لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

کارنامه مهرماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۳۰ ۱۷.۷.۱۳۹۷

تجمع چهار روزه دهها تن از کارکنان سهام عدالت در مقابل وزارت اقتصاد

خبرگزاری ایلنا گزارش داد که اعتراضات آرام صنفی حدود ۸۰ تن از کارکنان دفاتر سهام عدالت در مقابل ساختمان وزارت اقتصاد روز سه‌شنبه وارد چهارمین روز خود شد.

بر اساس این گزارش،‌ ۴۲ ماه دستمزد صدها تن از کارکنان دفاتر سهام عدالت پرداخت نشده است و همچنین وضعیت شغلی آنان مشخص نیست.

یکی از معترضان به ایلنا گفت: سوال ما این است که چرا باید کارکنان سهام عدالت که سال‌ها عمر خود را صرف خدمت به دولت و مردم کرده‌اند، برای دریافت حداقل‌های مزدی در مقابل نهادهای دولتی تجمع کنند.

پیش از این نیز تجمع‌هایی از سوی کارکنان دفاتر سهام عدالت برگزار شده است.

۱۸:۳۴ ۱۸.۷.۱۳۹۷

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: کسی به فکر حل مشکلات کامیون‌داران نیست

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس روز چهارشنبه گفت: کامیون‌داران نزدیک ۲۰ روز است که اعتراض‌های صنفی خود را مطرح می‌کنند ولی کسی به فکر حل مشکلات آنان نیست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، زهرا سعیدی با اشاره به غیر سیاسی بودن اعتصاب کامیون‌داران افزود: آنها بارها اعتراض‌های صنفی خود را با نامه، مکاتبه و مراوده بیان کردند اما سر راه این افراد بسته می‌شود.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که مسئول مستقیم رسیدگی به امور کامیون‌داران در دولت کیست، اشاره کرد که وزارت‌خانه‌های مختلف مثل صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و وزارت کشور مسئولیت‌ها را به هم سوق می‌دهند و از پاسخگویی سرباز می‌زنند.

خانم سعیدی گفت که کامیون‌داران نمی‌توانند هزینه سفره زندگی‌شان را تامین کنند و موضوع غیرقابل قبول برای آنها این است که نمی‌توانند هزینه سبد کامیون‌های‌شان را تامین کنند.

در همین ارتباط، ‌فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشاندهنده ادامه اعتصاب کامیون‌داران در چندین شهر از جمله اصفهان است. بر اساس این فیلم‌ها، شماری از رانندگان کامیون در مقابل فرمانداری اصفهان تجمع کردند.

دور جدید اعتصاب کامیون‌داران با خواسته‌های صنفی از روز ۳۱ شهریور آغاز شده است.

در این مدت،‌ بیش از ۲۰۰ تن به اتهام‌هایی مانند ممانعت از عبور کامیون‌ها در استان‌های مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

۱۸:۵۰ ۱۸.۷.۱۳۹۷

۱۰ ماه دستمزد ۱۰۰۰ کارگر شاغل در سد چمشیر پرداخت نشده است

فرماندار گچساران با اعلام اینکه دستمزد کارگران سد در حال ساخت چمشیر از ۱۰ ماه پیش پرداخت نشده است،‌ گفت: شرکت سازنده سد ۴۰۰ میلیارد ریال بابت حق بیمه تأمین اجتماعی و دستمزد کارگران بدهکار است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عبدالرحیم رحیمی روز سه‌شنبه افزود: مجموع بدهی این سد بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال است.

به گفته او،‌ بیش از یک هزار تن در این پروژه مشغول کار هستند.

به نوشته ایرنا، در سالیان اوج فعالیت عمرانی در این سد بیش از دو هزار تن مشغول کار بودند که شمار آنان در پایان سال ۹۶ به یک هزار تن کاهش یافت.

نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

۱۵:۵۱ ۱۹.۷.۱۳۹۷

شش ماه مطالبات مزدی ۳۰۰ کارگر پیمانی شهرداری شوشتر پرداخت نشده است

شش ماه مطالبات مزدی حدود ۳۰۰ کارگر شاغل در شهرداری شوشتر که تحت نظارت شرکت‌های پیمانکاری فعالیت می‌کنند پرداخت نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، پرداخت حق بیمه کارگران نیز به تاخیر افتاده و اداره تامین اجتماعی شوشتر از تیرماه از تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی آنها خوداری کرده است.

بر اساس این گزارش، پیشتر همه کارگران تحت مسئولیت مستقیم شهرداری مشغول کار بودند اما برخلاف نظر کارگران، از دی ماه سال ۹۶ همه قراردادها به پیمانکاری تبدیل وضعیت شد.

۱۶:۲۱ ۱۹.۷.۱۳۹۷

پایان تجمع پنج روزه ده‌ها تن از کارکنان دفاتر سهام عدالت در تهران

تجمع پنج روزه کارکنان دفاتر سهام عدالت در مقابل ساختمان وزارت اقتصاد و دارایی در تهران پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ۸۰ تن در اعتراض به پرداخت نشدن ۴۳ ماه دستمزد و همچنین بلاتکلیفی وضعیت شغلی خود تجمع کرده بودند.

تجمع کنندگان به ایلنا گفتند که به نیابت از ۱۵۰۰ تن از کارکنان سهام عدالت برای پیگیری مطالبات صنفی خود تجمع کرده بودند که در پنجمین روز اعتراض خود،‌ با اعتماد به وعده مسئولان وزارت‌خانه اقتصاد و دارایی به طور موقت به اعتراض صنفی خود پایان دادند.

۱۶:۳۶ ۱۹.۷.۱۳۹۷

۵ تن دیگر در ارتباط با اعتصاب کامیون‌داران در گلپایگان بازداشت شدند

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان گلپایگان از بازداشت پنج تن از افرادی که به گفته او، در جاده‌های این شهرستان به کامیون‌ها «سنگ‌پرانی می‌کردند» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری میزان، متعلق به قوه قضائیه، حسین بساطی بازداشت شدگان را متهم کرد که به گفته او،‌ «به صورت شبانه در محور‌های مواصلاتی شهرستان گلپایگان ... با سنگ‌پرانی به سمت کامیون‌های حامل بار، زمینه ناامنی و نارضایتی» رانندگان وسایل نقلیه سنگین را فراهم کرده بودند.

در روزهای اخیر بیش از ۲۳۰ تن در ارتباط با اعتصاب کامیون‌داران بازداشت شده‌اند. مقام های دولتی، نیروی انتظامی و قوه قضائیه، آنان را متهم به ممانعت از عبور کامیون‌ها کرده و تهدید کرده اند که با آنان به مانند قطاع الطریق برخورد خواهند کرد.

به رغم این بازداشت‌ها و تهدیدها،‌ گزارش شبکه های اجتماعی حاکی از ادامه اعتصاب کامیون‌داران در روز پنجشنبه است. دور جدید اعتصاب کامیون‌داران در برخی از مناطق ایران از روز ۳۱ شهریور آغاز شده است.

۱۷:۵۶ ۱۹.۷.۱۳۹۷

پرداخت یک ماه از سه ماه دستمزد معوقه ۴ هزار کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

حسین آقاجری، مدیر امور مالی گروه ملی صنعتی فولاد ایران، در اهواز از پرداخت حقوق تیرماه چهار هزار کارگر این واحد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه دستمزد خود در روز دهم مهر در محوطه‌ این واحد تجمع کرده ‌بودند.

دستمزد دو ماه کارگران در شرایطی پرداخت نشده است که خطوط تولید در شهریورماه راه‌‌اندازی شده و کارخانه در حال فروش محصولات خود است.

در این ارتباط، به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران به مدیریت این واحد مهلت داده بودند تا آخر هفته جاری دستمزدهای معوقه همه کارگران را پرداخت کند.

۱۸:۴۰ ۲۰.۷.۱۳۹۷

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل از درخواست اشد مجازات علیه ۱۷ بازداشتی در ارتباط با اعتصاب کامیون‌داران انتقاد کرد

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل روز جمعه از درخواست دادستانی قزوین برای صدور اشد مجازات علیه ۱۷ بازداشتی در ارتباط با اعتصاب کامیون‌داران انتقاد کرد.

پیشتر محسن کرمی، سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب قزوین، روز ۱۷ مهر گفته بود اشد مجازات را برای این ۱۷ تن تقاضا کرده است و اگر جرم محاربه آنها محرز شود، احکام سنگینی همچون اعدام برای آنها صادر خواهد شد.

تاکنون بیش از ۲۳۰ تن در شهرهای مختلف در ارتباط با اعتصاب کامیون‌داران بازداشت شده‌اند و مقام‌های دولتی،‌ انتظامی و قضایی جمهوری اسلامی آنان را به ممانعت از عبور کامیون‌ها متهم می‌کنند.

استیون کاتن،‌ دبیرکل فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در این مورد گفت: درخواست مجازات اعدام برای اعتصاب، جدی‌ترین نقض حقوق کارگران برای اعتصاب است.

آقای کاتن با «غیرانسانی و غیرقابل باور نامیدن» این نوع مجازات گفت که تمام اعضای این فدراسیون در جهان از حکومت ایران می‌خواهند تا خواسته‌های کامیون‌داران را مورد توجه قرار دهد.

دبیرکل فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل تاکید کرد که اعتصاب کامیون‌داران، «راه حل اقتصادی دارد و نه تهدید به اعدام».

دور جدید اعتصاب کامیون‌داران از روز ۳۱ شهریور آغاز شده است.

به نوشته وب‌سایت فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، استیون کاتن در این مورد با سازمان بین‌المللی کار تماس گرفته و خواستار مداخله این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد شده است.

۱۳:۲۲ ۲۲.۷.۱۳۹۷

تحصن معلمان در برخی از مدارس شهرهای مختلف ایران

گزارش ها از ایران حاکی از تحصن معلمان در برخی از مدارس شهرهای مختلف ایران در روز یکشنبه است.

به گزارش تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی و نیز به گفته برخی از فعالان صنفی، معلمان در مدارس شهرهایی مانند تهران، اصفهان، ایلام، گرمه، مریوان، سنندج، سروآباد، مشهد، تبریز، بوشهر، شیراز، سقز، پاوه، کرمانشاه، آمل و همدان در اعتراضی صنفی اقدام به تحصن در دفاتر این مدارس کرده اند.

یکی از فعالان صنفی در گفت و گو با رادیو فردا، تحصن معلمان در سنندج را بسیار گسترده توصیف کرد و گفت که مدارسی در بیجار، قروه، کامیاران، سروآباد ،دهگلان و دیواندره نیز شاهد تحصن معلمان بوده اند.

این حرکت اعتراضی دو روزه در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران انجام شد. این شورا چند روز پیش با صدور بیانیه‌ای با انتقاد از عملکرد "مسئولان بی تدبیر وطن"، "پایین بودن دستمزد معلمان و فرهنگیان بازنشسته" و "پولی سازی آموزش" اعتراض کرده‌ بود.

در این بیانیه آمده بود: سال هاست فرهنگیان بازنشسته و شاغل به خاطر پایین بودن دستمزد در رنجند و نسبت به کاهش بودجه و سرانه ناچیز مدارس و نیز از انداختن سنگینی بار آموزش برخلاف قانون اساسی به دوش مردم معترضند و برای نشان دادن این درد و رنج، مدام در حال کنشگری تعاملی و اعتراضی هستند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با طرح این انتقاد که "گویا گوش مسئولان کر و چشمان شان کور" است نوشته بود: آنها "تنها به لقمه های چرب و حفظ قدرت خود می اندیشند و تنها راه منفعت طلبی خویش و عده ای اندک و البته شهروندانی از دیگر ملل را می فهمند و می دانند".

۱۶:۱۱ ۲۴.۷.۱۳۹۷

اعتراض به مستمری پایین‌تر از خط فقر؛ بازنشستگان در تهران و چند شهر ایران تجمع کردند

شماری از بازنشستگان روز سه‌شنبه در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران و همچنین در برخی از شهرها مانند اصفهان تجمع کردند.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، تجمع‌کنندگان که بازنشستگان ارگان‌های مختلف دولتی بودند،‌ به پایین بودن مستمری‌های خود که بر اساس گزارش‌ها،‌ پایین‌تر از خط فقر است،‌ اعتراض کردند.

آنها از جمله شعار می دادند: «خط فقر شش میلیون،‌حقوق ما دو میلیون».

به نوشته ایلنا، تجمع کنندگان خواستار اجرای همسان سازی، اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری و برخورداری از بیمه تکمیلی با کیفیت بودند.

این خبرگزاری در گزارش خود به اینکه تجمع از سوی چه تشکلی سازمان داده شد، ‌اشاره نکرد. اما پیشتر گروه اتحاد بازنشستگان در بیانیه که در شبکه های اجتماعی انتشار یافت،‌خواستار برگزاری تجمع در روز سه شنبه شده بود.

بازنشستگان کشوری و معلمان بازنشسته پیش از این نیز بارها مقابل نهادهای مسئول از جمله سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و خواستار برآورده شدن مطالبات خود شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG