لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه

کارنامه مردادماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مردادماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۲۷ ۱۱.۵.۱۳۹۹

چهل و هشتمین روز اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه برگزار شد

چهل و هشتمین روز اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه در شوش صبح روز شنبه همزمان با سفر سه تن از نمایندگان مجلس به این شهرتان برگزار شد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه شعارهایی در اعتراض به شرایط استان خوزستان و همچنین این شرکت سر دادند.

کارگران تجمع‌کننده در مقابل فرمانداری شوش همچنین اعلام کردند تا تحقق مطالبات خود، به ویژه لغو خصوصی‌سازی شرکت نیشکر هفت‌تپه، به اعتصاب ادامه خواهند داد.

آنها خواستار آن هستند که مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش دولتی بازگردد و یا اینکه به کارگران واگذار شود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از جمله خواستار پرداخت فوری ۳ ماه دستمزد معوقه، تمدید دفترچه‌های بیمه، بازگشت به کار همکاران اخراجی، بازداشت فوری اسد بیگی، مدیرعامل شرکت، صدور مجازات حبس ابد برای او و مهرداد رستمی‌چگینی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت، هستند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت، در بهمن سال ۹۴، در قبال پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد.

در همین حال،‌ علیرضا خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، به رادیو و تلویزیون گفت که همراه با دو نماینده دیگر برای بررسی مشکلات کارگران نیشکر هفت‌تپه و ارائه گزارشی به مجلس به شوش سفر کرده‌اند.

۱۹:۱۲ ۱۱.۵.۱۳۹۹

کانون صنفی معلمان تهران صدور احکام قضایی علیه فعالان صنفی و مدنی را محکوم کرد

کانون صنفی معلمان تهران در بیانیه‌ای با محکوم کردن صدور احکام قضایی مانند زندان، برای فعالان صنفی و مدنی گفت که به رغم فشارها، تلاش برای رسیدن به حقوق صنفی دانش‌آموزان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته‌ را ادامه خواهد داد.

کانون صنفی معلمان تهران صدور حکم دو سال زندان برای محمدتقی فلاحی، دبیر این کانون، به اتهام «اجتماع و تبانی از طریق شرکت در این تشکل صنفی» را با استناد به قانون اساسی، از جمله اصل ۲۶، بی اساس دانست.

بر اساس اصل ۲۶ قانون اساسی، احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده آزادند و هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور کرد.

کانون صنفی معلمان تهران اعلام کرد که آقای فلاحی هیچ فعالیتی برخلاف تصمیمات و نظرات این تشکل نداشته و همواره بر مسیر قانون گام برداشته است.

در سالیان اخیر، برخوردهای امنیتی - قضایی با فعالان صنفی و مدنی شدت گرفته و قوه قضائیه برای آنان احکام زندان، شلاق و تبعید صادر کرده است. صدور این احکام، اعتراض تشکل‌ها و سازمان‌های حقوق بشری و کارگری در ایران و جهان را به همراه داشته است.

۲۰:۰۸ ۱۱.۵.۱۳۹۹

اعتصاب و تجمع کارگران سه پالایشگاه، یک شرکت پتروشیمی و دو فاز پارس جنوبی

کارگران سه پالایشگاه، یک شرکت پتروشیمی و دو فاز پارس جنوبی روز شنبه اعتصاب و تجمع کردند.

کارگران ضمن درخواست برای پرداخت دستمزد و مزایای معوقه بر لزوم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تاکید کردند.

پالایشگاه آبادان در ماه‌های اخیر شاهد اعتراض های کارگران پیمانکاری بوده است.

همچنین بر اساس گزارش‌های تصویری در شبکه‌های اجتماعی،‌ کارگران پالایشگاه پارسیان و پتروشیمی لامرد در استان فارس و پالایشگاه نفت‌سنگین قشم نیز روز شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و مزایای خود اعتصاب و تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران پالایشگاه نفت سنگین قشم برای چند پیمانکار مختلف کار می‌کنند که در ماه‌های گذشته نتوانسته‌اند به صورت منظم با کارفرما تسویه حساب کنند. در این ارتباط،‌ یکی از مدیران این پالایشگاه گفت: کارگران خواهان افزایش حقوق خود هستند و مشکل تاخیر در دستمزد ندارند.

علاوه بر این، کارگران فازهای ١٣ و ١٤ پارس جنوبی در اعتراض مشابهی، اعتصاب و تجمع کردند.

پرداخت نشدن دستمزدها و مزایا در ایران در سالیان اخیر به یکی از مشکلات بزرگ کارگران تبدیل شده است. این وضعیت، اعتراض‌ای آنان در مناطق مختلف ایران را به همراه داشته است.

۲۱:۲۶ ۱۲.۵.۱۳۹۹

دومین روز اعتصاب کارگران چند پالایشگاه و شرکت پتروشیمی در ۴ استان ایران

اعتصاب کارگران چند پالایشگاه و شرکت پتروشیمی در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و فارس روز یکشنبه وارد دومین روز شد.

بر اساس فیلم‌ها و گزارش‌های تصویری در شبکه‌های اجتماعی، ‌کارگران اعتصابی که بخش عمده آنان، کارگران پیمانی هستند،‌ ضمن تجمع در محل کار یا خوابگاه‌های خود خواستار پرداخت دستمزد و مزایای معوقه و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شده‌اند.

پرداخت نشدن دستمزدها و مزایا در ایران در سالیان اخیر به یکی از مشکلات بزرگ کارگران تبدیل شده است. این وضعیت، اعتراض آنان در مناطق مختلف ایران را به همراه داشته است.

برچیده شدن شرکت‌های پیمانکاری نیز از دیگر مطالبات کارگران مناطق اعتصابی است.

در سالیان اخیر، اعتراض‌های زیادی از سوی کارگران، ‌تشکل‌های کارگری و شماری از نمایندگان مجلس به عملکرد این شرکت‌ها وارد شده است. سابقه راهیابی شرکت‌های پیمانکاری به صنعت نفت و گاز ایران، به دوره نخست وزارت بیژن زنگنه در دهه ۷۰ باز می‌گردد.

بر اساس گزارش‌ها،‌ کارگران پالایشگاه‌های آبادان و فجیره در استان خوزستان، پارسیان در استان فارس و کنگان در استان بوشهر و همچنین شرکت پتروشیمی لامرد در استان فارس همراه با چند شرکت دیگر در پارس جنوبی از روز شنبه دراعتصاب به سر برده‌اند.

تاکنون اخبار زیادی در ارتباط با این اعتصاب در رسانه‌های رسمی و نیمه رسمی ایران انتشار نیافته است.

۲۳:۰۲ ۱۲.۵.۱۳۹۹

۸۰ سندیکا و تشکل کارگری: جمهوری اسلامی به سرکوب و کشتار کولبران پایان دهد»

۸۰ سندیکا و تشکل کارگری در جهان در بیانیه‌ای با انتقاد از اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سرکوب‌گرانه از سوی جمهوری اسلامی بر میلیون‌ها کرد غرب ایران از تهران خواستند «به سرکوب و کشتار کولبران پایان دهد، به اصول حقوق بشر احترام بگذارد و راه توسعه آلترناتیوھای واقعی اقتصادی برای مردم روژھلات را ھموار مند».

به گفته آنها، «رژیم ایران هرگونه اعتراضات سیاسی و مطالبات هویتی – فرهنگی کردها را به شدت سرکوب می‌کند».

این سندیکاها و تشکل‌های کارگری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی «برای نگهداشتن مردم این منطقه در وضعیت بی‌ثباتی و فلاکت، مانع از توسعه اقتصادی منطقه شده است» افزودند: «تقریباً هیچ صنعتی در این منطقه راه‌اندازی نشده و سمت‌گیری تولیدات و منابع عمدتا برای مناطق مرکزی ایران است».

به نوشته این بیانیه، بیکاری در مناطق کردنشین بسیار گسترده است و با توجه به نبود کم‌ترین فرصت اشتغال در منطقه، جوانان بطور گسترده‌ای مجبورند به شهرهای بزرگ فارسی زبان مهاجرت کنند.

۸۰ سندیکا و تشکل های کارگری امضاکننده بیانیه با اعلام اینکه «برای هزاران تن از ساکنان روژهلات، مرز عراق و ایران تنها منبع تامین معاش است،‌ اضافه کرذنذ: «کولبری یعنی مبادلات مرزی کالا، حمل اجناس بر کول انسان و یا بر پشت قاطر با عبور از کوه ها. انتقال انواع کالاهای از عراق به ایران، توام با مخاطرات بسیار».

به نوشته این بیانیه،‌ «هر روزه، هزاران کارگر زن و مرد، از جمله کودکان و افراد مسن، برای آنکه نانی به کف آورند و معیشت روزانه خود و خانواده‌شان را به سختی تامین کنند، به پیشواز خطر می روند و در مرز جان خود به مخاطره می‌اندازند»

سندیکاها و تشکل های امضا کننده بیانیه اشاره کردند که «فقط بازرگانانی که این کولبران در استخدام شان هستند، ثروتمند می شوند» و نوشتند: «به لحاظ قانونی، وضعیت کولبری مبهم است؛ گاه قانونی، گاه روا و گاه غیرقانونی، و منوط به حسن نیت مسئولان».

در این بیانیه به «خطرات ناشی از کوه‌های صعب‌العبور، سرمای کشنده زمستان، گرمای سوزان تابستان، و منطقه پر از مین های منفجر نشده»‌ اشاره شده و آمده است:«کولبران به شدت از سوی دولت ایران سرکوب می‌شوند. همه چیز به واکنش مرزبانان بستگی دارد و متناسب با میزان رشوه‌های دریافتی، آنها تصمیم می‌گیرند که چشمان خود را بر روی فعالیت کولبران ببندند و یا برعکس به بهانه حفظ امنیت کشور یا مبارزه با قاچاق، به سوی آنها تیراندازی کنند».

بر اساس این بیانیه،‌ تنها در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۸۰ کولبر کشته شدند که ۵۷ تن از آنان در تیراندازی مرزبانان به قتل رسیدند. علاوه بر این، شمار زخمی ها به ۱۶۵ تن می‌رسد. همچنین تعداد بسیاری به مجازات زندان و یا جریمه های سنگین محکوم شده‌اند که پرداخت آن برای کولبران غیرممکن است.

بیانیه از سوی اتحادیه کارگری و مردمی برزیل، کنفدراسیون عمومی کار اسپانیا، اتحادیه سندیکای همبستگی فرانسه، کنفدراسیون عمومی کار بورکینافاسو، کنفدراسیون جنبش مردم اندونزی، اتحادیه ملی مستقل کارکنان دولت الجزایر، نبرد کارگر هائیتی، اتحادیه سندیکایی ایتالیا، کنفدراسیون ملی کارگران – همبستگی کارگری فرانسه، کنفدراسیون ملی کار فرانسه و سندیکای آلترناتیو کاتالونی در اسپانیا امضا شده است.

اتحادیه عمومی کارگران صحرای غربی، کنفدراسیون ملی کارگران سنگال، فدراسیون اتحادیه‌های مستقل کارگری مصر، سندیکای خودمدیریتی کارگران ایتالیا، فدراسیون عمومی اتحادیه‌های مستقل فلسطین، کنفدراسیون طبقه کارگر پاراگوئه، شبکه همبستگی کارگران پرو، اتحادیه مترقی کارگران نیجر، ​اتحادیه ملی برای دفاع از طبقه کارگر السالوادور، اتحادیه ملی کارگران راه‌آهن، دریایی و حمل‌و نقل انگلستان، اتحادیه ملی کارگران کشاورزی کلمبیا و اتحادیه ملی کارگران خدمات بهداشتی انسانی بنین از جمله امضاکنندگان بیانیه هستند.

همچنین می توان به انجمن ملی کارکنان صندوق تامین خدمات اجتماعی پاناما، کنفدراسیون متحده حمل و نقل ایتالیا، اتحادیۀ دانشجویان بلژیک، اتحادیه کارگران مخابرات پرتغال، اتحادیه کارگران صنایع نفت ونزوئلا، اتحادیه کارکنان بهداشتی و کارکنان دولتی مکزیک، اتحادیه کارگران پست کانادا، سندیکای مستقل کارگران پست سوئیس، اتحادیه کارگران صنایع نفت و گاز خصوصی آرژانتین، همبستگی سوسیالیستی با کارگران در ایران – فرانسه، و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تھران و حومه اشاره کرد.

۲۲:۳۶ ۱۳.۵.۱۳۹۹

ادامه اعتصاب کارگران شماری از پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی

اعتصاب کارگران شماری از پالایشگاه ها و شرکت های پتروشیمی در دست‌کم سه استان ایران روز دوشنبه هم ادامه یافت.

بر اساس فیلم‌ها وتصاویری که در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته، کارگران پالایشگاه پارسیان و شرکت پتروشیمی لامرد در استان فارس،‌ پالایشگاه جفیره در استان خوزستان،‌ و پالایشگاه کنگان همراه با کارگران چند شرکت از جمله سبلان، اکسیر، تنبک و پتروپالایش اعتصاب و تجمع کردند.

کارگران اعتصابی خواستار تامین امنیت شغلی، لغو قراردادهای سفید امضا، برچیده شده شرکت های پیمانکاری،‌ پرداخت دستمزد معوقه و همچنین افزایش سطح دستمزد خود هستند.

این اعتصاب هماهنگ که در چند استان ایران انجام شده، تقریبا با سکوت رسانه‌ها مواجه شده است.

۲۲:۴۲ ۱۳.۵.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه ۵۰ روزه شد

پنجاهمین روز اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه در شوش روز دوشنبه برگزار شد.

کارگران تجمع‌کننده بارها گفته اند تا تحقق مطالبات خود، به ویژه لغو خصوصی‌سازی شرکت نیشکر هفت‌تپه، به اعتصاب ادامه خواهند داد.

آنها خواستار آن هستند که مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش دولتی بازگردد و یا اینکه به کارگران واگذار شود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از جمله خواستار پرداخت فوری ۳ ماه دستمزد معوقه، تمدید دفترچه‌های بیمه، بازگشت به کار همکاران اخراجی، بازداشت فوری اسد بیگی، مدیرعامل شرکت، صدور مجازات حبس ابد برای او و مهرداد رستمی‌چگینی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت، هستند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت، در بهمن سال ۹۴، در قبال پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد.

این دو همراه با تعدادی از مدیران بانک مرکزی در پرونده ۱.۵ میلیارد دلاری در حال محاکمه هستند. اما امید اسدبیگی از سوی دادگاه آزاد است تا دستمزد معوقه کارگران را بپردازد و این در شرایطیاست که سه ماه دستمزد ۵۰۰۰ کارگر نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده است.

۰۰:۳۱ ۱۴.۵.۱۳۹۹

سومین روز اعتصاب در هپکوی اراک

حدود ۳۰۰ تن از کارگران شرکت هپکو در اراک در سومین روز از اعتصاب خود، روز دوشنبه در محوطه این شرکت تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران به مشخص نبودن وضعیت سهام‌داری شرکت، دست به دست شدن سهام آن، ارائه نشدن سفارش کار برای فعال نگه داشتن ظرفیت خطوط تولید، تامین نشدن مواد اولیه و پرداخت نشدن بخشی از مطالبات سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۹ خود اعتراض کردند.

اعتصاب کارگران هپکو از روز شنبه آغاز شده است.

مشکلات شرکت هپکو پس از واگذاری آن به بخش خصوصی در دهه ۸۰ آغاز شده که اعتراض‌های کارگران آن را به همراه داشته است.

۱۳:۰۴ ۱۴.۵.۱۳۹۹

چهارمین روز اعتصاب در شماری از واحدهای نفت، گاز و پتروشیمی ایران

اعتصاب کارگران شماری از واحدهای نفت، گاز و ‌پتروشیمی در ایران روز سه شنبه وارد چهارمین شد.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر ،فاز ۱۴ عسلویه و پالایشگاه اصفهان در اعتصاب بوده‌اند.

همزمان با این اعتصاب،‌ کارگران نیشکر هفت‌تپه برای پنجاه و یکمین روز به اعتصاب و همچنین تجمع خود در شهرستان شوش ادامه دادند. همچنین کارگران نیروگاه بیدخون در عسلویه از روز دوشنبه در اعتصاب هستند.

در روزهای گذشته، کارگران پالایشگاه‌های آبادان، فجیره در اهواز، نفت سنگین قشم، کنگان در استان بوشهر و پارسیان در استان فارس، چندین شرکت در عسلویه و شرکت لامرد در استان فارس دراعتصاب بوده‌اند.

اعتصاب در صنعت نفت،‌گاز و پتروشیمی از روز شنبه آغاز شد.

۲۲:۱۳ ۱۵.۵.۱۳۹۹

استاندار مرکزی: دستمزد معوقه کارگران هپکو تا هفته آینده پرداخت می‌شود

استاندار مرکزی گفت: دستمزد معوقه خرداد ماه کارگران هپکو با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تا هفته آینده پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی آقازاده افزود: مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی قول مساعد داده است که پرداخت دستمزد معوقه خرداد ماه کارگران را در هیئت مدیره این سازمان مطرح کند و حداکثر تا ۲۰ مردادماه اقدامات لازم برای پرداخت انجام شود.

در روزهای اخیر صدها تن از کارگران شرکت هپکو در اراک در محوطه این شرکت تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران به مشخص نبودن وضعیت سهام‌داری شرکت، دست به دست شدن سهام آن، ارائه نشدن سفارش کار برای فعال نگه داشتن ظرفیت خطوط تولید، تامین نشدن مواد اولیه و پرداخت نشدن بخشی از مطالبات سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۹ خود اعتراض کردند.

مشکلات شرکت هپکو پس از واگذاری آن به بخش خصوصی در دهه ۸۰ آغاز شده که اعتراض‌های کارگران آن را به همراه داشته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG