لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

کارنامه اسفندماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اسفندماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۰:۴۰ ۲۶.۱۲.۱۳۹۷

اعتراض ۲۰۰ کارگر پیمانکاری کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان شش روزه شد

بیش از ۲۰۰ تن از کارگران پیمانکاری در کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان روز یکشنبه و در ششمین روز از اعتراض خود، خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این کارگران می‌گویند اختلاف زیادی در دریافتی‌های حقوق‌شان در مقایسه با سایر کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان وجود دارد و کمترین پایه حقوق را دریافت می‌کنند.

کارگران پیمانی کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان می‌گویند سال‌هاست پیگیر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند اما پیمانکاران تحت قرارداد با پالایشگاه زیر بار این موضوع نمی‌روند.

کارگران پیمانکاری کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان همچنین به آنچه بی توجهی پیمانکاران به پرداخت سنوات، عیدی، پاداش و حق مرخصی خود نامیدند،‌ اعتراض داشتند.

۲۰:۰۷ ۲۶.۱۲.۱۳۹۷

پرونده اسماعیل بخشی، علی نجاتی و سایر متهمان نیشکر هفت تپه به دادسرای عمومی و انقلاب تهران محول شد
فرزانه زیلابی، وکیل شماری از کارگران نیشکر هفت تپه، اعلام کرد که پرونده موکلینش، از جمله اسماعیل بخشی، علی نجاتی و سایر متهمان به دادسرای عمومی و انقلاب تهران محول شده است.

خانم زیلابی در گفت و گو با کانال تگرامی امتداد اشاره کرد که این اقدام با پیشنهاد دادستان کل کشور و موافقت دیوان عالی کشور انجام گرفته است.

او اشاره کرد که پرونده اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، پس از ماه‌ها، همچنان در کش و قوس روند رسیدگی قرار دارد و برخی از کارگران معترض این شرکت در بازداشت به سر می‌برند.

فرزانه زیلابی بدون توضیح بیشتر گفت که اسماعیل بخشی عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، و علی نجاتی،‌ عضو هیئت مدیره این تشکل کارگری، به علت اعتصاب و تجمع‌های کارگری بازداشت شده بودند.

این وکیل مدافع همچنین اشاره کرد که اسماعیل بخشی از روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس به دلیل آنچه نشر اکاذیب نامید، پس از گذشت حدود دو ماه، تاکنون حتی تعیین شعبه هم نشده است.

روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس پس از بازداشت دوم آقای بخشی نوشته بودند که او در حال فرار دستگیر شده است. این در شرایطی است که فرزانه زیلابی گفت که موکلش نیمه شب اول بهمن و در اتاق خوابش بازداشت شد. اسماعیل بخشی پیشتر در آبان ماه و حدود یک ماه در زندان به سر برده بود.

۱۵:۰۵ ۲۶.۱۲.۱۳۹۷

روحانی: در سال آینده، حقوق کارمندان ۲۰ درصد و حقوق کارگران بیش از ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز یکشنبه اعلام کرد که در بودجه سال آینده، افزایش ۲۰ درصدی حقوق برای کارمندان و بیش از ۲۰ درصدی برای کارگران در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است. اما به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس، ‌سبد معیشت یک خانوار، سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان در ماه است. تصمیم‌گیری درباره دستمزد کارگران بر عهده شورای عالی کار است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، او که در کنگان در استان بوشهر سخن می‌گفت، افزود: امسال تورم بیش از ۲۰ درصد بود و توان دولت برای افزایش حقوق بیش از این نبود.

آمار مورد استناد رئیس‌جمهوری ایران در شرایطی اعلام شده است که برخی از اقتصاددانان منتقد دولت معتقدند نرخ تورم، بیشتر است و نسبت به افزایش شدید نرخ تورم در سال آینده هشدار داده‌اند.

اظهارات حسن روحانی درباره میزان افزایش حقوق‌ها در حالی مطرح شده است که تعیین دقیق این موضوع در زمان بررسی بودجه، به موضوع اختلافی میان دولت و مجلس تبدیل شد.

۱۵:۰۴ ۲۶.۱۲.۱۳۹۷

یک نماینده مجلس: در پی افزایش قیمت‌ها در سال جاری، سر کارگران، بی‌کلاه مانده است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید در پی افزایش قیمت‌ها در سال جاری، سر کارگران به توصیف او، بی‌کلاه مانده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،‌ وابسته به مجلس، جواد حسینی کیا، گفت: بسیاری از کارگران با حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی زندگی می‌کنند که این موضوع، صدمات بسیاری برای اقتصاد ایران به همراه دارد و راندمان کار کارگران و کیفیت کالاها را کاهش می‌دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و سوداگران به توصیف او،‌ سودهای کلانی از گرانی به دست آوردند، گفت: در شرایطی که قیمت کالاهای تولیدی هر روز افزایش پیدا می‌کند باید بخشی از آن صرف بالا بردن دستمزد کارگران شود.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران، یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است. اما به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس، سبد معیشت یک خانوار سه و سه دهم نفره، سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان در ماه است.

در این ارتباط، تشکل‌های مستقل کارگری خواستار تعیین هفت میلیون تومان برای دستمزد کارگران در سال آینده شده‌اند.

۲۰:۴۹ ۲۲.۱۲.۱۳۹۷

تجمع کارگران بازنشسته؛ تولید در شرکت نیشکر هفت‌تپه متوقف شد

شماری از کارگران بازنشسته شرکت نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه در محوطه این شرکت تجمع کردند و خواستار پرداخت حق سنوات خود شدند.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، پس از این تجمع، تولید در شرکت نیشکر هفت‌تپه متوقف شد و کارگران دست از کار کشیدند.
اعتراض کارگران شاغل در نیشکر هفت‌تپه در شرایطی برگزار شد که حقوق معوقه و عیدی و پاداش آنان تاکنون پرداخت نشده است.

علاوه بر این، حق بیمه کارگران نیشکر هفت‌تپه هم پرداخت نشده و در نتیجه، دفترچه کارگران از طرف سازمان تامین‌اجتماعی تمدید نشده است.

پرداخت نشدن دستمزدها در سالیان اخیر، ‌اعتراض‌های کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و شمار دیگری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها در ایران را به دنبال داشته است.

۲۲:۴۲ ۲۱.۱۲.۱۳۹۷

نشست شورای عالی کار برای تعییین دستمزد کارگران در سال ۹۸ بی‌نتیجه پایان یافت

چهارمین جلسه شورای عالی کار در روز سه‌شنبه که با هدف بررسی نهایی دستمزد سال آینده کارگران تشکیل شده بود، بی‌نتیجه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، متعلق به واحد مرکزی خبر، قرار است شورای عالی کار در روزهای یکشنبه و دوشنبه تشکیل جلسه دهد.

خبرگزاری ایسنا در این مورد خبر داد که نمایندگان کارفرمایان پیشنهاد افزایش ۲۳.۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران را مطرح کرده بودند.

در صورت تصویب این پیشنهاد در نشست‌های بعدی شورای عالی کار، حدود ۳۰۰ هزار تومان به حداقل دستمزد ماهانه کارگران اضافه خواهد شد.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۱۱۵ هزارتومان است.

کمیته مزد شورای عالی کار چند روز پیش اعلام کرده بود که حداقل سد معیشت یک خانوار سه و سه دهم نفری،‌ سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است. در این میان، تشکل‌های مستقل کارگری خواستار تعیین هفت میلیون تومان به عنوان دستمزد برای سال آینده شده‌اند.

۲۲:۱۸ ۲۱.۱۲.۱۳۹۷

کارگران بازداشتی نیشکر هفت‌تپه آزاد شدند

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه خبر داد که شماری از کارگران این شرکت پس از چند ساعت بازداشت در روز سه‌‌شنبه با قرار کفالت آزاد شدند.

بر اساس این گزارش، ‌بازداشت این کارگران که شمار دقیق آنها اعلام نشده است، پس از تحصن مادر اسماعیل بخشی، در شرکت نیشکر هفت‌تپه در روز دوشنبه انجام شد.

در این ارتباط،‌ سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه شمار کارگران بازداشتی را ۱۲ تن اعلام کرد.

پیشتر تشکل‌های کارگری از حمایت دستکم ۱۵۰ تن از کارگران این شرکت از مادر آقای بخشی خبر داده بودند.

اسماعیل بخشی روز سی ام دی ماه در پی شکایت وزیر اطلاعات و به دست ماموران امنیتی بازداشت شد. او که روز ۲۷ آبان ماه در شوش بازداشت شد و حدود یک ماه زندانی بود، ‌پس از آزادی به قید وثیقه اعلام کرد که در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز شکنجه شد. با این همه،‌ وزارت اطلاعات این موضوع را تکذیب کرد.

این در شرایطی بود که سپیده قلیان، فعال مدنی،‌ که همزمان با اسماعیل بخشی بازداشت شده بود، هم از شکنجه خود سخن گفت. خانم قلیان هم روز سی ام دی ماه بازداشت شد.

۱۸:۴۴ ۲۱.۱۲.۱۳۹۷

ادامه اعتراض صنفی ۲۰۰ کارگر پیمانکاری در پالایشگاه آبادان

بیش از ۲۰۰ تن از کارگران پیمانکار کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان روز سه‌شنبه و در دومین روز اعتصاب خود، خواستار پرداخت معوقات مزدی‌شان شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این کارگران علت اصلی اعتراض خود را بی‌توجهی پیمانکار به پرداخت سنوات، عیدی، پاداش و حق مرخصی عنوان کردند و گفتند که بخش دیگری از مطالبات آنها مربوط به شیوه محاسبه سنوات پایان سال است.

بر اساس این گزارش،‌ پیمانکار ضمن آنکه دستور هیئت مدیره پالایشگاه آبادان را برای پرداخت کامل حق سنوات کارگران بر اساس ۳۰ روز اجرا نکرده،‌ پرداخت عیدی آنها را نیز به تاخیر انداخته است.

از سوی دیگر، امرالله قربانی، کارفرمای شرکت پیمانکاری «نسیم پاک»، به ایلنا گفت که مدیریت پالایشگاه آبادان، مرجع قانونی نیست و افزود: نامه هیئت مدیره این پالایشگاه برای پرداخت سنوات کامل بر مبنای ۳۰ روز، موعد زمانی دارد و شامل حال کارگران معترض نمی‌شود.

۲۰:۰۱ ۲۰.۱۲.۱۳۹۷

تحصن مادر اسماعیل بخشی در شرکت نیشکر هفت‌تپه

مادر اسماعیل بخشی،‌ از نمایندگان زندانی نیشکر هفت‌تپه، روز دوشنبه برای چند ساعت در مقابل اداره حراست و مدیریت این شرکت،‌ تحصن کرد.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، مادر آقای بخشی در این تحصن که از حمایت شماری از کارگران برخوردار شد،‌ خواستار آزادی فرزندش شد.

خانواده اسماعیل بخشی پیش از این چند بار در مقابل دادگستری شوش تجمع و خواستار آزادی او شده‌اند.

این فعال کارگری روز ۳۰ دی ماه به دست ماموران امنیتی بازداشت شد. اسماعیل بخشی نخستین بار در روز ۲۷ آبان همراه با سپیده قلیان، فعال مدنی، در شوش بازداشت شده بود.

این دو پس از آزادی اعلام کردند که در طول بازداشت حدودا یک ماهه خود در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز شکنجه شدند. این موضوع از سوی وزارت اطلاعات که آقای بخشی از آن وزارت‌خانه شکایت کرده است، ‌رد شد.

پس از آن نیز در پی نمایش برنامه تلویزیونی «طراحی سوخته» و پخش اعترافات تلویزیونی اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و نیز چند فعال مدنی، این دو در روز ۳۰ دی بازداشت شدند.

۱۳:۵۶ ۱۷.۱۲.۱۳۹۷

تشکل‌های مستقل کارگری و صنفی خواستار رفع تبعیض علیه زنان در ایران شدند

تشکل‌های مستقل کارگری و صنفی در ایران به مناسبت روز جهانی زن، هشت مارس، با انتقاد از وضعیت زنان، خواستار رفع تبعیض علیه زنان و بهبود شرایط زندگی و کار آنان شدند.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران خواستار توقف خشونت‌های جسمی، روحی، کلامی علیه زنان و جرم دانستن آنها، برابری حقوقی زنان با مردان و لغو تبعیض‌های جنسیتی در تحصیل، شغل، ارث و ثبت شناسنامه برای فرزندان شد.

در بیانیه این تشکل، آزادی پوشش و داشتن حق طلاق، مسافرت و حضانت، برابری دستمزد در ازای کار مساوی و مشابه با مردان و برخورداری زنان خانه دار از بیمه از دیگر مطالبات زنان دانسته شده است.

شورای بازنشستگان ایران هم خواستار به رسمیت شناخته شدن حق تصمیم گیری در مورد ازدواج و مادری، لغو قوانین تبعیض‌آمیز جنسیتی در محیط کار، برداشته شدن موانع قانونی در حق انتخاب رشته و شغل و لغو حجاب اجباری برای زنان شد.

در این میان، اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اشاره کردند که زنان در ۴۰ سال گذشته حضور فعالی در جنبش‌های اعتراضی و صنفی داشته‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG