لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

کارنامه مرداد ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مرداد ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۷:۰۴ ۲۸.۵.۱۳۹۸

تجمع ۲۰۰ تن از کارگران شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس در مقابل سازمان خصوصی‌سازی

حدود ۲۰۰ تن از کارگران قراردادی شرکت بین‌المللی حمل‌ونقل خلیج فارس روز دوشنبه در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی خود از سوی کارفرما در مقابل سازمان خصوصی‌سازی در تهران تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، تجمع‌کنندگان گفتند: کارفرمای خصوصی شرکت در سال ۹۵ به سازمان خصوصی‌سازی تعهد داده بود که هیچ نیرویی را تا پنج سال آینده اخراج نخواهد کرد اما در مرداد سال جاری، همه قراردادهای کارگران را لغو کرد و تاکید می‌کند که آنها باید با یک شرکت پیمانکاری همکاری کنند.

کارگران شرکت بین‌المللی حمل‌ونقل خلیج فارس پیش از این در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد خود و بلاتکلیفی وضعیت خود و شرکت تجمع کرده بودند.

۲۲:۲۶ ۱۹.۵.۱۳۹۸

چهار ماه مطالبان مزدی ۱۲۰ کارگر پیمانکار پروژه ساخت تونل انتقال آب از سد «کانی سیب» پرداخت نشده است

۱۲۰ کارگر پیمانکار پروژه ساخت تونل انتقال آب از سد «کانی سیب» به دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی، می‌گویند حدود چهار ماه مطالبات مزدی‌شان پرداخت نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این کارگران گفتند: «مهمترین عامل پرداخت نشدن دستمزد، کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است. به همین دلیل وقتی پیمانکار یک ماه طلب مزدی ما را پرداخت می‌کند برای پرداخت مابقی مطالبات‌مان زمان مشخصی ندارد و ما باید ماه‌ها منتظر بمانیم».

این کارگران پیمانکاری افزودند: «مشکلاتی که در زمینه پرداخت دستمزد بوجود آمده، زندگی ما را بسیار سخت کرده‌ است؛‌ به‌طوری که برخی از همکاران‌مان حتی توان مالی خرید نیازهای روزانه خود را ندارند».

به گفته آنها؛ کارگران تونل کانی سیب تاکنون چندین بار در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در مقابل ساختمان چند نهاد دولتی و همچنین محوطه کارگاه اعتراض خود را مطرح کرده‌اند اما تاکنون موفق نشده‌اند معوقات خود را دریافت کنند.

۲۲:۱۴ ۱۹.۵.۱۳۹۸

تجمع ۱۰۰ کارگر شهرداری در مقابل فرمانداری مریوان

۱۰۰ تن از کارگران شهرداری مریوان در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در مقابل فرمانداری این شهرستان مراجعه کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این کارگران با اشاره به اینکه ۶۰۰ پرسنل شهرداری مریوان با این مشکل مواجهند،‌ افزودند: ۱۰۰ تن به نمایندگی از جانب سایرین با حضور در مقابل فرمانداری، خواستار رسیدگی به اوضاع معیشتی خود شدند.

تجمع‌کنندگان گفتند: «تعدادی از ما، عیدی سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ را نگرفته‌ایم؛ از سال ۹۶ و ۹۷ اضافه‌کار طلبکاریم و از ابتدای سال نیز فقط دو میلیون تومان حقوق گرفته‌ایم که یک میلیون تومان آن، روز پنجشنبه به حساب ما واریز شد».

تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران در شرایطی اتفاق می‌افتد که شهرداری مریوان می‌گوید با «کمبود نقدینگی روبروست و پولی در بساط نیست».

به نوشته ایلنا، بدهی‌های قبلی شهرداری، رکود ساخت‌وساز و شرایط ناموزون اقتصاد، دلایلی هستند که شهرداری مریوان را با بحران نقدینگی مواجه کرده است.

۱۹:۳۶ ۱۷.۵.۱۳۹۸

اخراج صدها کارگر بومی بوشهر در منطقه ویژه اقتصادی

صدها کارگر بومی بوشهر که در منطقه ویژه اقتصادی کار می کردند، اخراج شدند.

علی اکبر فاطمی، نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها، با اعلام این موضوع به خبرگزاری ایسنا گفت:‌ چندین بار به این کارگران که بیش از ۱۵ سال سابقه کار داشتند، قول داده شد برای بازگشت به کارشان آنان اقدام می‌شود اما تاکنون هیچ کاری انجام نشده است.

او از دادستانی بوشهر خواست هرچه سریع‌تر نسبت به بازگرداندن این کارگران به کار خود اقدام کند.

۱۹:۲۷ ۱۷.۵.۱۳۹۸

نخستین جلسه دادگاه حسن سعیدی،‌ فعال کارگری، برگزار شد

جلسه اول رسیدگی به اتهامات حسن سعیدی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه،‌ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد.

آقای سعیدی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در مقابل مجلس است. او پس از ۳۳ روز بازداشت موقت در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین با وثیقه ۳۳۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شد.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه،‌ حسن سعیدی به اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی متهم شده است.

این سندیکا محاکمه آقای سعیدی را محکوم کرد و گفت که فعالیت های او برای احقاق حقوق کارگران بوده است.

۱۹:۲۴ ۱۷.۵.۱۳۹۸

محاکمه شماری از کارگران نیشکر هفت‌تپه در شوش

اتحادیه آزاد کارگران ایران پیام گروهی از کارگران نیشکر هفت‌تپه را منتشر کرده که در آن به محاکمه شماری از کارگران در دادگاه شوش و همزمان با محاکمه اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه، در تهران اشاره شده است.

این کارگران نوشتند دادستان شوش از این گروه از همکاران‌شان شکایت کرده است.

در این پیام، بدون اشاره به تعداد کارگران محاکمه شده در شوش نوشته شده که قاضی پرونده به آنان گفته است برای اثبات بی گناهی خود باید رضایت مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه را جلب کنند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه به مدت سه هفته در سال گذشته در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه دستمزد و حق بیمه خود و نیز با درخواست برای بازگردانده شدن مالکیت این شرکت به دولت اعتصاب و تجمع کردند.

اعتراض کارگران پس از آن شروع شد که مقام‌های قوه قضائیه از سوء‌استفاده مالی کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه خبر دادند. با این همه،‌ تاکنون مشخص نشده که پرونده قضایی وی چه سرانجامی یافته است.

۱۹:۲۵ ۱۵.۵.۱۳۹۸

هزینه‌های ماهانه خانوارها در تیرماه، از مرز هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گذشت

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، اعلام کرد که هزینه‌های خانوار در تیرماه سال جاری، مرز هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را پشت سر گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این هزینه‌ها نسبت به هزینه‌های زندگی در خردادماه سال جاری، ۶۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

آقای توفیقی اشاره کرد که سبد معاش در تیرماه نسبت به اسفند ۹۷، بیش از ۱۰۰ درصد تورم قیمتی را تجربه کرده است.

پیشتر، کمیته مزد شورای عالی کار در زمستان سال گذشته اعلام کرده بود که سبد معیشت یک خانوار، حدود سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است. اما‌ شورای عالی کار حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال جاری را یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین کرد.

در این حال،‌ تاکنون تصمیمی برای افزایش حداقل دستمزد ماهانه کارگران گرفته نشده است.

پیش از این، ‌تشکل‌های مستقل کارگری در سال گذشته خواستار تعیین دستمزد هفت میلیون تومانی برای کارگران شده بودند.

۱۷:۲۲ ۱۴.۵.۱۳۹۸

دومین روز تجمع شماری از معلمان حق‌التدریس در مقابل وزارت آموزش و پرورش

شماری از معلمان حق‌التدریس روز دوشنبه با تجمع در مقابل وزارت آموزش و پرورش، خواستار توجه مسئولان به وضعیت خود شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، معلمان معترض گفتند که خواستار استخدام و جذب در بدنه آموزش و پرورش براساس قوانین مصوب مجلس هستند.

بر اساس این گزارش، حدود ۳۰ هزار معلم حق‌التدریس در سراسر ایران از دستمزد مناسب و امنیت شغلی بی‌بهره‌اند و خواستار استخدام از سوی آموزش و پرورش هستند.

به گزارش برخی خبرگزاری‌ها، حدود یک هزار تن از معلمان حق‌التدریس،‌ روز یکشنبه در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کرده بودند.

۱۸:۴۶ ۱۳.۵.۱۳۹۸

تجمع یک هزار تن از معلمان حق‌التدریسی در مقابل وزارت آموزش و پرورش

حدود یک هزار تن از معلمان حق‌التدریس روز یکشنبه در اعتراض به «عدم تعیین تکلیف وضعیت استخدامی» خود در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این گروه از معلمان حق‌التدریس شعار‌هایی همچون «ماده ۲۸ باید توقف بشه»، «۳۰ هزار حق‌التدریس استخدام»، «بودجه تعیین شده کجا هزینه می‌شه» خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود تا مهر امسال شدند.

یکی از این معلمان حق‌التدریس که از استان لرستان آمده بود، گفت: «۱۲ سال به عنوان نیروی پیش‌دبستانی فعالیت می‌کردم و هم اکنون پنج سال است که حق‌التدریس هستم، عمر و جوانی ما در کلاس‌های درس گذشته و حالا که بودجه مربوطه در مجلس تصویب شده است به جای استخدام ۳۰ هزار معلم حق‌التدریس می‌خواهند ۱۲ هزار تن را استخدام کنند. من نزدیک به ۴۰ سال دارم و بعد از این، آیا فرصت استخدام پیدا می‌کنم؟»

یکی دیگر از معلمان حق‌التدریس که در یک هنرستان در تهران مشغول تدریس است، به تسنیم گفت: «مقرر شد وزارت آموزش و پرورش، مجلس و سازمان امور اداری و استخدامی آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس را تدوین کنند، اما یک سال است که این آئین‌نامه در دولت بلاتکلیف است و وضعیتش مشخص نیست. از سوی دیگر مجلس ۴۵۰ میلیارد تومان بابت استخدام ۳۲ هزار معلم حق‌التدریس تعیین کرده است، اما متاسفانه می‌خواهند ۱۳ هزار تن را استخدام کنند».

او افزود: «پرسش ما این است که چرا باید ۱۳ هزار تن استخدام شوند و تکلیف بقیه معلمان حق‌التدریس چه می‌شود؟ چرا باید وقتی معلمان حق‌التدریس بلاتکلیف هستند به صورت استخدام آزاد و از طریق ماده ۲۸ کلاس‌های درس را پر کنند؟»

خبرگزاری فارس در مورد این تجمع نوشت: «این افراد چندین سال است که در سراسر کشور خصوصا مناطق محروم به تدریس می‌پردازند. حقوق‌شان بسیار پایین بوده و به اکثر آنان از ۶۰۰ هزار تا حداکثر یک میلیون تومان؛ آنهم با تأخیرهای چندین ماهه پرداخت می‌شود».

۱۸:۰۰ ۱۳.۵.۱۳۹۸

سه ماه دستمزد کارگران زمستان یورت در استان گلستان پرداخت نشده است

استاندار گلستان اعلام کرد که سه ماه دستمزد کارگران معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر پرداخت نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هادی حق‌شناس گفت که از طریق سازمان تامین اجتماعی و اداره صنعت،‌ معدن و تجارت پیگیر شده است که معوقات پرداخت شود.

پرداخت نشدن دستمزد کارگران در مناطق مختلف ایران،‌ اعتراض‌های صنفی آنها را به همراه داشته است.

به نوشته ایسنا، استاندار گلستان ضمن گفت‌وگو با کارگران معدن زمستان یورت، مشکلات آنها را بررسی کرد و خواستار بازگشت بخشی از سود مالکانه زغال سنگ این معدن شد.

وی افزود: زغال سنگ استخراج شده از این معدن برای فراوری به استان دیگر می رود و سود مالکانه به استان برنمی‌گردد.

هادی حق‌شناس با اشاره به اینکه کارگران این معدن، مجتمع‌های تفریحی ندارند، گفت: پیگیری می‌کنم بخشی از سود مالکانه زغال سنگ استخراج شده که به استان دیگری می‌رود، به استان گلستان برگردد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG