لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه

کارنامه مهرماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مهر ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۳:۱۴ ۱۳.۷.۱۳۹۸

تجمع شماری از معلمان در مقابل وزارت آموزش و پرورش

شماری از معلمان شاغل و بازنشسته روز ۱۳ مهرماه، در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند. این تجمع هم‌زمان با روز جهانی معلم، در اعتراض به سیاست‌های نادرست آموزشی برگزاری ‌شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بهبود وضعیت معیشتی معلمان، پرداخت مطالبات فرهنگیان، بهبود وضعیت بیمه‌ای و درمانی و توقف سیاست‌های خصوصی‌سازی از جمله خواسته‌های معلمان در اعتراضات ۱۳ مهرماه بوده است.

در سال‌های اخیر، معلمان بازنشسته و شاغل بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و نیز خصوصی شدن آموزش تجمع و اعتصاب کرده‌اند. این اعتراض‌ها با برخوردهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است. در حال حاضر، شماری از معلمان و فعالان صنفی معلمان به اتهام‌های امنیتی در زندان به سر می برند.

۲۰:۳۹ ۱۳.۷.۱۳۹۸

ادامه اعتصاب در شرکت نیشکر هفت‌تپه

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و شماری از تشکل‌های کارگری دیگر روز شنبه از ادامه اعتصاب صدها کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه برای سیزدهمین روز خبر دادند.

کارگران اعتصابی خواستار بازگشت به کار تمامی همکاران اخراجی خود هستند. پیشتر گفته شده بود که ۱۷ تن از ۲۰ کارگر اخراجی به سر کار بازگردانده شده اند.

از دیگر خواسته‌های کارگران، بسته شدن تمامی پرونده‌های قضایی علیه کارگران نیشکر هفت‌تپه، از جمله اسماعیل بخشی و محمد خنیفر، پرداخت تمامی معوقات مزدی و به ویژه لغو خصوصی‌سازی این شرکت است. یکی از سخنرانان در روز شنبه گفت که کارگران خواستار بازگشت نیشکر هفت‌تپه به روزهای طلایی گذشته خود هستند.

دولت حسن روحانی که در زمستان سال ۹۴، شرکت نیشکر هفت‌تپه را به بخش خصوصی واگذار کرد،‌ با بازگشت مالکیت این واحد کشاورزی - صنعتی به خود مخالفت کرده است.

خصوصی‌سازی کارخانه‌ها در ایران در دهه‌های اخیر اعتراض کارگران و شماری از اقتصاددانان و نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

۱۲:۵۲ ۱۵.۷.۱۳۹۸

«اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه به رغم بازداشت ۱۴ کارگر ادامه دارد»

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه از ادامه اعتصاب کارگران این واحد کشاورزی - صنعتی به رغم بازداشت دست‌‌کم ۱۴ کارگر در روز یکشنبه خبر داد.

بر اساس گزارش این سندیکا و نیز کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، سه تن از کارگران در پاسگاه این منطقه و ۱۱ تن دیگر در راه تهران و در عوارضی خرم‌آباد به دست ماموران پلیس امنیت بازداشت شدند. این بازداشت ها در شرایطی انجام شدند که قرار بود این کارگران با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس دیدار کنند.

از جمله بازداشت‌شدگان، یوسف بهمنی، محمود خدایی، ایمان اخضری، محمد خنیفر، ابراهیم عباسی‌منجزی، امید‌ آزادی،‌ حسن‌ جوادی‌کهنگی، مهدی‌ داودی، محمد امیدوار، عماد کثیر و بنی سعد هستند.

تاکنون مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی در مورد این بازداشت‌ها اظهارنظر نکرده‌اند. در این ارتباط، سهیلا جلودارزاده، یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس،‌ که قرار بود کارگران بازداشتی روز دوشنبه با آنان دیدار کنند،‌به خبرگزاری ایلنا گفت: بازداشت اینها هیچ توجیه قانونی ندارد.

او با ابراز تاسف از مشکل‌آفرینی واگذاری به بخش خصوصی‌ سازی افزود: «ما، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، امیدواریم بودیم با تماس‌هایی که با ریاست قوه قضاییه داشتیم و تذکراتی که دادیم و همچنین با توجه به اظهارات رئیس قوه قضائیه در مورد کارگران هفت‌تپه، دادستان‌ها داد کارگران را بگیرند و از کارگران دفاع کنند نه اینکه با کارگران برخورد کنند».

در همین حال،‌ اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه به رغم این بازداشت‌ها ادامه یافت.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، حسین چهارلنگ، روز دوشنبه پس از سخنرانی برای کارگران اعتصابی به پلیس امنیت شهرستان شوش احضار شده است.

کارگران اعتصابی خواستار بازگشت به کار تمامی همکاران اخراجی خود هستند. پیشتر گفته شده بود که ۱۷ تن از ۲۰ کارگر اخراجی به سر کار بازگردانده شده اند.

از دیگر خواسته‌های کارگران، بسته شدن تمامی پرونده‌های قضایی علیه کارگران نیشکر هفت‌تپه، از جمله اسماعیل بخشی، پرداخت تمامی معوقات مزدی و به ویژه لغو خصوصی‌سازی این شرکت است. یکی از سخنرانان در روز شنبه گفت که کارگران خواستار بازگشت نیشکر هفت‌تپه به روزهای طلایی گذشته خود هستند.

دولت حسن روحانی که در زمستان سال ۹۴، شرکت نیشکر هفت‌تپه را به بخش خصوصی واگذار کرد،‌ با بازگشت مالکیت این واحد کشاورزی - صنعتی به خود مخالفت کرده است.

خصوصی‌سازی کارخانه‌ها در ایران در دهه‌های اخیر اعتراض کارگران و شماری از اقتصاددانان و نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

۱۳:۱۳ ۱۵.۷.۱۳۹۸

نیروهای امنیتی مانع خروج ۱۰۰۰ کارگر اعتصابی از شرکت آذرآب اراک شدند

رئیس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب در اراک روز دوشنبه گفت: نیروهای امنیتی در مقابل شرکت مستقر شده و «اجازه خروج منجر به تجمع» را به یک هزار کارگر شیفت صبح این واحد نمی‌دهند. در این ارتباط، خبرگزاری ایلنا گزارش داد که کارگران آذرآب برای دومین روز در اعتصاب به سر می‌‌برند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جواد صابری اشاره کرد که کارگران آذرآب روز یکشنبه در اعتراض به «تعیین تکلیف نشدن سهام این شرکت و پرداخت نشدن معوقات کارگری، ورودی شهر اراک از سمت شمال (سه‌راهی خمین) را مسدود کردند که باعث اختلال در روند تردد خودروها شد».

او اضافه کرد: «پس از چند ساعت، با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی و بنا به تشخیص و تصمیم کارگران، تجمع پایان یافت و مسیر باز شد».

رئیس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب افزود: کارگران روز دوشنبه نیز قصد تجمع اعتراضی داشتند، اما ساعت هفت صبح، قبل از اینکه اقدامی از سوی کارگران انجام گیرد، نیروهای امنیتی در ورودی شرکت حضور پیدا کردند.

در این حال، به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران آذرآب به نبود امنیت شغلی، کاهش ظرفیت تولید و تعیین تکلیف نشدن وضعیت سهامداری و هیئت مدیره این واحد تولیدی معترضند.

بر اساس این گزارش، کارگران آذرآب می‌گویند با وجود تعهدات مسئولان مبنی بر لغو سهام بانک کشاورزی در شرکت، این سهامدار روز هفتم مهر از عرضه سهام خود در بورس منصرف شد و وضعیت سهام‌داری شرکت همچنان بلاتکلیف است. کارگران خواستار بازگشت این واحد تولیدی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هستند.

کارگران آذرآب هنوز دستمزد ماه‌های مرداد و شهریور را دریافت نکرده‌اند و به رغم قول مسئولان در دوره قبلی اعتراضات‌شان هنوز رسیدگی‌ در این مورد انجام نشده است.

۱۷:۵۱ ۱۵.۷.۱۳۹۸

آزادی هشت کارگر بازداشتی نیشکر هفت‌تپه؛‌ شش کارگر هم تفهیم اتهام شدند

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه از آزادی شماری از کارگران بازداشتی خبر داد.

به گفته این تشکل کارگری، هشت تن از ۱۱ کارگرانی که در راه تهران و دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، به دست پلیس امنیت بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

بر اساس این گزارش،‌ شش تن از کارگران هنوز در بازداشت هستند و امروز،‌ دوشنبه، در دادگستری شوش تفهیم اتهام شدند. برای این کارگران وثیقه های ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی تعیین شده است.

مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی تاکنون درباره دلیل بازداشت و اتهام‌های این گروه از کارگران سخن نگفته‌اند.
اسامی کارگران بازداشتی یوسف بهمنی، محمد خنیفر،‌ ابراهیم عباسی‌منجزی، ایمان اخضری، محمود خدایی و مسلم چشم‌خاور هستند.

پیش از این، گزارش‌ها حاکی از بازداشت ۱۴ کارگر در روز دوشنبه بود.

۱۹:۳۸ ۱۶.۷.۱۳۹۸

تجمع ۱۰۰۰ کارگر نیشکر هفت‌تپه؛ اعتصاب برای شانزدهمین روز ادامه داشت

بیش از یک هزار تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه در شانزدهمین روز اعتصاب در این شرکت، در تجمعی در داخل این واحد کشاورزی - صنعتی شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یکی از کارگران گفت: دلیل تشدید اعتراض روز سه‌شنبه کارگران، بی‌توجهی مسئولان به مطالبه اصلی کارگران برای بازگرداندن مالکیت خصوصی این مجتمع بزرگ به بخش دولتی و آزادی کارگران بازداشتی بود.

روز یکشنبه ۱۴ تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه که برای دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس راهی تهران بودند، به دست ماموران امنیتی بازداشت شدند.

بر اساس گزارش ها، هشت تن از بازداشتی‌ها آزاد شدند ولی شش تن از آنان در دادگستری شوش تفهیم اتهام شده‌اند و به دلیل ناتوانی در تامین وثیقه‌های چند ده میلیون تومانی، در زندان به سر می‌برند. این بازداشت‌ها انتقادهایی را به همراه داشته است.

یکی دیگر از کارگران بازداشتی،‌ اسماعیل بخشی است که در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۱۴ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. کارگران خواستار آزادی او و بسته شدن تمامی پرونده‌های قضایی علیه کارگران نیشکر هفت‌تپه هستند.

به نوشته ایلنا، یک کارگر اعتصابی گفت: تشدید اعتراضات کارگری در شرایطی ادامه دارد که هنوز هیچ مقام دولتی به‌صورت جدی پیگیر مطالبات آنها نبوده است.

۱۳:۲۹ ۱۷.۷.۱۳۹۸

تجمع شماری از بازنشستگان در مقابل سازمان برنامه و بودجه

شماری از بازنشستگان روز چهارشنبه در اعتراض به تحقق نیافتن مطالبات صنفی‌شان در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع کردند.

به گزارش شورای بازنشستگان ایران، در تراکت‌هایی که در دست تجمع‌کنندگان بود، نوشته شده بود: «بازنشسته بپاخیز - علیه ظلم و تبعیض»، «کو بهداشت - کو درمان - مرگ بر ظالمان» و «گرانی - تورم - بلای جان مردم».

آنها همچنین شعار می‌دادند: «تجمع - تشکل - حق مسلم ماست» و «درمان، بهداشت، سلامت - از ما گرفته دولت».

بازنشستگان در سالیان اخیر در اعتراض به مستمری‌های زیر خط فقر و عدم برخورداری از بیمه و درمان مناسب تجمع‌هایی را برگزار کرده‌اند.

۱۳:۵۶ ۱۷.۷.۱۳۹۸

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه ۱۷ روزه شد

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه وارد هفدهمین روز خود شد.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ کارگران اعتصابی همچون روزهای قبل در محوطه شرکت و در مقابل دفتر مدیریت تجمع کردند.

آنها خواستار «پایان مالکیت خصوصی بر شرکت نیشکر هفت‌تپه، آزادی تمامی همکاران بازداشتی و پایان دادن به پرونده‌سازی‌ها،‌ بازگشت به کار همکاران اخراجی بدون هیچ قید و شرط و داشتن امنیت شغلی» هستند.

به گفته این سندیکا، ابراهیم عباسی‌منجزی، یوسف بهمنی، ایمان اخضری،‌ محمود خدایی، مسلم چشم خاور و محمد خنیف همچنان زندانی هستند.

آنها همراه با هشت کارگر دیگر نیشکر هفت‌تپه برای دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس راهی تهران بودند که به دست ماموران امنیتی بازداشت شدند و در حال حاضر، در زندان دزفول هستند.

بازداشت این کارگران انتقادهایی را به همراه داشته است اما مقام‌های امنیتی و قضایی در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه گفته است که این کارگران با شکایت امید اسدبیگی،‌ کارفرمای خصوصی این واحد بازداشت شده‌اند.

امید اسدبیگی و مهرداد رستمی چگنی،‌ سهامدار دیگر شرکت نیشکر هفت‌تپه سال گذشته به اتهام اخلال در نظم اقتصادی کشور بازداشت شده بودند. مقام‌های قضایی تاکنون درباره سرنوشت این پرونده اظهارنظر نکرده‌اند.

۱۴:۰۵ ۱۷.۷.۱۳۹۸

صدها کارگر شرکت آذرآب اراک برای چهارمین روز اعتصاب کردند

صدها کارگر شرکت آذرآب در شهر اراک روز چهارشنبه به اعتصاب و تجمع خود برای چهارمین روز ادامه دادند.

به گزارش کانال تلگرامی روزنامه وقایع استان مرکزی، ماموران نیروی انتظامی از خروج کارگران اعتصابی از شرکت جلوگیری کردند.

پیشتر کمپین حمایت از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه روز دوشنبه با انتشار فیلم‌ها و تصاویری گفته بود که ‌ماموران ضد‌شورش برای جلوگیری از خروج کارگران از شرکت آذرآب و تجمع در خیابان‌های اراک از گاز اشک آور استفاده کرده بودند.

اعصتب در شرایطی روز چهارشنبه ادامه یافت که بخشی از مطالبات مزدی کارگران صبح روز چهارشنبه به حساب‌شان واریز شده بود. با این همه،‌ کارگران خواستار لغو خصوصی‌سازی شرکت آذرآب و تعیین تکلیف وضعیت سهام‌داری این واحد صنعتی هستند.

۱۶:۵۸ ۱۷.۷.۱۳۹۸

آزادی شش کارگر دیگر بازداشتی نیشکر هفت‌تپه

شش کارگر بازداشتی نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه با وثیقه از زندان دزفول آزاد شدند.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، وثیقه‌های تعیین شده برای محمد خنیفر ۱۰۰ میلیون تومان،‌ برای یوسف بهمنی ۸۰ میلیون تومان، ابراهیم عباسی‌منجزی و مسلم چشم‌خاور ۷۰ میلیون تومان، برای ایمان اخضری ۶۰ میلیون تومان،‌ و برای محمود خدایی ۵۰ میلیون تومان هستند.

آنها روز یکشنبه همراه با هشت کارگر دیگر نیشکر هفت‌تپه برای دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس راهی تهران بودند که به دست ماموران امنیتی بازداشت شدند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه که پیشتر گفته بود امید اسدبیگی،‌ کارفرمای خصوصی هفت‌تپه از ۱۴ کارگر شکایت کرده بود،‌روز چهارشنبه اشاره کرد که بازداشت آنان با دستور استاندار و دادستان کل استان خوزستان بازداشت شده بودند.

بازداشت این کارگران انتقادهایی را به همراه داشت اما مقام‌های امنیتی و قضایی در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار پایان دادن به پرونده‌سازی برای کارگران و مختومه شدن سایر پرونده‌ها و آزادی بی قید و شرط اسماعیل بخشی شد. آقای بخشی که سال گذشته بازداشت شد،‌ به اتهام‌های امنیتی به ۱۴ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG