لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه

کارنامه مردادماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مردادماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۱۲ ۲۲.۵.۱۳۹۹

یک فدراسیون بین‌المللی کارگری خواستار مداخله سازمان بین‌المللی کار برای پرداخت دستمزد کارگران نیشکر هفت‌تپه شد

فدراسیون بین‌المللی کارگران بخش‌های کشاورزی، غذایی و خدماتی خواستار مداخله فوری سازمان بین‌المللی کار برای تضمین پرداخت دستمزدهای معوقه پنج هزار کارگر نیشکر هفت‌تپه شد.

این فدراسیون با اشاره به اعتصاب حدودا دو ماهه کارگران نیشکر هفت‌تپه نوشت همزمان با گرسنگی کارگران و خانواده‌های‌شان، دادگاه مالک خصوصی شرکت به اتهام سوء‌استفاده یک میلیون و ۴۰۰ میلیون دلاری در حال انجام است.

در نامه به سازمان بین‌المللی کار، به اعتصاب و تجمع‌های کارگران در شهرستان شوش اشاره شده و آمده است که کارگران و خانواده‌های‌شان به دلیل تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه به امکانات بهداشتی و پزشکی دسترسی ندارند.

فدراسیون بین‌المللی کارگران بخش‌های کشاورزی، غذایی و خدماتی همچنین نسبت به احتمال برخورد خشونت‌بار حکومت علیه کارگران نیشکر هفت‌تپه که اعتصاب‌شان با اعتصاب ده‌ها هزار کارگر بخش نفت، گاز و پتروشیمی همزمان شده بود، هشدار داد.

۱۵:۱۱ ۲۱.۵.۱۳۹۹

اعتراض بیش از ۱۲۰ تن از فرهنگیان به صدور حکم دو سال زندان برای دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران

بیش از ۱۲۰ فرهنگیان در بیانیه ای به صدور حکم دو سال زندان برای محمد تقی فلاحی، دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران اعتراض کردند.

آنها با اشاره به اتهام «تجمع و تبانی از طریق شرکت در تشکل غیرقانونی کانون صنفی معلمان» که به آقای فلاحی وارد شده است، آن را ناروا و ناعادلانه دانستند.

امضاکنندگان بیانیه در مورد صدور دیگر احکام زندان و شلاق برای شماری از فعالان صنفی معلمان در ماه های اخیر نوشته اند که چنین برخوردهای شدید و پیوسته قضایی با معلمان، در هیچ کجای جهان، سابقه نداشته یا کم سابقه است.

آنها همچنین اشاره کرده اند که تاکنون در هیچ دادگاهی، هیچ یک از کانون‌ها و انجمن‌های صنفی معلمان، غیرقانونی اعلام نشده‌اند و فعالیت‌ها و حضور در تشکل‌های صنفی و شرکت در گردهمایی‌های صنفی جرم نیستند.

از جمله امضاکنندگان بیانیه، ‌مهدی بهلولی، شیرزاد عبداللهی، محمد داوری و علی‌اکبر باغانی هستند.

۱۵:۰۹ ۲۱.۵.۱۳۹۹

اعتراض‌های صنفی کارگران نیشکر هفت‌تپه و هپکو ادامه دارد

کارگران نیشکر هفت‌تپه و هپکوی اراک روز سه شنبه به اعتراض صنفی خود ادامه دادند.

به گزارش کانال های متعلق به کارگران هفت‌تپه، کارگران این شرکت در پنجاه و نهمین روز اعتصاب،‌ در مقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار دریافت سه ماه دستمزد معوقه،‌ لغو خصوصی سازی شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراجی و بازداشت امید اسدبیگی،‌مدیرعامل این شرکت هستند که با شرط پرداخت دستمزدهای معوقه از سوی دادگاه پرونده یک و نیم میلیارد دلاری هفت‌تپه آزاد است.

کارگران کارخانه هپکو در اراک نیز در نهمین روز اعتراض صنفی خود به تجمع در محوطه این واحد ادامه دادند.

آنها نسبت به آنچه توقف تولید و بلاتکلیفی وضعیت هپکو می‌نامند،‌ معترضند و خواستار پاسخگویی مدیرعامل و مجموعه مدیریتی کارخانه هستند.

به گفته این کارگران،‌ یک سال است که گروه مدیریتی سازمان خصوصی‌سازی در هپکو مستقر شده اما تولید همچنان تعطیل است.

در سالیان اخیر، ‌میزان اعتراض‌های صنفی کارگران در مناطق مختلف ایران افزایش یافته است.

۱۷:۲۹ ۱۷.۵.۱۳۹۹

حمایت ۸۰ سندیکای کارگری از اعصاب کارگران در ایران

حدود ۸۰ سندیکای کارگری در جهان حمایت خود را از اعتصاب کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین نیشکر هفت‌تپه اعلام کردند.

آنها در بیانیه‌ای با اشاره به سرکوب شدید زنان و مردان کارگر در ایران از سوی جمهوری اسلامی افزودند که کارگران ایرانی به رغم این سرکوب به مبارزات خود ادامه می‌دهند.

این سندیکاها نوشتند:‌ اعتصاب‌ها در ایران چند برابر شده‌اند و در مورد اعتصاب حدودا دو ماهه در نیشکر هفت‌تپه اضافه کردند: این طولانی‌ترین اعتصاب در تاریخ شرکت نیشکر هفت‌تپه است.

کارگران خواستار آن هستند که مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش دولتی و تحت نظارت کارگران بازگردد و یا اینکه به خود کارگران واگذار شود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از جمله خواستار پرداخت فوری ۳ ماه دستمزد معوقه، تمدید دفترچه‌های بیمه، بازگشت به کار همکاران اخراجی، بازداشت فوری اسد بیگی، مدیرعامل شرکت، صدور مجازات حبس ابد برای او و مهرداد رستمی‌چگینی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت، هستند.

۸۰ سندیکای کارگری در بیانیه خود اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه را عامل بسیار مهمی در مقاومت و مبارزات اجتماعی در ایران نامیدند و در عین حال، به اعتصاب هماهنگ هزاران کارگر در چند بخش از صنایع نفت و پتروشیمی اشاره کردند.

کارگران اعتصابی خواستار تامین امنیت شغلی، لغو قراردادهای سفید امضا، برچیده شدن شرکت‌های پیمانکاری،‌ پرداخت دستمزد معوقه و همچنین افزایش سطح دستمزد خود شده‌اند.​

این ۸۰ سندیکا عضو شبکه سندیکایی جھانی ھمبستگی و مبارزه هستند.

۱۶:۲۱ ۱۶.۵.۱۳۹۹

ادامه اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه؛ نتیجه مذاکرات با نمایندگان کارگران اعلام شد

همزمان با ادامه اعتصاب و تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، ‌نمایندگان آنان در تهران با شماری از نمایندگان مجلس و همچنین سازمان تامین اجتماعی، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، سازمان خصوصی‌سازی و استانداری خوزستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

بیش از ۵۰ روز از اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه و تجمع آنان در مقابل فرمانداری شوش می‌گذرد.

کارگران خواستار آن هستند که مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش دولتی و تحت نظارت کارگران بازگردد و یا اینکه به خود کارگران واگذار شود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از جمله خواستار پرداخت فوری ۳ ماه دستمزد معوقه، تمدید دفترچه‌های بیمه، بازگشت به کار همکاران اخراجی، بازداشت فوری اسد بیگی، مدیرعامل شرکت، صدور مجازات حبس ابد برای او و مهرداد رستمی‌چگینی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت، هستند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت، در بهمن سال ۹۴، در قبال پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد.

این دو همراه با تعدادی از مدیران بانک مرکزی در پرونده ۱.۵ میلیارد دلاری در حال محاکمه هستند. اما امید اسدبیگی از سوی دادگاه آزاد است تا دستمزد معوقه کارگران را بپردازد و این در شرایطی است که سه ماه دستمزد ۵۰۰۰ کارگر نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فارس، علی بابایی، نماینده مجلس از ساری، گفت: نشست بررسی و رسیدگی به مشکلات کارگران هفت‌تپه در مجلس و با حضور نایب رئیس و چند تن از نمایندگان مجلس، نمایندگان کارگران، سازمان تأمین اجتماعی، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، سازمان خصوصی‌سازی و استانداری خوزستان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، نمایندگان کارگران هفت‌تپه خواستار آن شدند که دستمزد معوقه‌شان پرداخت شود و مالکیت خصوصی شرکت لغو شود.

علی بابایی که رئیس فراکسیون موسوم به فراکسیون کارگری مجلس است، اعلام کرد که نمایندگان دیوان محاسبات و سازمان بازرسی تأکید داشتند که امید اسدبیگی، مالک شرکت نیشکر هفت‌تپه که این شرکت از سوی دولت حسن روحانی به وی واگذار شده، فاقد اهلیت برای این کار است.

او افزود که سازمان تأمین اجتماعی پذیرفت بیمه کارگران هفت‌تپه را تا پایان مردادماه رد کند و پیشنهاد شد تا وزارت کار، از محل اعتبار تخصیص یافته برای پرداخت دستمزد کارگران بیکار شده به دلیل کرونا، ۱۵۰ میلیارد تومان را برای پرداخت دستمزد کارگران هفت‌تپه تا زمان معلوم شدن وضعیت مالکیت این شرکت اختصاص دهد.

این نماینده مجلس در مورد مالکیت خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه هم گفت که قرار شده است روز دوشنبه جلسه‌ای به منظور بررسی موضوع سلب مالکیت از مالک خصوصی این شرکت در دفتر معاون اول رئیس جمهور برگزار و درباره این موضوع تصمیم‌گیری شود.

علی بابایی اشاره کرد که قرار شده است که دولت پس از بحث و بررسی درباره بحث سلب مالکیت از مالک فعلی شرکت هفت‌تپه، نتیجه تصمیم خود در این باره را دست‌کم تا یک ماه دیگر اعلام کند.

در این حال،‌ عادل سرخه، از نمایندگان کارگران، در روز پنجاه و دومین روز اعتصاب، از جمله گفته بود که تا زمانی که مطالبات کارگران، به ویژه خلع ید از امید اسدبیگی انجام نشود،‌اعتصاب در هفت‌تپه پایان نخواهد یافت.

۲۲:۳۰ ۱۵.۵.۱۳۹۹

وعده تصویب افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن ماهانه کارگران به هفته آینده موکول شد

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه با اعلام اینکه حق مسکن ماهانه کارگران دوشنبه آینده در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب می‌شود، ابراز امیدواری کرد که هیئت دولت بلافاصله آن را تصویب کند.

حاتم شاکرمی گفت: افزایش حق مسکن کارگران که در شورای عالی کار تصویب شده تاکنون یک جلسه در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی شده است و دوشنبه آینده نیز بررسی و نهایی می‌شود.

بر اساس مصوبه دو ماه قبل شورای عالی کار، قرار شد که حق مسکن ماهانه کارگران از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یابد اما این مصوبه تاکنون تصویب نشده و اعتراض تشکل‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

حاتم شاکرمی همچنین در مورد اینکه آیا حق مسکن ماهانه کارگران شامل چهار ماه گذشته نیز خواهد شد یا خیر، گفت: همه اینها بستگی به نظر و تصویب دولت دارد.

این سخنان در شرایطی ابراز شده است که محمد شریعتمداری،‌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به هیئت دولت پیشنهاد کرده است که افزایش حق مسکن کارگران از تیرماه اجرایی شود.

در همین حال،‌ معاون محمد شریعتمداری گفت: حق مسکن کارگران چیزی نیست که هر سال تصویب شود. از ابتدای انقلاب تاکنون فقط پنج ‌بار حق مسکن کارگران افزایش یافته است و هیچ الزامی ندارد که حق مسکن کارگران هر ساله اضافه شود.

از ابتدای انقلاب ۵۷ تاکنون، فقط پنج ‌بار حق مسکن کارگران افزایش یافته است.

۲۲:۱۳ ۱۵.۵.۱۳۹۹

استاندار مرکزی: دستمزد معوقه کارگران هپکو تا هفته آینده پرداخت می‌شود

استاندار مرکزی گفت: دستمزد معوقه خرداد ماه کارگران هپکو با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تا هفته آینده پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی آقازاده افزود: مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی قول مساعد داده است که پرداخت دستمزد معوقه خرداد ماه کارگران را در هیئت مدیره این سازمان مطرح کند و حداکثر تا ۲۰ مردادماه اقدامات لازم برای پرداخت انجام شود.

در روزهای اخیر صدها تن از کارگران شرکت هپکو در اراک در محوطه این شرکت تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران به مشخص نبودن وضعیت سهام‌داری شرکت، دست به دست شدن سهام آن، ارائه نشدن سفارش کار برای فعال نگه داشتن ظرفیت خطوط تولید، تامین نشدن مواد اولیه و پرداخت نشدن بخشی از مطالبات سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۹ خود اعتراض کردند.

مشکلات شرکت هپکو پس از واگذاری آن به بخش خصوصی در دهه ۸۰ آغاز شده که اعتراض‌های کارگران آن را به همراه داشته است.

۱۳:۰۴ ۱۴.۵.۱۳۹۹

چهارمین روز اعتصاب در شماری از واحدهای نفت، گاز و پتروشیمی ایران

اعتصاب کارگران شماری از واحدهای نفت، گاز و ‌پتروشیمی در ایران روز سه شنبه وارد چهارمین شد.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر ،فاز ۱۴ عسلویه و پالایشگاه اصفهان در اعتصاب بوده‌اند.

همزمان با این اعتصاب،‌ کارگران نیشکر هفت‌تپه برای پنجاه و یکمین روز به اعتصاب و همچنین تجمع خود در شهرستان شوش ادامه دادند. همچنین کارگران نیروگاه بیدخون در عسلویه از روز دوشنبه در اعتصاب هستند.

در روزهای گذشته، کارگران پالایشگاه‌های آبادان، فجیره در اهواز، نفت سنگین قشم، کنگان در استان بوشهر و پارسیان در استان فارس، چندین شرکت در عسلویه و شرکت لامرد در استان فارس دراعتصاب بوده‌اند.

اعتصاب در صنعت نفت،‌گاز و پتروشیمی از روز شنبه آغاز شد.

۰۰:۳۱ ۱۴.۵.۱۳۹۹

سومین روز اعتصاب در هپکوی اراک

حدود ۳۰۰ تن از کارگران شرکت هپکو در اراک در سومین روز از اعتصاب خود، روز دوشنبه در محوطه این شرکت تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران به مشخص نبودن وضعیت سهام‌داری شرکت، دست به دست شدن سهام آن، ارائه نشدن سفارش کار برای فعال نگه داشتن ظرفیت خطوط تولید، تامین نشدن مواد اولیه و پرداخت نشدن بخشی از مطالبات سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۹ خود اعتراض کردند.

اعتصاب کارگران هپکو از روز شنبه آغاز شده است.

مشکلات شرکت هپکو پس از واگذاری آن به بخش خصوصی در دهه ۸۰ آغاز شده که اعتراض‌های کارگران آن را به همراه داشته است.

۲۲:۴۲ ۱۳.۵.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه ۵۰ روزه شد

پنجاهمین روز اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه در شوش روز دوشنبه برگزار شد.

کارگران تجمع‌کننده بارها گفته اند تا تحقق مطالبات خود، به ویژه لغو خصوصی‌سازی شرکت نیشکر هفت‌تپه، به اعتصاب ادامه خواهند داد.

آنها خواستار آن هستند که مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش دولتی بازگردد و یا اینکه به کارگران واگذار شود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از جمله خواستار پرداخت فوری ۳ ماه دستمزد معوقه، تمدید دفترچه‌های بیمه، بازگشت به کار همکاران اخراجی، بازداشت فوری اسد بیگی، مدیرعامل شرکت، صدور مجازات حبس ابد برای او و مهرداد رستمی‌چگینی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت، هستند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت، در بهمن سال ۹۴، در قبال پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد.

این دو همراه با تعدادی از مدیران بانک مرکزی در پرونده ۱.۵ میلیارد دلاری در حال محاکمه هستند. اما امید اسدبیگی از سوی دادگاه آزاد است تا دستمزد معوقه کارگران را بپردازد و این در شرایطیاست که سه ماه دستمزد ۵۰۰۰ کارگر نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG