لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

کارنامه اسفندماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اسفندماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۴۷ ۵.۱۲.۱۳۹۷

تجمع بازنشستگان در مقابل مجلس با درخواست برای حل مشکلات معیشتی

شماری از بازنشستگان روز یکشنبه در مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مشکلات معیشتی خود شدند.

تجمع کنندگان در کنار شعارهای مربوط به مشکلات معیشتی و صنفی بازنشستگان،‌ خواستار آزادی معلمان و کارگران زندانی شدند.

این تجمع با فراخوان شماری از تشکل های صنفی مانند اتحاد سراسری بازنشستگان ایران،‌ شورای بازنشستگان ایران و کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران برگزار شد.

این فراخوان از حمایت کانون صنفی معلمان و شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران برخوردار شده بود.

به گزارش شبکه های اجتماعی متعلق به تشکل های صنفی،‌ تجمع کنندگان تراکت هایی در دست داشتند که از جمله بر روی آنها نوشته شده بود: بیمه کامل و درمان رایگان - حق همه بازنشستگان، از تصویب بودجه ۹۸ چیزی عاید بازنشسته نخواهد شد، غارتگران صندوق های بازنشستگی افشا و اندوخته های ۳۰ ساله مان برگردانده شود، طرح پارامتریک تامین اجتماعی تعرض سرمایه علیه نیروی کار است و تصویب بودجه ۹۸ تشدید و افزایش فلاکت عمومی.

در کنار این گزارش ها، بر اساس فیلم های انتشار یافته در شبکه های اجتماعی،‌ شرکت کنندگان در تجمع روز یکشنبه همچنین شعارهایی در مورد لزوم آزادی معلمان وکارگران زندانی سر دادند.

به گفته کانال تلگرامی شورای بازنشستگان، تجمع کنندگان پس از قرائت قطعنامه پایانی تجمع، شعار دادند: «اگر جواب نگیریم دوباره برمی گردیم».

۱۷:۰۳ ۵.۱۲.۱۳۹۷

تجمع ۱۰۰ کارگر بازنشسته نیشکر هفت تپه وارد دومین روز شد

بیش از ۱۰۰ تن از کارگران بازنشسته و شماری از کارگران نی‌بر شرکت نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات‌شان روز یکشنبه به تجمع خود ادامه دادند.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، بازنشستگان و کارگران معترضان از روز شنبه در داخل این شرکت تجمع و از ورود ماشین‌های حامل نیشکر جلوگیری کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، حق سنوات بازنشستگان پرداخت نشده و با توجه به کاهش شدید ارزش پول، ارزش مطالبات آنان به یک سوم رسیده است.

خبرگزاری ایلنا هم در گزارشی نوشت که ۵۰۰ تن از کارگران بازنشسته نیشکر هفت‌تپه پس از گذشت دو سال هنوز نتوانسته‌اند مطالبات سنواتی خود را دریافت کنند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در سالیان گذشته بارها شاهد اعتراض کارگران و بازنشستگان بوده است.

۱۸:۴۵ ۵.۱۲.۱۳۹۷

تجمع بازنشستگان در مقابل استانداری اصفهان

شماری از بازنشستگان فرهنگی، علوم پزشکی و فولاد در اعتراض به «اوضاع نامناسب معیشتی و برآورده نشدن مطالبات‌شان» در مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، تجمع‌کنندگان خواستار «اجرای دقیق همسان‌سازی؛ بهبود خدمات درمانی و بیمه‌ای بازنشستگان و اصلاح لایحه بودجه به نفع بازنشستگان» شدند.

آنها با اعلام اینکه دولت و مجلس نباید خواسته‌های قانونی بازنشستگان را تا این اندازه مورد بی‌توجهی قرار دهند، گفتند که لایحه بودجه ارائه شده به مجلس، منصفانه نیست و منافع بازنشستگان را درنظر نمی‌گیرد.

۱۸:۵۱ ۵.۱۲.۱۳۹۷

ادامه اعتراض کارگران کارخانه روغن نباتی جهان در زنجان

کارگران کارخانه روغن نباتی جهان در زنجان روز یکشنبه به اعتراض صنفی خود ادامه دادند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آنها از حدود یک هفته پیش به منظور دریافت مطالبات معوقه خود دست به اعتراض صنفی زده‌اند. این کارگران روز یکشنبه در مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

به گفته کارگران معترض، کارخانه روغن نباتی جهان حدود ۱۱۰ کارگر دارد که سه ماه حقوق آذر، دی و بهمن ماه آنها در سال جاری پرداخت نشده است. در عین حال، پرداخت مطالبات بیمه کارگران به تامین اجتماعی نیز از مدت‌ها قبل با مشکل روبرو شده است.

بر اساس این گزارش، یکی از دلایل اجتماع اعتراضی کارگران، بدقولی کارفرما در عمل به وعده پرداخت مطالبات است. او در آذر ماه وعده داده بود که هر ۱۵ روز یک‌بار، یک ماه از مطالبات کارگران را پرداخت کند.

به نوشته ایلنا، کارگران کارخانه روغن نباتی جهان همچنین گفتند: بخش دیگری از اعتراض‌ها، مشخص نبودن وضعیت تولید در این واحد کارخانه است.

۱۰:۳۶ ۶.۱۲.۱۳۹۷

خانواده اسماعیل بخشی با تجمع در مقابل دادگستری شوش خواستار آزادی او شدند

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خبر داد که اعضای خانواده و دوستان اسماعیل بخشی، فعال کارگر زندانی، روز دوشنبه در مقابل دادگستری شوش تجمع کردند و خواستار آزادی او شدند.

این چهارمین تجمع خانواده و دوستان آقای بخشی، نماینده کارگران و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه به شمار می‌رود.

تجمع روز دوشنبه در شرایطی برگزار شد که سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه روز یکشنبه به نقل از فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل بخشی، نوشت که آقای بخشی در ملاقات با اعضای خانواده خود بیهوش شده است.

خانم زیلابی گفته است که موکلش به شدت زیر فشار است به گونه‌ای که روز یکشنبه در حضور اعضای خانواده‌اش بیهوش شد.

کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه پیش از این گفته بود که اسماعیل بخشی همراه با سپیده قلیان، فعال مدنی، برای اعترافات اجباری دوباره و نوشتن ندامت‌نامه تحت فشار شدید قرار دارند.

سپیده قلیان و اسماعیل بخشی پس از سخنان‌شان درباره شکنجه شدن‌ در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز، روز سی‌ام دی‌ و برای دومین بار بازداشت شدند. این بازداشت با شکایت وزیر اطلاعات و پس از پخش اعترافات اجباری آنان در برنامه «طراحی سوخته» از تلویزیون ایران، انجام شد.

۱۳:۰۱ ۶.۱۲.۱۳۹۷

کارگران ماشین‌سازی تبریز در اعتراض به روند خصوصی‌سازی این کارخانه اعتصاب کردند

کارگران کارخانه ماشین‌سازی تبریز و شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز روز دوشنبه در اعتراض به روند خصوصی‌سازی این واحد اعتصاب کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران ماشین‌سازی و ریخته‌گری تبریز می‌گویند: مشتری جدیدی برای واگذاری ماشین‌سازی تبریز مطرح شده است و آنها به واگذاری این واحد تولیدی به شخص حقیقی معترضند.

بر اساس این گزارش، کارگران معترض ماشین‌سازی تبریز با توصیف این کارخانه به عنوان یک صنعت استراتژیک در ایران خواستار آن هستند که ماشین سازی‌تبریز به نهاد یا ارگان دارای اهلیت واگذار شود.

ایلنا اشاره کرد که مزایده ماشین‌سازی تبریز اخیرا لغو شد و جمعی از نمایندگان مجلس انتقادهایی در مورد واگذاری قبلی کارخانه به مالک خصوصی مطرح کرده بودند.

سیاست واگذاری کارخانه‌ها و شرکت‌ها به بخش خصوصی در سالیان اخیر، انتقاد کارگران این واحدها، تشکل‌های کارگری و شماری از نمایندگان مجلس را به همراه داشته است. با این همه، دولت حسن روحانی از سیاست خصوصی‌سازی دفاع کرده است.

۱۸:۱۴ ۷.۱۲.۱۳۹۷

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه: مقام‌های امنيتی از اسماعيل بخشی خواسته‌اند وکیلش را بركنار کند

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه روز سه شنبه خبر داد که مقام‌های امنيتی جمهوری اسلامی در ادامه فشارها بر اسماعيل بخشی،‌ از او و خانواده‌اش خواسته‌اند كه فرزانه زیلابی، وکیل این فعال کارگری زندانی، را بركنار کنند.
پیش از این، ‌خانم زیلابی از شکنجه اسماعیل بخشی در اداره اطلاعات اهواز در دور نخست بازداشتش در آبان ماه سال جاری خبر داده بود.

پیش از این، فرزانه زیلابی اعلام کرده بود که به عنوان مطلع به دادگستری شوش احضار شده ولی در آنجا به «تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب» متهم شده و به او گفته شده که قرار عدم صلاحیت برایش صادر شده است. خانم زیلابی با رد این اتهام اعلام کرد که از وکالت اسماعیل بخشی کناره‌گیری نخواهد کرد.

به نوشته سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی می‌خواهند یک وكيل مورد اعتماد آنان،‌ وکالت اسماعیل بخشی را بر عهده بگیرد و به برنامه آنان برای وادار کردن او به نوشتن تکذیب‌نامه در مورد شکنجه‌اش کمک کند.

اسماعيل بخشی روز سی ام دی ماه برای دومین بار به دست ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

تشکل‌های مستقل کارگری در ایران همراه با سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کرده‌اند.

۱۸:۰۷ ۸.۱۲.۱۳۹۷

اعتراض کانون عالی شوراهای اسلامی کار به طرح تغییر قانون تامین اجتماعی

اولیاء علی‌بیگی، رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، در نامه‌ای به مسئولان سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد تا زمان بازگرداندن طرح موسوم به اصلاحات پارامتریک قانون تامین اجتماعی، این کانون در جلسات شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بر اساس این طرح، قرار است با افزایش سن و سابقه بازنشستگی و بی‌حقوق‌سازی کارگران، از وقوع بحران در صندوق تامین اجتماعی جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش، اولیاء علی‌بیگی علت اعتراض کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور را رعایت نشدن سه‌جانبه‌گرایی و نادیده گرفته شدن منافع ذینفعان، یعنی کارگران، اعلام کرد.

۱۸:۱۱ ۸.۱۲.۱۳۹۷

انتقاد تشکل‌ها و فعالان کارگری از واگذاری شرکت‌های شستا

کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سراسر ایران درباره واگذاری شرکت‌های شستا‌، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، اعلام کرد: واگذاری این شرکت‌ها نوعی تعرض به اندوخته‌های میلیون‌ها بازنشسته و کارگران زحمتکش است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این بیانیه، شستا متعلق به هیچ دولتی نبوده و نخواهد بود که بتواند با نادیده گرفتن حق مالکیت صاحبان اصلی آن، اینگونه برای آن تصمیم گیری کنند و با بهانه خروج سازمان تأمین اجتماعی از بنگاه‌داری، چوب حراج به اموال و ذخایر آن بزنند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، در یک سخنرانی از لزوم واگذاری شرکت‌های شستا تا پایان سال آینده سخن گفته است.

کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر ایران با اعلام اینکه اموال شستا متعلق به بیمه شدگان و بازنشستگان است، اشاره کرد که هدف اصلی تأسیس شستا، ارزش آفرینی سرمایه‌ها و اندوخته‌های بیمه پردازان و بازنشستگان و ایجاد یک پشتیبان مالی برای ارائه خدمات بهتر و انجام بهینه تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به جامعه تحت پوشش خود بود.

کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر ایران ابراز تاسف کرد که دولت حسن روحانی به جای درمان دردها و مشکلات شستا، با طرح موضوع واگذاری شرکت‌های آن به هر قیمتی، حتی رایگان، نمک به زخم بازنشستگان و کارگران می‌پاشد.

این تشکل ابراز عقیده کرد که طرح موضوع واگذاری شرکت‌های شستا، تلاش برای انحراف اذهان عمومی و ذینفعان از موضوع پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی است.

بر اساس گزارش‌ها،‌ بدهی‌های دولتی به سازمان تامین اجتماعی به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شهرستان تهران هم واگذاری شرکت‌های شستا را به معنای تاراج دادن سرمایه‌ها و اندوخته کارگران نامید.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایلنا، اکبر شوکت، عضو کارگری هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی، فروش شرکت‌های سود ده شستا را نه تنها عاقلانه ندانست بلکه خائنانه توصیف کرد.

او درباره نگرانی‌ از سرنوشت کارگران شرکت‌هایی که قرار است سهام آن واگذار شود، گفت: سهام شرکت‌ها باید به بخش خصوصی شناسنامه‌دار به فروش برسند، نه آقازاده‌ها، عموزاده‌‌ها و خواهرزاده‌ها. آقای شوکت گفت: نمی‌خواهیم آنچه بر سر کارگران نیشکر هفت‌تپه آمد تکرار شود. حتی اگر شده باید اداره این شرکت‌ها در قالب شرکت‌ تعاونی به کارگران واگذار شود. در غیر این صورت، شاهد تعدیل نیرو و بیکاری خیل عظیم کارگران خواهیم بود.

در این ارتباط،‌ عبدالله وطن‌خواه، فعال کارگری، به ایلنا گفت: رئیس‌جمهور می‌گوید شستا را به مردم واگذار کنید، اما کدام مردم؟ آن مردم مدنظر رئیس‌جمهور دقیقا کجا هستند؟ مردمی که در نان شب‌شان مانده‌اند؛ در بهداشت‌شان مانده‌‌اند، با چه پولی می‌توانند سهام شرکت‌های شستا را بخرند؟!

آقای وطن‌خواه تاکید کرد واگذاری تمامی شرکت‌های شستا تا پایان سال، تنها در چارچوب اجرای سیاست‌های به توصیف او، نئولیبرالی انجام می‌شود.

وی واگذاری شرکت‌های شستا را مصداق به تاراج بردن اموال عمومی دانست و گفت: تجربه خصوصی‌سازی مورد حمایت آقایان را دیدیم اما چرا باید همین کار را با شستا تکرار کنیم. مگر دستمان یک بار نسوخت پس چرا دوباره آن را در آتش بگذاریم.

۱۸:۱۶ ۸.۱۲.۱۳۹۷

تجمع اعتراضی کارگران پیمانی راه آهن در کرج، آذربایجان، زاگرس، شاهرود و هرمزگان

گروهی از کارگران پیمانکاری نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه کرج و کارگران خطوط ریلی نواحی آذربایجان، زاگرس، شاهرود، هرمزگان و چند منطقه دیگر در روزهای اخیر اعتصاب و تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این تجمع ها در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و حق بیمه کارگران انجام شد.

بر اساس این گزارش،‌ کارگران ناحیه کرج به پرداخت نشدن مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود برای سه ماه اعتراض داشتند و خواستار آن بودند که دستکم بخشی از معوقات مزدی شان در آستانه سال نو پرداخت شوند.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب کارگران راه آهن تبریز در شرایطی انجام شد که نیروی انتظامی تلاش کرد مانع آن شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG