لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

کارنامه مهرماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۴۶ ۱۰.۷.۱۳۹۷

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران به پرداخت نشدن سه ماه دستمزد اعتراض کردند

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز روز سه‌شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه دستمزد خود در محوطه این واحد راهپیمایی کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، دستمزد ماه‌های تیر، مرداد و شهریور کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران پرداخت نشده است.

بر اساس این گزارش،‌ «مدیریت شرکت با وجود راه‌اندازی تولید و فروش محصولات تولید شده ،دستمزد کارگران را پرداخت نمی‌کند».

حدود چهار هزار کارگر در گروه ملی صنعتی فولاد ایران کار می‌کنند. این کارگران در ماه‌های اخیر بارها در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد خود اعتصاب و تجمع کرده‌اند.

۱۷:۴۹ ۱۱.۷.۱۳۹۷

نگرانی فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل از برخورد با اعتصاب کامیونداران

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در بیانیه‌ای نگرانی خود را از واکنش جمهوری اسلامی ایران به اعتراض صنفی کامیونداران ابراز داشت.

این فدراسیون کارگری همچنین نگرانی عمیق خود را از اخبار مربوط به بازداشت شمار بزرگی از رانندگان اعلام کرد.

نوئل کورد، ‌رئیس بخش حمل و نقل زمینی فدارسیون جهانی کارگران حمل و نقل،‌ از تهدیدهای مقام های قضایی به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت این فدراسیون و اتحادیه‌های عضو آن همبستگی خود با کامیونداران در مبارزه برای دفاع از حقوق صنفی خود اعلام می‌کنند.

۱۸:۱۸ ۱۱.۷.۱۳۹۷

حمایت اتحادیه حمل و نقل آمریکا و کانادا از اعتصاب کامیونداران در ایران

اتحادیه حمل و نقل آمریکا و کانادا، با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار عضو، در نامه‌ای به دفتر حفاظت منافع ایران در آن کشور نگرانی خود را از شرایط کامیونداران در ایران اعلام کرد.

این اتحادیه از امتناع حکومت ایران از به رسمیت شناختن کامیونداران از تشکیل اتحادیه‌های صنفی انتقاد کرد.

اتحادیه حمل و نقل آمریکا با اشاره به وقوع اعتصاب کامیونداران در بیش از ۲۹۰ شهر و ۳۱ استان ایران، همبستگی خود را با آنان ابراز داشت و از دولت ایران خواست تا خواسته‌های صنفی کامیونداران را تحقق ببخشد و حقوق بین‌المللی آنان را در زمینه تجمع، آزادی بیان و تشکل یابی به رسمیت بشناسد.

اعتصاب کامیونداران از روز ۳۱ شهریور آغاز شده است و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از بازداشت ده‌ها تن در ارتباط با این اعتصاب خبر داده‌اند.

۱۸:۳۵ ۱۱.۷.۱۳۹۷

چند تشکل صنفی مقابله پلیسی، امنیتی و قضایی با اعتصاب کامیونداران را محکوم کردند

چند تشکل کارگری و صنفی در بیانیه ای خواستار تحقق خواسته‌های صنفی کامیونداران شدند و «مقابله پلیسی، امنیتی و قضایی با اعتصاب کامیونداران و رانندگان کامیون را محکوم کردند».

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، گروه اتحاد بازنشستگان، جمعی از فعالان صنفی معلمان ایران و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در بیانیه خود خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط بازداشت‌شدگان و منع تعقیب و تهدید آنان از سوی دستگاه قضایی شدند.

آنها با اشاره به دور جدید اعتصاب کامیونداران «در بسیاری از شهرهای کشور» نوشتند: «به رغم اینکه دولت در اعتصاب‌های پیشین که از یک سال گذشته آغاز شده است، وعده داده بود که خواسته‌های آنان را محقق می‌کند اما در عمل، «فقط کرایه بار به میزان ناچیزی افزایش یافت که با توجه به سقوط شدید ارزش پول ملی و گران شدن شدید مایحتاج زندگی، همچنین گران شدن چند برابری لاستیک و لوازم یدکی، معیشت آنان بهبود نیافته و خواسته‌های اصلی آنان ... تامین نشده است».

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، گروه اتحاد بازنشستگان، جمعی از فعالان صنفی معلمان ایران و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری همچنین اشاره کردند که برخوردهای پلیسی، امنیتی و قضایی با اعتصاب رانندگان کامیون بسیار تشدید شده و تعداد زیادی از آنان بازداشت و زندانی شده‌اند و حتی مسئولان عالی قضایی، رانندگان را تهدید به صدور حکم اعدام کرده اند.

این تشکل ها با تاکید بر این موضوع که «اعتصاب، اعتراض و گردهمایی حق مسلم کارگران و زحمتکشان برای احقاق حقوق‌شان است»، حمایت خود را از اعتصاب کامیونداران و رانندگان کامیون اعلام کردند.

۱۳:۳۲ ۱۲.۷.۱۳۹۷

۹۰ درصد قدرت خرید کارگران از دست رفته است

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها، اعلام کرد که ۹۰ درصد از قدرت خرید کارگران کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای توفیقی با اشاره به محاسبات گروه کارگری شورای عالی کار گفت که این محاسبات نشان می‌دهد قدرت خرید کارگران در ششم مهرماه سال جاری نسبت به ابتدای سال، ۹۰ درصد کاهش یافته است.

چند هفته پیش،‌ کمیته دستمزد شورای عالی کار سبد معیشت کارگران را چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد. این در شرایطی است که حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است.

پیش از این، به گزارش خبرگزاری دولتی، انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: بحث افزایش حقوق کارگران مطرح نیست، بلکه دولت به دنبال حمایت‌های اجتماعی از این قشر است.

اما به گفته تشکل‌های کارگری، ‌تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

۱۵:۳۹ ۱۲.۷.۱۳۹۷

گزارش رادیو فردا در مورد کاهش ۹۰ درصدی قدرت خرید کارگران در شش ماه گذشته

https://www.radiofarda.com/a/iran_workers_wage_purchase_power/29525276.html

۱۲:۳۲ ۱۶.۷.۱۳۹۷

اعتصاب کارگران در منطقه پارس جنوبی

کارگران فازهای ۹ و ۱۰ و جمعی دیگر از کارگران فازهای دیگر در منطقه ویژه پارس جنوبی روز دوشنبه اعتصاب و تجمع کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران معترض در پارس جنوبی در محل اداره کار این منطقه تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، کارگران خواستار افزایش حقوق شده اند.

۱۶:۴۲ ۱۶.۷.۱۳۹۷

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران:‌ تشکیل نشدن جلسات شورای عالی کار خلاف قانون است

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران روز دوشنبه تشکیل نشدن جلسات شورای عالی کار از سوی وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی را خلاف قانون دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ابوالفضل فتح اللهی گفت: قانون کار سازوکار برگزاری جلسات را مشخص کرده و وقتی درخواست نمایندگان جامعه ۴۰ میلیون نفری کارگری برای برگزاری جلسات شورای علی کار ارائه و با آن مخالفت می‌شود، یعنی عملا اراده‌ای برای شنیدن دغدغه‌ها و مطالبات کارگران وجود ندارد.

در روزهای اخیر،‌ درخواست‌های زیادی برای تشکیل جلسه شورای عالی کار به منظور رسیدگی به کاهش قدرت خرید کارگران مطرح شده است.

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار ایران، هفته گذشته اعلام کرد که قدرت خرید کارگران از ابتدای سال جاری تا روز ششم مهر ۹۰ درصد کاهش یافته است.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری،‌یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان است.

با این همه،‌ به گزارش خبرگزاری ایلنا، وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی فعلا قصد ندارد جلسه شورای عالی کار را برگزار کند.

۱۸:۱۹ ۱۷.۷.۱۳۹۷

ادامه اعتصاب کامیون‌داران؛ درخواست «اشد مجازات» برای بازداشتی‌ها

محسن کرمی، سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب قزوین اعلام کرد که دادسرای این استان، اشد مجازات را برای ۱۷ تن که در ارتباط با اعتصاب کامیون‌داران بازداشت شده اند،‌ تقاضا کرده است و اگر جرم محاربه آنها محرز شود، احکام سنگینی همچون اعدام برای آنها صادر خواهد شد.

پیش از این، ‌مقام های قوه قضائیه، بازداشت شدگان در برخی از مناطق ایران را به برخورد شدید تهدید کرده بودند.

در این ارتباط، بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، اعتصاب کامیون‌داران در چندین شهر،‌ از جمله در شیراز و تبریز ادامه داشته است.

دور جدید اعتصاب کامیون‌داران با خواسته‌هایی مانند تعیین کرایه بر مبنای تن بر کیلومتر، کاهش قیمت کامیون و قطعات یدکی و لاستیک، افزایش دستمزد رانندگان و کرایه کامیون، تعيين سهميه سوخت ناوگان حمل‌ونقل و نوسازی تشکل‌های صنفی رانندگان و کامیون‌داران از طریق انتخابات آزاد آغاز شده است.

۱۸:۲۴ ۱۷.۷.۱۳۹۷

عقب افتادگی دستمزد کارگران به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان رسید

رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، روز سه‌شنبه گفت: بر اساس آخرین محاسبات انجام شده، ۸۰۰ هزار تومان عقب افتادگی دستمزد کارگران، تبدیل به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرامرز توفیقی همچنین بر لزوم برگزاری نشست شورای عالی کار برای بهبود وضعیت کارگران تاکید کرد و از موضع سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره منتفی دانستن برگزاری چنین جلسه‌ای انتقاد کرد.

وی چند روز پیش به خبرگزاری ایلنا گفته بود که قدرت خرید کارگران در ششم مهرماه سال جاری نسبت به ابتدای سال جاری، ۹۰ درصد کاهش یافته است.

چند هفته پیش،‌ کمیته دستمزد شورای عالی کار سبد معیشت کارگران را چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد. این در شرایطی است که حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است ولی به گزارش برخی از خبرگزاری‌ها،‌ همین مقدار دستمزد هم در کارگاه‌های کوچک پرداخت نمی‌شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG