لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

کارنامه اسفندماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اسفندماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۳۳ ۱۴.۱۲.۱۳۹۷

کارگران پیمانکاری در تبریز مانع حرکت قطارها شدند

حدود ۱۰۰ تن از کارگران پیمانکاری راه‌آهن در تبریز روز سه‌شنبه خط ‌آهن را مسدود کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این اقدام در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد و عیدی انجام شد.

در این ارتباط، شاپور اصلانی، مدیرکل راه‌آهن آذربایجان، از پیگیری برای حل مشکلات معترضان خبر داد.

وی دلیل اعتراض کارگران پیمانکاری را تاخیر در پرداخت تنها دو ماه حقوق از سوی پیمانکار این حوزه دانست و گفت که مسدود شدن خط ‌آهن مانع حرکت دو قطار شد.

در روزهای اخیر، کارگران پیمانکاری نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن برخی از مناطق ایران در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه دستمزد و عیدی اعتصاب کرده‌اند.

در سالیان اخیر، پرداخت نشدن دستمزدها به یکی از مهمترین مشکلات کارگران در مناطق مختلف ایران تبدیل شده است و آنها در اعتراض به این موضوع، ‌اعتصاب و تجمع کرده‌اند.

۱۶:۴۴ ۱۴.۱۲.۱۳۹۷

سومین روز تحصن معلمان؛‌ قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش: بسیار محدود بود

امیرعلی نعمت‌اللهی، قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش، روز سه شنبه در واکنش به تحصن برخی معلمان به خبرگزاری ایلنا گفت: این تحصن خیلی‌ گسترده نبوده و بسیار محدود است.

امیرعلی نعمت‌اللهی به عنوان نخستین مقامی که پس از گذشت دو روز از اعتراض صنفی معلمان سخن می‌گفت،‌ به خبرگزاری ایلنا گفت که فقط در برخی از مدارس‌ و آموزشگاه‌ها در برخی از استان‌ها تحصن بوده است.

این در شرایطی است که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان که از تحصن در بیش از ۱۰۰ شهر و دهها رستا در نخستین روز اعتراض معلمان خبر داده بود، درباره دومین روز تحصن نوشت که معلمان در تمام استان‌ها در تحصن مشارکت داشتند اما سطح آن متفاوت بوده است.

بر اساس این گزارش، تحصن در استان‌های کردستان، همدان، قزوین، کرمانشاه، اصفهان و یزد با استقبال بسیار گسترده‌ای مواجه شد و در این ارتباط، شهرهای همدان، مریوان، خمینی شهر، سقز، قزوین، کرج و جلفا در تحصن پیشتاز بودند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز ششم اسفند خواستار برگزاری تحصن سه روزه معلمان از روز یکشنبه تا روز سه‌شنبه شده بود.

این شورا خواستار آزادی فعالان صنفی فرهنگی، رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت رسمی و آزاد تشکل‌های صنفی فرهنگیان، اختصاص سهم کافی در بودجه سال ۹۸ به آموزش و پرورش، رفع مشکلات مدارس و ترمیم اساسی حقوق فرهنگیان شده است.

پرداخت معوقات همه فرهنگیان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلان و ارتقای آن به بالاتر ازحد خط فقر، برقراری بیمه کارآ برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته و توقف سیاست‌ پولی‌سازی مدارس و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی ازدیگر خواسته‌های مطرح شده از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هستند.

۱۶:۵۱ ۱۴.۱۲.۱۳۹۷

اعتصاب کارگران سد چمشیر گچساران در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۴ ماه دستمزد

اعتصاب و تجمع کارگران سد چمشیر در شهرستان گچساران روز سه‌شنبه وارد سومین روز خود شد.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، ۱۴ ماه دستمزد کارگران سد چمشیر پرداخت نشده است.

کارگران سد چمشیر روز سه‌شنبه در مقابل فرمانداری گچساران تجمع کردند.

کارگران این سد در گذشته نیز در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد خود اعتصاب و تجمع کرده بودند.

۱۷:۲۸ ۱۴.۱۲.۱۳۹۷

انتقال اسماعیل بخشی به زندان شیبان در اهواز

اسماعیل بخشی، از فعالان کارگری نیشکر هفت‌تپه، روز دوشنبه به زندان شیبان در اهواز منتقل شد.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با اعلام این خبر نوشت که آقای بخشی در همین روز با خانواده خود تماس تلفنی داشته است.

پیش از این هم کانال مستقل کارگران هفت‌تپه خبر داده بود که سپیده قلیان، فعال مدنی، هم به زندان سپیدار اهواز منتقل شده است.

آقای بخشی و خانم قلیان روز سی ام دی ماه و برای دومین بار به دست ماموران امنیتی بازداشت شدند.

آنها پیش از این نیز در روز ۲۵ آبان ماه در شوش و در جریان اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت و پس از حدود یک ماه آزاد شدند.

خانم قلیان و آقای بخشی پس از آزادی از شکنجه خود هنگام بازداشت و نیز در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز سخن گفتند. اما مقام‌های دولتی و قضایی همراه با شماری از نمایندگان مجلس با استناد به گزارش وزارت اطلاعات که آقای بخشی از آن وزارت‌خانه شکایت کرده است،‌ شکنجه این دو را رد کردند.

پس از آن هم سپیده قلیان و اسماعیل بخشی روز سی‌ام دی در پی پخش برنامه تلویزیونی «طراحی سوخته» بازداشت شدند.

بازداشت این دو تن اعتراض‌های گسترده تشکل‌های کارگری و صنفی در ایران و سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری و صنفی در جهان را به دنبال داشته است.

۱۴:۴۴ ۱۵.۱۲.۱۳۹۷

اعتصاب و تجمع کارگران پیمانکاری راه‌آهن در آذربایجان و هرمزگان

شماری از کارگران پیمانکاری خطوط ابنیه فنی راه‌آهن در مناطق آذربایجان و هرمزگان روز چهارشنبه به اعتصاب و تجمع خود ادامه دادند.

بر اساس اخبار انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، دست‌کم سه ماه دستمزد همراه با چندین سال سنوات از سوی شرکت‌های پیمانکاری پرداخت نشده است.

در روزهای اخیر هم گزارش‌هایی در مورد اعتصاب و تجمع کارگران در برخی از مناطق دیگر ایران منتشر شده بود.

در همین ارتباط،‌ کارگران در تبریز،‌ برای ساعاتی مانع حرکت قطارها شدند.

۱۴:۵۷ ۱۵.۱۲.۱۳۹۷

راهپیمایی صدها تن از بازنشستگان صنعت فولاد در اصفهان

صدها تن از بازنشستگان فولاد اصفهان در اعتراض به تحقق نیافتن مطالبات‌شان از جمله پایین بودن مستمری، راهپیمایی کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، بازنشستگان شعارهایی در اعتراض به وضعیت خود و عملکرد مقام های جمهوری اسلامی سر دادند. از جمله، «حسین حسین شعارشون - دروغ و دزدی کارشون» و «عزا عزاست امروز - روز عزاست امروز - حقوق بازنشسته زیر عباست امروز».

آنها علیه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران،‌هم شعار دادند و گفتند: «روحانی دروغگو - استعفا استعفا».

بازنشستگان فولاد در اهواز هم چند روز پیش در اعتراض به وضعیت معیشتی خود راهپیمایی کرده بودند.

۱۶:۳۶ ۱۵.۱۲.۱۳۹۷

سه تشکل مستقل کارگری:‌ حداقل ماهانه دستمزد کارگران باید هفت میلیون تومان باشد

سه تشکل مستقل کارگری در بیانیه مشترکی خواستار تعیین هفت میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال آینده شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری و انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه در بیانیه خود به سخنان هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، اشاره کردند که در بهمن ماه اعلام کرد که هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران به پنج میلیون تومان رسیده است.

این تشکل‌ها با توصیف نشست‌های شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد به عنوان «خیمه شب بازی» نوشتند که در این جلسات،‌ به توصیف آنها، به معدلی رسیده می‌شود که نتیجه‌اش، تحمیل فقر بیشتر به کارگران و دستمزدهای چند بار زیر خط فقر است.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران، یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است و این در شرایطی است که کمیته مزد شورای عالی کار در اسفند سال ۹۶،‌هزینه ماهانه سبد معیشت یک خانوار کارگری را دو میلیون و ۴۸۰ هزار تومان تعیین کرده بود.

پیش از این هم شمار دیگری از تشکل‌های مستقل کارگری مانند سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه و سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار تعیین هفت میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه کارگران شده بودند.

۱۶:۲۴ ۱۶.۱۲.۱۳۹۷

تجمع شماری از معلمان در شش شهر ایران

شماری از معلمان روز پنجشنبه در شش شهر ایران تجمع و به آنچه نابرابری ها و تحقق نیافتن مطالبات خود نامیدند، ‌اعتراض کردند.

یه گزارش کانال های تگرامی متعلق به تشکل‌های کارگری و صنفی، این تجمع‌ها در شهرهای ارومیه، قزوین، کرمانشاه، مشهد، اردبیل و شیراز برگزار شدند.

بر اساس این گزارش، تجمع معلمان در کرمانشاه، ارومیه و اردبیل در مقابل اداره‌های آموزش و پرورش این شهرها برگزار شد.

پیش از این نیز معلمان مدارس در برخی از استان‌های ایران،‌ تحصن سه روزه ای را برگزار کردند.

به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، این تحصن در بیش از ۱۰۰ شهر و صدها روستا برگزار شد.

این در شرایطی بود که مقام‌های وزارت آموزش و پرورش تحصن اعتراضی را محدود دانستند و محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، هم گفت: «اگر این روش اعتراض حتی در یک مدرسه از کشور هم انجام شود، اقدامی ضد تربیتی است ... چرا که بدآموزی برای دانش‌آموزان دارد».

سخنان این مقام دولتی با انتقاد فعالان و تشکل‌های صنفی معلمان مواجه شده است.

۱۳:۵۶ ۱۷.۱۲.۱۳۹۷

تشکل‌های مستقل کارگری و صنفی خواستار رفع تبعیض علیه زنان در ایران شدند

تشکل‌های مستقل کارگری و صنفی در ایران به مناسبت روز جهانی زن، هشت مارس، با انتقاد از وضعیت زنان، خواستار رفع تبعیض علیه زنان و بهبود شرایط زندگی و کار آنان شدند.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران خواستار توقف خشونت‌های جسمی، روحی، کلامی علیه زنان و جرم دانستن آنها، برابری حقوقی زنان با مردان و لغو تبعیض‌های جنسیتی در تحصیل، شغل، ارث و ثبت شناسنامه برای فرزندان شد.

در بیانیه این تشکل، آزادی پوشش و داشتن حق طلاق، مسافرت و حضانت، برابری دستمزد در ازای کار مساوی و مشابه با مردان و برخورداری زنان خانه دار از بیمه از دیگر مطالبات زنان دانسته شده است.

شورای بازنشستگان ایران هم خواستار به رسمیت شناخته شدن حق تصمیم گیری در مورد ازدواج و مادری، لغو قوانین تبعیض‌آمیز جنسیتی در محیط کار، برداشته شدن موانع قانونی در حق انتخاب رشته و شغل و لغو حجاب اجباری برای زنان شد.

در این میان، اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اشاره کردند که زنان در ۴۰ سال گذشته حضور فعالی در جنبش‌های اعتراضی و صنفی داشته‌اند.

۲۰:۰۱ ۲۰.۱۲.۱۳۹۷

تحصن مادر اسماعیل بخشی در شرکت نیشکر هفت‌تپه

مادر اسماعیل بخشی،‌ از نمایندگان زندانی نیشکر هفت‌تپه، روز دوشنبه برای چند ساعت در مقابل اداره حراست و مدیریت این شرکت،‌ تحصن کرد.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، مادر آقای بخشی در این تحصن که از حمایت شماری از کارگران برخوردار شد،‌ خواستار آزادی فرزندش شد.

خانواده اسماعیل بخشی پیش از این چند بار در مقابل دادگستری شوش تجمع و خواستار آزادی او شده‌اند.

این فعال کارگری روز ۳۰ دی ماه به دست ماموران امنیتی بازداشت شد. اسماعیل بخشی نخستین بار در روز ۲۷ آبان همراه با سپیده قلیان، فعال مدنی، در شوش بازداشت شده بود.

این دو پس از آزادی اعلام کردند که در طول بازداشت حدودا یک ماهه خود در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز شکنجه شدند. این موضوع از سوی وزارت اطلاعات که آقای بخشی از آن وزارت‌خانه شکایت کرده است، ‌رد شد.

پس از آن نیز در پی نمایش برنامه تلویزیونی «طراحی سوخته» و پخش اعترافات تلویزیونی اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و نیز چند فعال مدنی، این دو در روز ۳۰ دی بازداشت شدند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG