لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

خبرخوان شنبه ۱۹ آبان

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

گفت‌وگوی ترامپ و مکرون درباره مسائل دفاعی اروپا

امانوئل مکرون و دونالد ترامپ، روسای جمهوری فرانسه و آمریکا، طی دیداری که روز جمعه در پاریس انجام شد، تلاش کردند تا تنش‌های اخیر میان پاریس و واشینگتن را کاهش دهند.

آقای ترامپ به محض ورود به پاریس در توییتی سخنان آقای مکرون درباره ضرورت تشکیل ارتش اروپایی برای دفاع در برابر چین، روسیه و حتی ایالات متحده را «بسیار اهانت‌آمیز» خواند.

اما دفتر رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که آقای ترامپ دراین باره دچار سوءتفاهم شده و مقصود آقای مکرون این بوده که اروپا باید اتکای خود به آمریکا از نظر دفاعی را کاهش دهد.

امانوئل مکرون همچنین پس از دیدار روز جمعه خود با دونالد ترامپ گفت که این درست نیست که امروز امنیت اروپا از هر جهت به ایالات متحده وابسته باشد.

از سویی دونالد ترامپ نیز تاکید کرد که ایالات متحده می‌خواهد از نظر دفاعی به اروپا کمک کند. وی در عین حال بار دیگر خواستار آن شد که اعضای ناتو سهم بیشتری را در تامین هزینه‌های ناتو بر عهده بگیرند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «ما می‌خواهیم به اروپا کمک کنیم، اما عدالت باید برقرار شود. در حال حاضر بخش بزرگ هزینه‌های این امر بر دوش ایالات متحده است.»

محکوم شدن یک قاضی به ۱۰ سال زندان به اتهام دریافت رشوه

دادستان تهران خبر داد که یک قاضی در تهران به نام حجت‌الله یازرلو به اتهام دریافت رشوه به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد که این قاضی هفته گذشته دستگیر و به زندان منتقل شده است.

پیش از این نیز مقامات قوه قضائیه از بازداشت چندین قاضی «متخلف» خبر داده بودند. با این حال گزارش‌های منتشر شده‌ای هم هست که می‌گوید برخی از افراد به دلیل افشای فساد در قوه قضائیه بازداشت شده‌اند. از جمله این افراد منصور نظری از نیروهای مشهور به «حزب الله» است، که به دلیل افشای «باند فساد قضات» در قوه قضائیه زندانی شده بود.

آقای نظری گفته بود که «باند فسادی را در شهر کرد کشف کرده که در حوزه‌های «زمین‌خواری»، «آب‌خواری»،«قاچاق مواد مخدر»، «قاچاق اسلحه» و «فساد اخلاقی» فعال بودند و وزارت اطلاعات و مجلس نیز نتوانسته‌اند با آنها برخورد کنند.

اعتراض دبیر کل حزب الله لبنان به عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل

دبیر کل حزب الله لبنان هر گونه عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل را محکوم کرد و خواستار مبارزه با این اقدام شد.

حسن نصرالله روز شنبه در یک سخنرانی همچنین گفت که عادی‌سازی روابط برخی کشورهای اسلامی با اسراییل که پیشتر در خفا صورت می‌گرفت، اینک به صورت علنی انجام می‌شود.

آقای نصرالله همچنین توان موشکی را «نقطه قوت» گروه حزب الله لبنان دانست و تاکید کرد که این گروه با وجود مخالفت‌ها بر روی توسعه توان موشکی خود پافشاری می‌کند.

سخنان دبیر کل حزب الله لبنان دو هفته بعد از سفر نخست وزیر اسرائیل به عمان بیان شده است. پس از این سفر وزیر راه اسرائیل به مسقط سفر کرد و بحرین نیز رسما از وزیر اقتصاد اسرائیل برای دیدار از منامه دعوت کرده است.

اعطای مدال آزادی رئیس جمهوری آمریکا به الویس، بیب روث و پنج چهره دیگر

دونالد ترامپ فهرست اولین چهره‌هایی را که در دوره ریاست جمهوری وی مدال آزادی رئیس جمهوری دریافت خواهند کرد، اعلام کرد که الویس پریسلی، ستاره موسیقی راک، و بیب روث، از بازیکنان اسطوره‌ای بیسبال، در میان آنها هستند.

بیب روث سال ۱۹۴۸ درگذشت. الویس نیز سال ۱۹۷۷ درگذشت در حالی که تنها ۴۲ سال داشت.

پنج شخصیت دیگری که این مدال به آنها تعلق می‌گیرد عبارتند از آنتونین اسکالیا، قاضی دیوان عالی آمریکا که درگذشت وی به دو سال پیش بازمی‌گردد، میریام آدلسون پزشک و همسر کازینودار سرشناس شلدون آدلسون که از حامیان مالی جمهوری‌خواهان بوده است، اورین هچ، سناتور ایالت یوتا که پس از چهل و یک سال خدمت در این جایگاه از آن کناره‌گیری می‌کند، رابرت استوبچ، بازیکن سابق فوتبال آمریکایی، و آلن پیج، دیگر بازیکن سابق فوتبال که پس از بازنشستگی در این رشته به حقوق روی آورد.

عراق هم به جمع معافی‌ها از تحریم‌های آمریکا پیوست

کمتر از یک هفته پس از آغاز اجرای رسمی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، سفارت آمریکا در عراق خبر داد که بغداد نیز فعلا از شمول این تحریم‌ها معاف شده است.

به موجب این امتیاز، عراق تا ۴۵ روز دیگر مجاز است از ایران گاز طبیعی و برق وارد کند.

خبرگزاری رویترز بر اساس ویدئویی که در صفحه فیس‌بوک و توییتر سفارت آمریکا در بغداد منتشر شده می‌گوید که این معافیت ۴۵ روزه قرار است به عراق «وقت بدهد تا گام‌های لازم برای رسیدن به خودکفایی در انرژی را بردارد».

در این ویدئو به زبان عربی و زیرنویس انگلیسی کارمندان سفارت آمریکا همچنین توضیح می‌دهند که تحریم‌های آمریکا شامل دارو و تجهیزات پزشکی و غیره نمی‌شود.

به نظر می‌رسد این توضیح تلاشی باشد برای پاسخ دادن به بعضی انتقادها در مورد این که تحریم‌های تازه آمریکا به مردم ایران نیز لطمه خواهد زد.

آمریکا روز دوشنبه، ۱۴ آبان، از بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه صنعت نفت و گاز و همچنین کشتیرانی ایران خبر داد.

با این حال اعلام شد که هشت کشور، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان به طور موقت از این تحریم‌ها معاف خواهند شد.

انفجار در انبار مهمات جان هفت سرباز ترکیه‌ای را گرفت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز شنبه رسما از مرگ هفت سرباز در انفجار انبار مهمات در استان حکاری این کشور خبر داد.

به گفته آقای اردوغان که پیش از آغاز سفرش به فرانسه سخن می‌گفت، در این انفجار ۲۵ سرباز نیز زخمی و مجروح شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه فرماندار حکاری می‌گوید که این انفجار مهیب در پایگاهی در نزدیکی مرز ترکیه با ایران و عراق رخ داده است.

تمهیدات دولت برای بازگرداندن ارز صادرکنندگان ایرانی به کشور

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، روز شنبه از اجرای تمهیداتی خبر داد که برای بازگشت ارز صادرکنندگان ایرانی به چرخه اقتصاد کشور تدوین شده است.

در چند ماه گذشته با راه‌اندازی بازار ثانویه برای تامین نیازهای وارداتی ایران، یکی از مشکلاتی که همواره مطرح بوده است، سر باز زدن صادرکنندگان از بازگرداندن ارز صادراتی خود به چرخه اقتصاد ایران بوده‌ است.

حال، به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرده است که با اجرای این تمهیدات، میزان عرضه ارزهای صادراتی به سامانه نیما افزایش یابد.

پتروشیمی‌ها، تولیدکنندگان فلزات اساسی و فلزات رنگی از جمله صادرکنندگانی هستند که در ماه‌های گذشته، به رغم اصرار و تهدیدهای مقام‌های دولتی از بازگرداندن و عرضه ارز صادراتی خود در بازار ثانویه خودداری کرده‌اند.

به گفته عبدالناصر همتی، در هفت ماه امسال، رقم صادرات غیرنفتی ایران به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران، رقم واردات ایران در هفت ماه امسال را نیز ۳۱ میلیارد دلار اعلام کرد که بیش از ۲۳ میلیارد دلار از ارز این حجم واردات توسط بانک مرکزی و کمتر از ۷ میلیارد آن توسط صادرکنندگان غیر نفتی درسامانه نیما تامین شده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی ایران، در این مدت ده میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است.

لبنان سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران را متوقف کرد

ساعتی پس از انتشار خبری در رسانه‌های لبنانی، یک مقام مسئول در ایران تایید کرد که، در پی تحریم‌های آمریکا، خطوط هوایی ایران دیگر «توان سوخت‌گیری در لبنان را ندارند».

روزنامه دیلی‌استار چاپ لبنان روز شنبه در خبری کوتاه از صدور حکم «توقف» سوخت‌رسانی به خطوط هوایی ایران در فرودگاه بیروت، پایتخت این کشور، خبر داد.

این روزنامه انگلیسی‌زبان در خبر کوتاه خود نوشت که به کمپانی‌های سوخت‌رسانی بین‌المللی در این فرودگاه «دستور داده شده» که از رساندن سوخت به خطوط هوایی ایران خودداری کنند.

حال خبرگزاری ایسنا به نقل از مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، می‌گوید: «متاسفانه در روزهای گذشته صحبت‌هایی در این زمینه مطرح شده بود که در حال حاضر به مرحله اجرا رسیده و فعلا ایرلاین‌های ایرانی توان سوخت‌گیری در فرودگاه‌های لبنان را ندارند.»

هفته گذشته نیز چند گزارش‌ حاکی از آن بود که به دلیل امتناع شرکت‌های سوخت‌رسانی فرودگاه استانبول از دادن سوخت به خطوط هواپیمایی ایرانی در روز جمعه، ۱۱ آبان، حداقل یک پرواز لغو شده و برخی هواپیماها با مسافران کمتری پرواز کرده‌اند.

آقای اسعدی سامانی به این مشکل در ارتباط با ترکیه نیز اشاره کرده و گفت: «متاسفانه با وجود انجام مذاکرات هنوز این مشکل حل نشده و ایرلاین‌های ما نتوانسته‌اند در ترکیه سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند.»

به گفته وی، «حتی زمانی که شرکت‌های ایرانی این پیشنهاد را ارائه کردند که سوخت مورد نیازشان را به شکل نقدی خریداری کنند»، شرکت ترکیه‌ای زیر بار فروش سوخت به آنها نرفته است.

روحانی درباره تحریم‌های تازه آمریکا:‌ «هيچ تاثيری بر روند اقتصادی کشور نداشته»

در واکنشی تازه به تحریم‌های اقتصادی جدید آمریکا، رئیس جمهور ایران روز شنبه در سخنانی که در صداوسیما پخش شد چنین اظهار نظر کرد که این تحریم‌ها «هيچ تاثيری بر روند اقتصادی کشور نداشته» است.

به گفته حسن روحانی، رئیس جمهور، دولت آمریکا نه در پی فشار آوردن بر «نظام و حکومت»، بلکه به دنبال فشار وارد آوردن بر مردم ایران است.

به اعتقاد حسن روحانی، این تحریم‌های یک‌جانبه جدید که یک هفته نیز از اعلام‌شان نمی‌گذرد «برای تاثير روانی عليه ملت ايران است و هدف ديگری ندارند».

او گفت: «در اين دور از تحريم‌ها که از پنج نوامبر شروع شد ديديم که هيچ تاثيری بر روند اقتصادی کشور نداشته، چون آمريکايی‌ها هر چه تير در ترکش داشتند قبلا عليه ملت ايران رها کرده بودند و چيز جديدی نداشتند که ارائه کنند.»

نشست طالبان و شورای عالی صلح افغانستان در مسکو برگزار شد

نشست نمایندگان گروه طالبان و چند تن از اعضای شورای عالی افغانستان روز جمعه برای اولین بار در مسکو به میزبانی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، برگزار شد.

این نشست با حضور نمایندگانی از چند کشور، از جمله ایران، آمریکا، چین و پاکستان، و در غیبت نماینده‌ای از سوی دولت افغانستان برگزار شد.

وزارت خارجه افغانستان با تأکید بر این که گفت‌وگو با طالبان باید به طور مستقیم و به رهبری دولت افغانستان صورت گیرد گفت: شورای عالی صلح به عنوان «نهادی غیرحكومتی» به مسکو رفته است.

از سوی دیگر شیرمحمد استانیکزَی، رئیس هیئت اعزامی طالبان به مسکو، گفت که طالبان تمایلی به گفت‌وگو با دولت افغانستان ندارد و می‌خواهد با آمریکا مذاکره کند.

گروه طالبان و دولت افغانستان پیش از این یک بار، حدود سه سال پیش، در پاکستان با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG