لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

کارنامه مهرماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۱:۴۱ ۲.۷.۱۳۹۷

استاندار البرز: کارگران بیکار در صنایع دیگر مشغول کار شوند

استاندار البرز گفت: کارگران برخی واحدهای تولیدی این استان که به علت مشکلات مختلف این واحدها بیکار شده‌اند باید در صنایع دیگر مشغول کار شوند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد علی نجفی عصر یکشنبه اشاره کرد که ۳۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی کوچک ، بزرگ و متوسط در استان البرز وجود دارند که در سال‌های اخیر برخی از این صنایع به علل مختلفی مانند کمبود نقدینگی و مواد اولیه دچار مشکل یا رکود شده‌اند.

وی افزود:‌ تعدادی از این صنایع با حمایت دولت به چرخه تولید بازگشت‌هاند اما برخی دیگر به خاطر مشکلات «زمین‌گیر» شده‌اند.

۱۱:۵۶ ۲.۷.۱۳۹۷

درخواست سه عضو کارگری شورای عالی کار برای تشکیل فوری جلسه شورای عالی کار

سه عضو کارگری شورای عالی کار در نامه‌ای خطاب به سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار برگزاری فوری جلسه شورای عالی کار شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این نامه پس از تاخیر طولانی در برگزاری جلسه شورای عالی کار و بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌های کارگران و نمایندگان کارگری به انوشیروان محسنی بندپی نوشته شده است.

علی خدایی، آیت اسدی و احمدرضا معینی در نامه خود با استناد به دو ماده ۱۶۷ و ۱۶۸ قانون کار اشاره کردند که جلسات شورای عالی کار به صورت ماهیانه و در صورت تقاضای سه عضو آن، به صورت فوق العاده برگزار می‌شود.

آخرین جلسه شورای عالی کار در روز سوم مرداد سال جاری برگزار شد.

سه عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به وضعیت اقتصادی و فشار مضاعف کاهش قدرت خرید کارگران که به تایید کمیته سه جانبه مزد این شورا رسیده است، بر لزوم ترمیم قدرت خرید کارگران اقدام کنند.

در نشست چند روز پیش کمیته دستمزد شورای عالی کار اعلام شد که هزینه ماهانه یک خانوار کارگری از اسفند سال گذشته تا شهریور سال جاری، حداقل ۸۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

این کمیته همچنین با استناد به آمار بانک مرکزی، هزینه معیشت ماهیانه یک خانوار کارگری را حدود ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تعیین کرد.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است.

۱۷:۵۳ ۲.۷.۱۳۹۷

اعتصاب و تجمع ۴۰۰ کارگران دو کارخانه تولی‌پرس و بسته‌بندی البرز در قزوین

اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران «تولی‌پرس» و«بسته‌بندی البرز» در این دو کارخانه در شهرک صنعتی البرز قزوین روز دوشنبه وارد سومین روز خود شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، تجمع‌کنندگان دو کارخانه «تولی‌پرس» و «بسته‌بندی البرز» که شمار آنها حدود ۴۰۰ تن برآورد می‌شد، در اعتراض به افزایش تعطیلی‌های مکرر این دو واحد، از روز شنبه اعتصاب و تجمع کردند.

یکی از کارگران معترض درباره پیگیری‌هایی که در چند روز اخیر از سوی آنها انجام شده است، به ایلنا گفت: در تمامی این روزها، نه کارفرما و نه هیچ مقام مسئولی، پاسخ مشخصی به خواسته‌های ما نداده‌اند.

یکی دیگر از کارگران معترض تولی‌پرس در مورد شرایط شغلی و خواسته‌های کارگران گفت: کارفرما از روز ۲۷ مرداد، با اعلام تعطیلی موقت کارخانه به مدت دو هفته، بیش از ۴۰۰ کارگر این دو واحد تولیدی را به مرخصی اجباری فرستاده و تاکنون این تعطیلات به بهانه‌های مختلف ادامه یافته است.

به گفته این کارگر قراردادی تولی پرس که نگران امنیت شغلی خود و سایر همکارانش است، قرارداد کاری همه کارگران تا پایان شهریور ماه به اتمام رسیده و اخیرا کارفرما به جز هشت تن، با سایر کارگران قرارداد یک ماهه (تا پایان مهر ماه) امضا کرده است.

۱۲:۰۰ ۳.۷.۱۳۹۷

وعده‌های سازمان راهداری به کامیونداران؛ اعتصاب در چندین شهر ادامه دارد

با ادامه اعتصاب کامیونداران در برخی از مناطق ایران، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای روز سه شنبه وعده عملیاتی شدن محاسبه کرایه حمل کامیونداران بر اساس «تن بر کیلومتر» را تا دو ماه آینده داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، داریوش امانی با اشاره به یکی دیگر از مطالبات کامیونداران گفت: مقرر شد ارز لاستیک با اولویت ویژه تخصیص پیدا کند و از طریق تولید داخلی و همچنین واردات لاستیک‌های موردنیاز، این مشکل برطرف شود.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده در کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، کامیونداران روز سه شنبه در قزوین، سیمان صوفیان تبریز، درچه اصفهان، گمرک شهید رجایی،‌ سیمان ارومیه به اعتصاب خود ادامه دادند.

فیلم هایی هم در شبکه‌های مجازی منتشر شده اند که حاکی از اعتصاب در نیشابور، مهریز یزد، پایانه شهرکرد و اردبیل و همچنین پایانه بندر امام خمینی است.

کامیونداران در ماه‌های اخیر در اعتراض به مشکلات صنفی خود اعتصاب کرده بودند.

۱۶:۰۵ ۳.۷.۱۳۹۷

دادستان شیراز، کامیونداران اعتصابی را تهدید کرد

با ادامه اعتصاب کامیونداران در برخی از مناطق ایران، علی صالحی، دادستان شیراز، روز سه‌شنبه آنها را به برخورد قانونی تهدید کرد و گفت این افراد ممکن است عنوان «محارب» پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در بیانیه دادستان شیراز گفته شد با افرادی که به توصیف او، با «تحریک دشمنان و به قصد ایجاد نارضایتی، از خدمات‌رسانی کامیون‌ها و تردد آنها جلوگیری کنند، برخورد جدی خواهد شد».

داستان شیراز اتهام این افراد را «اخلال در نظم و امنیت عمومی، راه‌بندان، تخریب عمدی اموال مردم و ایجاد ناامنی در جاده ها و راه‌های مواصلاتی» خواند و گفت این افراد ممکن است عنوان «محارب» پیدا کنند.

دور جدید اعتصاب کامیون‌داران در برخی از مناطق ایران با خواسته‌هایی مانند تعیین کرایه پایه بر مبنای تن بر کیلومتر به تفکیک بارگیر، کاهش قیمت کامیون، قطعات یدکی و لاستیک با تخصیص ارز دولتی و حذف عوارض گمرک و همچنین افزایش دستمزد رانندگان و افزایش کرایه کامیون آغاز شده است.

آنها همچنین خواستار افزایش مستمری بازنشستگی رانندگان با توجه به تورم و افزایش قيمت‌ها، ارتقاﺀ سطح امنیت در جاده‌ها، نظارت بر کارمزد دریافتی شرکت‌های حمل، کاهش کمیسیون باربری و نوسازی ناوگان باری هستند.

تعيين سهميه سوخت ناوگان حمل‌ونقل و تحويل به رانندگان و كاميون‌داران به طور ثابت، كاهش نرخ عوارضی اتوبان‌ها، كنترل اعلام بار در سالن‌های اعلام بار و نوسازی تشکل‌های صنفی رانندگان و کامیون‌داران از طریق انتخابات آزاد، ايجاد تسهيلات رفاهی و بهداشتی برای رانندگان در پايانه‌های شهری و مرزی از دیگر خواسته‌های صنفی کامیونداران به شمار می‌روند.

۱۷:۵۳ ۳.۷.۱۳۹۷

سومین روز تجمع نمایندگان کارکنان دفاتر سهام عدالت در مقابل سازمان خصوصی‌سازی

بیش از ۱۰۰ تن از نمایندگان کارکنان دفاتر سهام عدالت در ایران روز سه شنبه و برای سومین روز متوالی به تجمع خود در مقابل ساختمان خصوصی‌سازی در تهران تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یکی از تجمع کنندگان گفت که وضعیت شغلی‌ کارکنان دفاتر سهام عدالت روشن نیست و ۴۲ ماه معوقات مزدی آنان نیز پرداخت نشده است.

به گفته تجمع کنندگان، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی پیشتر وعده پیگیری وضعیت شغلی و پرداخت مطالبات آنها را تا پایان سال گذشته داده بودند که تاکنون عملی نشده است.

بر اساس این گزارش،‌ این گروه از نمایندگان کارکنان دفاتر سهام عدالت همراه با خانواده های شان نیز دوشنبه و یکشنبه شب در مقابل ساختمان سازمان خصوصی‌سازی تجمع کرده بودند.

کارکنان دفاتر سهام عدالت پیش از این نیز در اعتراض به وضعیت معیشتی خود تجمع کرده‌اند.

۱۲:۴۳ ۵.۷.۱۳۹۷

پنجمین روز اعتصاب کامیونداران به رغم فشارهای قضایی

گزارش ها از ایران حاکی از ادامه اعتصاب کامیونداران در برخی از مناطق ایران در روز پنجشنبه است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اشاره کرده که اعتصاب در روز پنجشنبه از جمله در زرین شهر، ملایر و کوار اکبرآباد ادامه داشته است.

به گفته این تشکل کارگری، سبزوار، یزد، دیواندره، نجف آباد، تهران، اصفهان، نیشابور، قزوین، کرمانشاه، اردبیل، اهواز، شوش، زنجان، زرین شهر، تبریز و سیرجان بوده است.

بر اساس گزارش این تشکل صنفی، اعتصاب کامیونداران باعث کمبود سوخت در جایگاه های بنزین در برخی از شهرها شده است.

البته رادیو فردا به طور مستقل قادر به تایید این خبر نیست.

پیشتر دادستان عمومی و انقلاب تهران دادستان عمومی و انقلاب تهران روز چهارشنبه از دادستان‌های شهرستان‌ها و رؤسای حوزه­‌های قضایی بخش استان تهران خواسته بود با شناسایی افرادی که به گفته او، به "طرق گوناگون موجب اخلال در حمل و رساندن کالاهای اساسی موردنیاز و یا مانع ارائه خدمت‌رسانی به مردم" می شوند، آنها را تحت تعقیب قرار دهند.

در این ارتباط، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، فیلمی را منتشر کرده است که در آن کامیونی نشان می شود که به سوی آن تیراندازی شده است. در فیلم توضیحی در مورد عامل تیراندازی و یا دلیل این اقدام گفته نشده است.

۱۵:۴۶ ۵.۷.۱۳۹۷

بازداشت نزدیک به ۴۰ تن در ارتباط با اعتصاب کامیونداران

گزارش ها حاکی از بازداشت حدود ۴۰ تن در استان های فارس و قزوین و پاکدشت در جنوب شرقی تهران است.

به گزارش برخی خبرگزاری های ایران، مقام های نیروی انتظامی و قضایی بازداشت شدگان را متهم کرده اند که مانع عبور کامیون ها شده اند.

پیش از این، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز چهارشنبه فیلمی را منتشر کرده بود که در آن کامیونی نشان داده شد که به سوی آن تیراندازی شده بود.

همزمان به گزارش خبرگزاری ایسنا، دادستان عمومی و انقلاب تهران دادستان عمومی و انقلاب تهران در بخشنامه ای از دادستان‌های شهرستان‌ها و رؤسای حوزه­‌های قضایی بخش استان تهران خواست با شناسایی افرادی که به گفته او، به "طرق گوناگون موجب اخلال در حمل و رساندن کالاهای اساسی موردنیاز و یا مانع ارائه خدمت‌رسانی به مردم" می شوند، آنها را تحت تعقیب قرار دهند.

در این حال، فیلم های منتشر شده در شبکه های اجتماعی حاکی از ادامه اعتصاب کامیونداران در برخی از مناطق ایران است.

۱۲:۵۴ ۶.۷.۱۳۹۷

افزایش تعداد بازداشت ها در ارتباط با اعتصاب کامیونداران

تعداد بازداشت شدگان در ارتباط با اعتصاب کامیونداران در برخی از مناطق ایران به حدود ۵۰ تن رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حاجی رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز، روز پنجشنبه از بازداشت هفت تن در سطح این استان به اتهام "تعرض به کامیون‌های باری و اخلال در نظم از طریق درگیری، جنجال و سروصدا" خبر داد.

این مقام قضایی افزود که با این بازداشت ها، "وضعیت به حالت عادی برگشته است و کامیون‌ها مشغول بارگیری سیمان در کارخانه سیمان آبیک هستند".

پیش از این، به گفته مقام های انتظامی و قضایی، ۲۲ تن در استان فارس، ۱۵ تن در استان قزوین و سه تن در شهرستان پاکدشت، در جنوب شرقی تهران، خبر داده بودند.

۱۳:۱۹ ۱۰.۷.۱۳۹۷

دست‌کم ۴۱ تن دیگر در ارتباط با اعتصاب کامیونداران بازداشت شدند

مقام های نیروی انتظامی و دولتی در استان‌های لرستان، ‌کرمانشاه و خراسان رضوی اعلام کردند که ۴۱ تن دیگر در ارتباط با اعتصاب کامیونداران در ایران بازداشت شده‌اند.

بدین ترتیب، شمار کسانی که پس از روز ۳۱ شهریور، زمان آغاز دور جدید اعتصاب کامیونداران، بازداشت شده اند،‌ به حدود ۱۷۰ تن رسیده است.

همزمان برخی گزارش‌ها حاکی از ادامه اعتصاب کامیونداران تا روز دوشنبه بوده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG