لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه

کارنامه مردادماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مردادماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۴:۴۳ ۲.۵.۱۳۹۹

برای دسترسی به اخبار و رویدادهای صنفی و کارگری در تیرماه ۹۹، کارنامه تیرماه ۹۹ را دنبال کنید.

۰۰:۲۱ ۷.۵.۱۳۹۹

اعتراض کارگران بیکار شده صابون سازی خرمشهر

کارگران بیکار شده صابون سازی خرمشهر به پرداخت نشدن کامل مطالبات‌شان و عدم راه‌اندازی مجدد شرکت صنایع بهداشتی یاس اعتراض کردند.

این شرکت پس از واگذاری در سال ۸۷ از سوی بنیاد شهید با بحران مواجه شد و در سال ۹۳، تولید صابون در کارخانه صابون‌سازی متوقف شد و ۳۰۰ کارگر آن بدون پرداخت آنکه مطالبات‌شان پرداخت شود،‌ بیکار شدند.

این شرکت در همان سال در یک مزایده از سوی شرکت برنا تجارت خریداری شد. این شرکت متعهد شد دستمزد این ۳۰۰ کارگر را بپردازد.

به گزارش اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران،‌ کارگران کارخانه صابون‌سازی خرمشهر در چند سال گذشته بارها در مقابل مراکز حکومتی در این شهرستان تجمع کردند ولی به رفم وعده و وعیدها تاکنون مطالبات‌شان به طور کامل پرداخت نشده است و از راه‌اندازی مجدد کارخانه هم خبری در میان نیست.

۰۱:۱۷ ۷.۵.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه ۴۳ روزه شد

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه و برای چهل و سومین روز به اعتصاب، ‌راهپیمایی و تجمع خود در شهرستان شوش ادامه دادند.

کارگران خواستار ‌پرداخت دستمزدهای معوقه، لغو مالکیت خصوصی شرکت،‌ بازگشت به کار همکاران اخراجی به کار و بازداشت امیداسدبیگی، ‌مدیرعامل شرکت،‌ هستند.

تاکنون تنها دستمزد فروردین ماه پرداخت شده و در مورد دستمزدهای اردیبهشت و خرداد ماه وعده داده شده است که روز دهم مرداد پرداخت می‌شود. در عین حال، خبری در مورد زمان پرداخت دستمزد مردادماه انتشار نیافته است.

در این ارتباط، کارگران نیشکر هفت‌تپه با اشاره به آنچه بدقولی‌های بسیار کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار پرداخت فوری مطالبات خود هستند.

بر اساس فیلم‌های انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، کارگران در راهپیمایی و تجمع خود از جمله شعار می‌دادند: ‌«شریعتی حیا کن - خوزستان را رها کن» و «کارگر می‌میرد - ذلت نمی‌پذیرد».

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، ‌از سوی کارگران نیشکر هفت تپه متهم به حمایت گسترده از کارفرمایان حصوصی این شرکت است. بر اساس برخی گزارش‌های رسانه‌ای، استاندار خوزستان ۲۵ هزار دلار هزینه سفر خود و خانواده‌اش را از امید اسدبیگی دریافت کرده است. در این ارتباط، دادسرای تهران در روزهای نخست محاکمه متهمان پرونده سوء‌استفاده ۱.۵ میلیارد دلاری نیشکر هفت‌تپه این موضوع را اعلام کرد که اسدبیگی به پرداخت این مبلغ اعتراف کرده است. با این همه،‌ غلامرضا شریعتی دریافت این مبلغ را تکذیب کرده است.

در این دادگاه همچنین گفته ‌شد که همسر استاندار خوزستان،‌ ۲۰۰ هزار دلار هدیه به طور غیرمستقیم از امید اسدبیگی دریافت کرده، اما غلامرضا شریعتی در مصاحبه‌ای با رد این موضوع گفت که سندی در این مورد وجود ندارد.

در حال حاضر، امید اسدبیگی، متهم ردیف اول پرونده ۱.۵ میلیارد دلاری نیشکر هفت‌تپه، به این شرط آزاد است که مطالبات کارگران را بپردازد اما به دلیل انجام نشدن این شرط،‌ کارگران خواستار بازداشت او هستند. در این حال، گزارش‌هایی در کانال مستقل کارگران هفت‌تپه انتشار یافته است، مبنی بر اینکه او تاکنون ۷۰۰ میلیون دلار را به کانادا فرستاده است. این موضوع تاکنون از سوی مقام‌های اجرایی و قضایی تکذیب نشده است.

۰۱:۲۳ ۷.۵.۱۳۹۹

تجمع بازنشستگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران

بازنشستگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران در اعتراض به پرداخت نشدن سنوات خدمت خود در مقابل ساختمان مرکزی این شرکت تجمع کردند.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، به هر یک از این کارگران بازنشسته، ۵۰ تا ۶۰ درصد حق سنوات‌شان پرداخت شده است.

این کارگران بازنشسته پیشتر در اعتراض به پرداخت نشدن سنوات خدمت سه بار در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران تجمع کرده‌ و هر بار با وعده مدیریت شرکت واحد به تجمع خود پایان داده‌اند اما مدیریت به وعده خود عمل نکرده است.

۲۰:۲۱ ۸.۵.۱۳۹۹

اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه ۴۵ روزه شد

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه و در چهل و پنجمین روز اعتصاب خود در مقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند.

به گزارش کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، تجمع‌کنندگان همچنین در خیابان‌های شوش راهپیمایی کردند.

بر اساس این گزارش، کارگران اعلام کردند تا تحقق مطالبات خود، از جمله لغو مالکیت بخش خصوصی به اعتراض و اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار پرداخت دستمزد معوقه، تمدید دفترچه‌های بیمه، ‌بازگشت به کار همکاران اخراجی،‌ لغو مالکیت خصوصی شرکت و بازداشت امید اسدبیگی،‌ مدیرعامل این واحد کشاورزی – صنعتی، هستند.

در ارتباط با این مطالبات، ‌تاکنون تنها یک ماه از دستمزدهای معوقه کارگران پرداخت شده است.

۰۰:۴۳ ۱۱.۵.۱۳۹۹

کارگران نیشکر هفت‌تپه در چهل و هفتمین روز اعتصاب در مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند

چهل و هفتمین روز اعتصاب کارگران هفت‌تپه صبح روز جمعه با حضور تعدادی از کارگران در مقابل فرمانداری شهرستان شوش برگزار شد.

تجمع‌کنندگان اعلام کردند تا تحقق مطالبات‌شان، به ویژه لغو خصوصی‌سازی شرکت به اعتراض و اعتصاب ادامه خواهند داد.
آنها می‌گویند: مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش دولتی بازگردد و یا اینکه به کارگران واگذار شود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از جمله خواستار پرداخت فوری ۳ ماه دستمزد معوقه، تمدید دفترچه‌های بیمه، ازگشت به کار فوری برای همکاران اخراجی، بازداشت فوری اسد بیگی، مدیرعامل شرکت، صدور مجازات حبس ابد برای او و مهرداد رستمی‌چگینی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت،هستند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت، در بهمن سال ۹۴، در قبال پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد.

۱۱:۵۶ ۱۱.۵.۱۳۹۹

تصادف بر روی پل سیدخندان، به مرگ یک کارگر و زخمی شدن دو کارگر دیگر انجامید

رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تصادف یک اتوموبیل با کارگران شهرداری در پل سیدخندان خبر داد و گفت در این حادثه، یک کارگر کشته و دو کارگر نیز زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احسان مومنی گفت که حدود ساعت ۱۱ روز جمعه، یک دستگاه سواری ال۹۰ در حال حرکت در مسیر شرق به غرب بزرگراه سلیمانی بود که بر روی پل سید خندان با سه تن از کارگران شهرداری که مشغول نظافت معبر بودند، برخورد کرد.

او افزود که یکی از کارگران بلافاصله جان خود را از دست داد و دو کارگر دیگر نیز که دچار مصدومیت شده بودند، به مراکز درمانی منتقل شدند.

این مقام پلیس راهنمایی و رانندگی درباره علت وقوع این حادثه گفت: علت قطعی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در حال بررسی است.

۱۲:۰۵ ۱۱.۵.۱۳۹۹

انتقاد عضو شورای عالی کار از تاخیر در افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن ماهانه کارگران

علی خدایی، عضو شورای عالی کار، از تاخیر در افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن ماهانه کارگران در سال جاری انتقاد کرد.

به گزارش سایت اقتصاد ۲۴، آقای خدایی گفت: چهار ماه است که این افزایش ۲۰۰ هزار تومانی معطل مانده است و اضافه کرد: این مبلغ به خودی خود از همان ابتدای سال در قیاس با جزئی‌ترین هزینه‌های زندگی کارگران، ناچیز بود.

این عضو شورای عالی کار اشاره کرد که تعلل هیئت دولت در تصویب این افزایش هیچ عواقب خوبی به همراه ندارد.

دولت در شرایطی در تصویب مصوبه خرداد ماه شورای عالی کار تعلل و تاخیر داشته است که محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، و برخی دیگر از مقام‌های دولتی گفته بودند قرار است مصوبه در در هفته‌ای که گذشت، تصویب شود اما این وعده تحقق نیافت.

تاکنون حق مسکن ماهانه کارگران ۱۰۰ هزار تومان بوده و اگر ۲۰۰ هزار تومان به آن اضافه شود،‌ میزان حق مسکن به ۳۰۰ هزار تومان در ماه خواهد رسید.

این افزایش قیمت در خرداد ماه، تبلیغات گسترده مقام‌های دولتی را به همراه داشت که از آن به عنوان نشانه توجه به نیازهای کارگران سخن می‌گفتند. این در شرایطی بود که منتقدان سیاست‌های دولت در قبال کارگران،‌ به شدت از افزایش حق مسکن ماهانه کارگران به ۳۰۰ هزار تومان انتقاد کردند و آن را بسیار ناکافی دانستند.

در عین حال، بر اساس نامه محمد شریعتمداری، افزایش ۲۰۰ هزار تومانی شامل سه ماه نخست سال جاری نخواهد شد و باید از تیرماه به کارگران پرداخت شود. این موضوع نیز انتقادهای زیادی را به همراه داشته است.

افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن ماهانه کارگران در شرایطی تاکنون تصویب نشده است که اجاره بها در ایران بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی افزایش یافته است.

۱۲:۱۱ ۱۱.۵.۱۳۹۹

پرداخت نیمی از دستمزد خرداد کارگران پیمانی شرکت تراورس

۵۰ درصد از دستمزد خرداد ماه کارگران ابنیه فنی تراورس پرداخت شد.

خبرگزاری ایلنا به نقل از شماری از کارگران پیمانی نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن شاغل در شرکت تراورس‌، شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی، نوشت: باقیمانده ۵۰ درصد دستمزد خرداد کارگران تا یک ماه آینده پرداخت می‌شود.

به گفته این کارگران، آنها به جز ۵۰ درصد باقیمانده دستمزد خرداد ماه، دستمزد تیر نیز از سوی این کارفرما پرداخت نشده است.

کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن خواستار آن شدند که با حذف شرکت‌های پیمانکاری، دوباره تحت قرارداد مستقیم و نظارت دولت کار کنند.

امضای قرارداد مستقیم کار، یکی از مطالبات مهم کارگران پیمانی و قراردادی در ایران است.

بر اساس گزارش‌ها، ‌بیش از ۹۵ درصد کارگران قرارداد مستقیم کار ندارند.

۱۸:۲۶ ۱۱.۵.۱۳۹۹

«حدود یک میلیون کارگر در مناطق آزاد در شرایط ناعادلانه کار می‌کنند»

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان با ظالمانه توصیف کردن قوانین کار در مناطق آزاد در ایران گفت: ۱۵۱ ماده از قانون ۲۰۲ ماده‌ای کار در مقررات کار مناطق آزاد وجود ندارد و حدود یک میلیون کارگر در مناطق آزاد در شرایط ناعادلانه کار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، قربان درویشی درباره شکل‌گیری مناطق آزاد در ایران گفت: در سال ۶۹، شکل‌گیری این مناطق در دستور کار قرار گرفت و در سال ۷۲، قوانین مرتبط با آن تصویب شد. در این قانون به کار در مناطق آزاد پرداخته شد و ریشه مشکلات کارگران در این مناطق، همین مقررات ویژه‌ای است که کارگران مناطق آزاد را از شمول قانون کار خارج می‌کند.

او با اشاره به اینکه تمرکز در این قانون بر جذب سرمایه و سرمایه‌گذار است، اضافه کرد: به همین دلیل تلاش شده است از مشکلات کارگری کارفرمایان کاسته شود، حال آنکه نیروی انسانی، رکن اساسی کار است و اگر به کارگران توجه نشود، توسعه اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان با بیان اینکه تعداد مناطق آزاد تجاری، اقتصادی و صنعتی اکنون در ایران به بیش از ۱۳۰ منطقه می‌رسد، گفت: حدود یک میلیون کارگر در این مناطق در شرایط ناعادلانه کار می‌کنند.

او با بیان اینکه ریشه چنین اتفاقی رویکرد ما در اقتصاد کلان به مقوله نیروی انسانی است، عنوان کرد: در نتیجه این رویکرد شاهد تضییع حقوق کارگران هستیم و این چنین است که مدام شاهد اعتراضات و اعتصابات کارگری هستیم. الان بیش از ۴۰ روز است کارگران نیشکر هفت تپه به دلیل معوقات مزدی اعتصاب کرده‌اند. جای برخورد با این کارگران باید مشکلات ریشه‌ای رفع شود. نیشکر هفت تپه یک شرکت مادر است که حتی زمان جنگ سر پا بود و تولید آن متوقف نشد.

او با برشمردن شماری از مشکلاتی که خارج شدن کارگران مناطق آزاد از قانون کار موجب آن می‌شود، گفت: در قانون کار برای اختلافات کارگری و کارفرمایی هیئت حل اختلاف در نظر گرفته شده، حال آنکه اختلافات در مناطق آزاد با حضور کارگر، کارفرما و نماینده اداره کار بررسی می‌شود و وقتی رای بر خلاف نظر کارگر داده شود، او باید به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

آقای درویشی افزود: تشکل‌های کارگری به رغم صراحت قانون کار در این باره، در مناطق آزاد وجود ندارند و مشکل دیگر، دادن اختیار به کارفرما برای اخراج نیرو و پرداخت خسارت اخراج است.

او همچنین به بحث بومی گزینی اشاره و عنوان کرد: در مناطق آزاد کارفرمایان می‌توانند تحت شرایطی از استخدام نیروهای بومی سر باز بزنند که این مشکل ساز شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG