لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

کارنامه اسفندماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اسفندماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۱۷ ۸.۱۲.۱۳۹۷

گروه ملی صنعتی فولاد ایران با ۴۰۰۰ کارگر،‌ شورای کارگری ندارد

خبرگزاری ایلنا در گزارشی از تشکیل نشدن شورای کارگری در گروه ملی صنعتی فولاد ایران خبر داد؛‌ مجتمعی که حدود چهار هزار کارگر در آن کار می کنند.

یکی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران درباره اهمیت شورای کارگری که آن را حلقه‌ گم‌شده این مجتمع نامید،‌ به ایلنا گفت: مدیران هیچ همکاری مثبتی در راستای تشکیل شورای کارگری نمی‌کنند.

از زمان تصویب قانون کار در سال ۱۳۶۹،‌ به کارگران شماری از کارخانه های بزرگ مانند گروه ملی صنعتی فولاد ایران و یا ایران خودرو حتی اجازه تشکیل شورای اسلامی کار داده نشده است.

تشکی سندیکا و یا تشکل در واحدهای تولیدی، یکی از خواسته‌های کارگران در ایران است.

۱۸:۱۹ ۸.۱۲.۱۳۹۷

یک هفته بی‌خبری از وضعیت اقبال شعبانی،‌ فعال کارگری زندانی

اتحادیه آزاد کارگران ایران از بی خبری از وضعیت اقبال شعبانی، فعال کارگری و بازرس سندیکای خبازان شهر سنندج، خبر داد.

آقای شعبانی یک هفته پیش بازداشت شد و به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، تنها اطلاع موجود درباره وضعیت او این است که در ستاد خبری اطلاعات سنندج زندانی است.

بر اساس این گزارش، خانواده اقبال شعبانی نگران سلامتی او هستند.

۱۸:۲۰ ۸.۱۲.۱۳۹۷

گزارش انتقادی عفو بین‌الملل درباره حقوق صنفی کارگران ایران

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی درباره حقوق صنفی کارگران در سال گذشته اشاره کرد که ممنوعیت تشکیل اتحادیه‌های صنفی مستقل همچنان ادامه یافت و افزود که هزاران کارگر در اعتراض به دستمزدهای معوقه، شرایط کاری بد و مشکلات دیگر دست به تظاهرات مسالمت آمیز و اعتصاب زدند.

بر اساس این گزارش، صدها تن از کارگران بازداشت و بسیاری به حبس و شلاق محکوم شدند.

سازمان عفو بین الملل در ارتباط با فعالان صنفی بازداشت شده به محمد حبیبی اشاره کرد که به دلیل فعالیت‌های صنفی مسالمت‌آمیز به ۱۰ سال و نیم حبس، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه های سیاسی و اجتماعی و همچنین دو سال ممنوعیت خروج از ایران محکوم شد.

در این گزارش همچنین به بازداشت ۱۸ معلم دیگر، صدها راننده کامیون،‌دهها کارگر در نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران اشاره شده است.

۱۲:۴۱ ۱۲.۱۲.۱۳۹۷

معلمان در مدارس برخی از استان‌های ایران تحصن کردند

تشکل‌های صنفی معلمان از برگزاری تحصن معلمان در دفاتر مدارس برخی از استان‌های ایران در روز یکشنبه خبر داده اند.

بر اساس گزارش‌ها، تحصن در استان‌های کردستان، کرمانشاه، البرز، همدان، اصفهان، یزد، قزوین، خراسان جنوبی، تهران و آذربایجان شرقی با استقبال مواجه شده است.

این گزارش‌ها همچنین حاکیست که تحصن‌هایی نیز در مدارس استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان غربی، زنجان، مازندران و خوزستان از سوی معلمان انجام شده است.

پیش از این شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خواستار برگزاری تحصن سه روزه معلمان از روز یکشنبه تا روز سه‌شنبه شده بود.

این شورا خواستار آزادی فعالان صنفی فرهنگی، رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت رسمی و آزاد تشکل‌های صنفی فرهنگیان، اختصاص سهم کافی در بودجه سال ۹۸ به آموزش و پرورش، رفع مشکلات مدارس و ترمیم اساسی حقوق فرهنگیان شده است.

پرداخت معوقات همه فرهنگیان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلان و ارتقای آن به بالاتر ازحد خط فقر، برقراری بیمه کارآ برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته و توقف سیاست‌ پولی سازی مدارس و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی ازدیگر خواسته های مطرح شده از سوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران هستند.

۲۰:۰۹ ۱۲.۱۲.۱۳۹۷

اعتصاب کارگران پیمانکاری نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن در اندیمشک و نیشابور

گزارش ها حاکی از اعتصاب کارگران پیمانکاری نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن در اندیمشک و نیشابور در روز یکشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن چندین ماه دستمزدشان است.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران پیمانی راه‌آهن زاگرس در اندیمشک ضمن اعلام اعتصاب خواستار دریافت دستمزد معوقه و نیز عیدی سال ۹۷ خود شدند.

بر اساس این گزارش، کارگران پیمانی راه‌آهن نیشابور نیز براساس فراخوان قبلی و در همبستگی با سایر مناطق راه‌آهن در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه دستمزد و بیمه و همچنین عیدی سال ۹۷ اعتصاب کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در روزهای اخیر کارگران پیمانکاری نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه کرج و نواحی آذربایجان، زاگرس، شاهرود و هرمزگان در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و حق بیمه خود اعتصاب و تجمع کرده بودند.

۲۰:۱۴ ۱۲.۱۲.۱۳۹۷

کارکنان دفاتر سهام عدالت خواستار دریافت ۴۸ ماه دستمزد معوقه خود شدند

شماری از کارکنان شاغل در دفاتر سهام عدالت روز یکشنبه به دلیل آنچه نامشخص بودن وضعیت شغلی و ۴۸ ماه معوقات مزدی خود نامیدند، در مقابل سازمان خصوصی‌سازی تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، تجمع کنندگان که از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف ایران به تهران آمده بودند، گفتند: نسبت به خلف وعده علی اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، که قول داده بود ۳۶ ماه از معوقات ۴۸ ماهه حقوق و بیمه کارکنان سهام عدالت را پرداخت کند، دست به تجمع زده‌اند.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان خصوصی‌سازی این وعده را در روز ۲۹ بهمن ماه و در پی تجمع دو روزه نمایندگان صدها تن از کارکنان دفاتر سهام عدالت که در مقابل وزارت اقتصاد برگزار شد، داده بود.

۱۷:۴۰ ۱۳.۱۲.۱۳۹۷

ادامه تحصن معلمان در برخی از استان‌های ایران

دومین روز تحصن معلمان در برخی از استان‌های ایران در روز دوشنبه برگزار شد.

تحصن اعتراضی معلمان در دفاتر مدارس، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران انجام می‌شود.

این شورا خواستار تحصن سه‌روزه از سوی معلمان بین روزهای یکشنبه و سه‌شنبه شده است.

دومین روز تحصن معلمان در شرایطی انجام شد که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرد که مشارکت معلمان در این دور از اعتراض‌های صنفی «بیشتر از تحصن آبان ماه» بوده است.

تاکنون سه دور تحصن در دفاتر مدارس در ایران برگزار شده است که دو دور آن در مهر و آبان ماه انجام شدند و پس از آن هم گزارش‌هایی در مورد برخوردهای امنیتی و قضایی با شماری از معلمان در چند شهر منتشر شدند. با این همه، مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی در این مورد واکنشی نشان ندادند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در گزارشی از نخستین روز تحصن نوشت که اخبار حاکی از «شکل گرفتن تحصن در تمام استان‌های ایران» است.

این شورا در این ارتباط از تحصن در «بیش از ۱۰۰ شهر و ده‌ها روستا» خبر داد و افزود که معلمان در «بیش از یک هزار واحد آموزشی» تحصن کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تحصن معلمان در سقز، کرمانشاه، یزد، کرج، همدان، اصفهان، خمینی‌شهر، شیراز، مریوان، قزوین، تاکستان و سنندج را «باشکوه» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، تحصن در استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل «بهتر از دور دوم تحصن در آبان ماه» نامیده شده اما اشاره شده است که روز نخست تحصن در «تهران و گیلان باشکوه نبوده است».

۱۸:۴۲ ۱۳.۱۲.۱۳۹۷

تجمع شماری از کارگران شرکت واحد، بازنشستگان و دانشجویان در مقابل وزارت کار

شماری از کارگران و رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی تهران همراه با تعدادی از بازنشستگان و دانشجویان روز دوشنبه در اعتراض به کاهش «۷۰ درصدی»‌ قدرت خرید در مقابل وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه که فراخوان این تجمع را داده بود،‌ شماری از کارگران این شرکت همراه با اعضای گروه اتحاد بازنشستگان و جمعی از دانشجویان در اعتراض به «پایین آمدن ۷۰ درصدی قدرت خرید طبقه کارگر و تورم و گرانی» تجمع کردند و خواستار «افزایش حداقل دستمزد کارگران تا هفت میلیون تومان شدند».

تجمع کنندگان شعارهایی نیز سر دادند؛‌ از جمله «سفره ما خالیه - وعده ها پوشالیه»،‌ «دستمزد عادلانه حق مسلم ماست»،‌ «هزینه ها دلاریه - حقوق‌مون ریالیه»، «خط فقر هفت میلیون - دریافتی‌ها دو میلیون»‌، «یه مسکن مناسب حق مسلم ماست»، «درود بر کارگر - مرگ بر ستمگر»، تورم گرانی - پاسخ بده روحانی»،‌ «دولت خیانت می کند مجلس حمایت می کند» و «نان کار آزادی - حق مسلم ماست»‌ نسبت به پایین بودن دستمزد معترض شدند.

از دیگر شعارها در این تجمع «از هفت تپه تا تهران - کارگران در زندان»، «زندانی هفت تپه آزاد باید گردد»، «کارگر زندانی آزاد باید گردد»،‌ «معلم زندانی آزاد باید گردد» و «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»‌بودند.

۱۹:۴۷ ۱۳.۱۲.۱۳۹۷

ادامه تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری راه‌آهن در برخی از مناطق ایران

تجمع و اعتصاب کارگران پیمانکاری نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن برخی از مناطق ایران روز دوشنبه در اعتراض به عملکرد مدیریت در پرداخت نشدن مطالبات مزدی‌شان ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، اعتراض کارگران در نواحی ریلی هرمزگان، لرستان، زاگرس، مشهد، اندیمشک و آذربایجان انجام شده است.

دست‌کم سه ماه معوقات مزدی همراه با چندین سال سنوات کارگران پیمانکاری از سوی کارفرما پرداخت نشده است.

۲۰:۳۳ ۱۳.۱۲.۱۳۹۷

تجمع خانواده سپیده قلیان در مقابل دادگستری شوش؛‌ بی‌خبری از اسماعیل بخشی ادامه دارد

خانواده سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی، روز دوشنبه همراه با شماری از کارگران نیشکر هفت‌تپه در مقابل دادگستری شوش تجمع کردند.

به گزارش کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، تجمع کنندگان خواستار آزادی خانم قلیان شدند.

بر اساس این گزارش، سپیده قلیان اخیرا به زندان سپیدار اهواز منتقل شده است.

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه همچنین اشاره کرد که از وضعیت و محل نگهداری اسماعیل بخشی، فعال کارگری زندانی، خبری در دست نیست.

سپیده قلیان و اسماعیل بخشی روز سی‌ام دی ماه به دست ماموران امنیتی بازداشت شدند.

آنها پیش از این نیز در روز ۲۵ آبان ماه در شوش و در جریان اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت و پس از حدود یک ماه آزاد شدند.

خانم قلیان و آقای بخشی پس از آزادی از شکنجه خود هنگام بازداشت و نیز در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز سخن گفتند. اما مقام‌های دولتی و قضایی همراه با شماری از نمایندگان مجلس با استناد به گزارش وزارت اطلاعات که آقای بخشی از آن وزارت‌خانه شکایت کرده است،‌ شکنجه این دو را رد کردند.

پس از آن هم سپیده قلیان و اسماعیل بخشی روز سی‌ام دی در پی پخش برنامه تلویزیونی «طراحی سوخته» بازداشت شدند.

بازداشت این دو تن اعتراض‌های گسترده تشکل‌های کارگری و صنفی در ایران و سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری و صنفی در جهان را به دنبال داشته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG