لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

زلزله سرپل ذهاب؛ ۷۲۹ مصدوم در ایران، ۲ کشته در اقلیم کردستان عراق


​​زلزله شامگاه یکشنبه در سرپل ذهاب یک سال پس از وقوع زمین‌لرزه در همین منطقه روی داده و به باقی‌مانده سازه‌ها و کانکس‌های زلزله‌زدگان «آسیب جدی» وارد کرده است.
​​زلزله شامگاه یکشنبه در سرپل ذهاب یک سال پس از وقوع زمین‌لرزه در همین منطقه روی داده و به باقی‌مانده سازه‌ها و کانکس‌های زلزله‌زدگان «آسیب جدی» وارد کرده است.

سخنگوی اورژانس ایران صبح دوشنبه، پنجم آذر، گفت که شمار مصدومان زلزله در استان کرمانشاه به ۷۲۹ نفر رسیده است؛ همزمان رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که این زمین‌لرزه به مرگ دو نفر در اقلیم کردستان عراق منجر شده است.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران، به دو خبرگزاری فارس و صدا و سیما گفت از بین ۷۲۹ مصدوم زمین‌لرزه، تعداد ۳۷ نفر بستری شده‌اند.

به گفته آقای خالدی، شمار مصدومان به ترتیب ۳۷۲ نفر در سرپل ذهاب، ۱۰۹ نفر در قصر شیرین، ۱۷۰ نفر در گیلانغرب، ۵۴ نفر در اسلام آبادغرب، ۶ نفر در دالاهو، ۵ نفر در ثلاث باباجانی و یک نفر در جوانرود بوده است.

همچنین به گزارش برخی رسانه‌های محلی، از جمله تلویزیون کردی «رووداو»، احمد احمد، مدیر بیمارستان شهر کلار در اقلیم کردستان عراق، گفته است که زلزله در این اقلیم، دو کشته و ۵۲ زخمی برجای گذاشت.

مرکز لرزه‌نگاری ایران بزرگی زمین‌لرزه عصر یک‌شنبه را ۶.۴ ریشتر و مرکز آن را ۱۷ کیلومتری سرپل ذهاب در عمق هفت کیلومتری زمین برآورد کرده است.

بنابر گزارش‌ها، ده‌ها پس‌لرزه که برخی از آنها نسبتا قوی یا متوسط بوده نیز پس از زلزله اصلی رخ داده است. از جمله پس‌لرزه‌ای ۵.۲ ریشتری که ۱۰ دقیقه پس از زلزله اصلی ثبت شده‌ است.

زمین‌لرزه عصر یک‌شنبه چنان شدید بود که بنابر گزارش‌ها، در برخی مناطق اسرائیل نیز احساس شد.

به نوشته رسانه‌های ایران، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه در تماس تلفنی با استاندار کرمانشاه خواستار «رسیدگی فوری» به وضعیت زلزله‌زدگان شده و هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نیز گفته است که بین زلزله‌زدگان چادر و یک بسته مواد غذایی ۷۲ ساعته توزیع خواهد شد.

به گفته استاندار کرمانشاه، زلزله‌زدگان در برخی روستاها و شهرها شب گذشته را در چادر یا خودرو سپری کردند.

به گفته امیر خسروانی، مدیر کل امور روستایی استانداری کرمانشاه، این زلزله ۱۹۰۰ روستای استان را در برگرفته و خسارت‌هایی به ساختمان‌های روستایی وارد کرده است.

زلزله شامگاه یکشنبه در سرپل ذهاب یک سال پس از زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری در همین منطقه روی می‌دهد که بنابر آمار رسمی، ۶۲۰ کشته و بیش از ۸ هزار زخمی بر جای گذاشته بود.

فرهاد تجری، نماینده سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، به وبسایت «خانه ملت» گفته است زلزله شامگاه یکشنبه به باقی‌مانده ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده خسارات قابل توجهی وارد کرده است.

آقای تجری دو روز پیش‌تر گفته بود علاوه بر وجود مشکلات متعدد در روند بازسازی زلزله سال گذشته، عمده‌ترین معضل فعلی «افزایش قیمت‌ها» ست و به همین دلیل، پیمان‌کاران، کار خود را رها کرده‌اند.

همزمان خبرگزاری فارس گزارش داده است که «پلیس فتا» به برخی کانال‌های تلگرامی که خبرهایی درباره زلزله منتشر می‌کردند «تذکر جدی» داده است.

به نوشته فارس، سرهنگ آمویی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمانشاه، گفت: «از طریق پلیس فتا به مدیران کانا‌ل‌های تلگرامی که اخبار کذب در ارتباط با زلزله منتشر می‌کنند تذکراتی داده شد».

نرگس کلباسی، فعال اجتماعی که از سال گذشته در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه فعالیت می‌کند، ابتدا خبر از شماری کشته در زلزله عصر یکشنبه داده بود.

با استفاده ازخبرگزاری‌های ایرنا، صدا و سیما، فارس، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا / ا.م / ج‎
XS
SM
MD
LG