لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

مقام آمریکایی به ظریف: به جای حرف زدن، برای بردن مهاجران غیرقانونی ایرانی هواپیما بفرست


معاون وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌گوید: ۱۱ شهروند مهاجر غیرقانونی ایران در آمریکا هستند که واشینگتن مدت‌هاست تلاش می‌کند که آنها را به کشورشان برگرداند.
معاون وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌گوید: ۱۱ شهروند مهاجر غیرقانونی ایران در آمریکا هستند که واشینگتن مدت‌هاست تلاش می‌کند که آنها را به کشورشان برگرداند.

معاون موقت وزارت امنیت داخلی آمریکا در واکنش به سخنان محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که مدعی شده است آمریکا هنوز به پیشنهاد دو سال پیش تهران برای مبادله زندانیان پاسخ نداده، گفت که به جای حرف زدن، برای بردن مهاجران غیرقانونی ایرانی هواپیمای چارتر بفرست.

کِن کوچینِلی روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت با انتشار توئیتی نوشت: ایالات متحده مدت‌هاست که می‌خواهد سیروس عسگری و دیگر مهاجران غیرقانونی ایرانی را به کشورشان برگرداند، اما ظریف کاری جز حرف زدن نمی‌کند.

او افزود: بعد از مدت‌ها تلاش آمریکا، ظریف اکنون از خواب بیدار شده و می‌گوید ما می‌خواهیم شهروندان‌مان را به کشور بازگردانیم.

آقای کوچینلی قبلا نیز گفته بود که ایالات متحده از ۱۲ دسامبر پارسال تلاش‌ها برای اخراج سیروس عسگری به ایران را آغاز کرد، اما جمهوری اسلامی از پذیرش او به عنوان یک شهروند قانونی اجتناب کرد و تنها در پایان ماه فوریه سال جاری بود که برای وی گذرنامه معتبر صادر کرد.

سیروس عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف که از اتهام سرقت اسرار تجاری تبرئه شده است، به خاطر مشکل روادید اکنون در آمریکاست. او به کرونا مبتلا شده و هم‌اکنون تحت مراقبت‌های پزشکی است.

معاون وزارت امنیت داخلی در توئیت خود افزوده است: ۱۱ شهروند مهاجر غیرقانونی ایران در آمریکا هستند که واشینگتن مدت‌هاست تلاش می‌کند که آنها را به کشورشان برگرداند.

او گفته است: «شما به‌صورت ناگهانی الان می‌گویید که خواستار آنها هستید. اگر راست می‌گویید چطور است یک هواپیمای چارتر بفرستید تا همه آنها را یک‌جا به ایران بفرستیم؟»

آقای کوچینلی می‌گوید اگر واقعا ایران خواستار شهروندان‌شان است، دست به دست نکند و هواپیمایش را بفرستد: «دنیا نظاره‌گر است و ما طبق معمول انتظار داریم شما کاری جز حرف زدن انجام ندهید».

این رشته توئیت اما واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران را به دنبال داشت که گفته‌های قائم مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا را «مهمل» خواند.

عباس موسوی در صفحه توئیتری نوشت که محمدجواد ظریف از سپتامبر سال ۲۰۱۸ پیشنهاد «مبادله همه زندانیان» را مطرح کرد و از ایالات متحده خواست که در قبال «گروگان‌های ایرانی در ایالات متحده و هر کجای دیگر مسئولانه رفتار کند»، اما واکنش حکومت شما «بی‌رحمانه بود و جان آنها را به خطر انداخت».

آقای موسوی افزود: «جهان به اقدامات شما نگاه می‌کند، نه حرف‌هایتان. بگذارید شهروندان ما بروند».

محمدجواد ظریف روز دوشنبه با اشاره به پیشنهاد خود در سال ۹۷ برای مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا مدعی شده بود: «از آن زمان آمریکایی‌ها به ما پاسخی نداده‌اند و هنوز هم در این زمینه پاسخی ارائه نکرده‌اند».

آذر ماه گذشته ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون که در ایران به ده سال زندان محکوم شده بود، با مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی که در آمریکا بازداشت بود، مبادله شد.

قبلا گزارش‌هایی درباره مبادله عسگری با مایکل وایت، عضو پیشین نیروی دریایی آمریکا منتشر شده بود، اما آقای کوچینلی اعلام کرده است این دو پرونده ربطی به هم ندار‌ند.

آقای وایت دو سال پیش در ایران بازداشت شد و به اتهام «توهین» به رهبر جمهوری اسلامی و «انتشار عمومی یک عکس خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. وی به خاطر شیوع کرونا از زندان آزاد شده و برای مرخصی در سفارت سوئیس در تهران اقامت دارد.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG