لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۷

خبرخوان جمعه ۲۵ آبان

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

۰۰:۲۲ ۲۶.۸.۱۳۹۷

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ترامپ درباره پرونده خاشقجی و سوریه

دفتر ریاست جمهوری ترکیه می‌گوید، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تلفنی در خصوص پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه منتقد سعودی، مبارزه با تروریسم و تحولات سوریه صحبت کرده است.

به گزارش رویترز، دفتر ریاست جمهوری ترکیه می‌گوید، رهبران دو کشور بر روشن شدن تمامی ابعاد پرونده قتل جمال خاشقجی تاکید کردند.

جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و از منتقدان ولیعهد عربستان سعودی روز دوم اکتبر برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری آن کشور در استانبول رفت، اما هرگز از این ساختمان خارج نشد.

طبق این گزارش دونالد ترامپ و رجب اردوغان همچنین در خصوص تحولات سوریه گفت‌و گو کرده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه می‌گوید، رجب طیب اردوغان از دونالد ترامپ خواسته است که تا آمریکا به حمایت از کردهای سوریه پایان دهد.

۲۰:۲۱ ۲۵.۸.۱۳۹۷

بهمن امینی مدیر نشر خاوران در پاریس درگذشت

براساس گزارش‌ها بهمن امینی، مدیر نشر خاوران در پاریس، روز جمعه در فرانسه درگذشت. آقای امینی به بیماری سرطان مبتلا بود.

وی کار خود در زمینه نشر را حدود ۳۰ سال پیش با یک چاپخانه‌ کوچک در منطقه ونسن آغاز کرد. انتشارات خاوران در مدت ۳۰ سال فعالیت خود حدود ۱۰۰ کتاب منتشر کرده بود.

یکشنبه آخر هر ماه نیز در کتاب‌فروشی خاوران نشستی با حضور یک نویسنده برگزار می شد.

این انتشارات سال ۹۵ تعطیل شده بود.

۱۹:۴۶ ۲۵.۸.۱۳۹۷

قاضی دادگاه فدرال به بازگشت خبرنگار سی ان ان به کاخ سفید رای داد

​گزارش‌ها حاکی است که یک دادگاه فدرال در واشینگتن جمعه رای داد که کاخ سفید به طور موقت مجوز کار جیم کاستا خبرنگار سی ان ان را برای پوشش اخبار کاخ سفید به او بازگرداند.

سی‌ان‌ان در بخشی از شکایت خود از کاخ سفید خواسته بود تا زمان برگزاری دادگاه مجوز کار خبرنگارش برای حضور در کاخ سفید به او بازگردانده شود.

سی ان ان از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، رئیس دفتر دونالد ترامپ و سخنگوی کاخ سفید شکایت کرده و مدعی شده بود که لغو اجازه کار خبرنگارش نقض متمم اول در قانون اساسی آمریکا که آزاد بیان رسانه ها را تضمین می کند، است.سی‌ان‌ان در بخشی از شکایت خود از رئیس جمهوری آمریکا و کاخ سفید خواسته بود تا زمان برگزاری دادگاه مجوز کار خبرنگارش برای حضور در کاخ سفید به او بازگردانده شود.

رای کنونی موقتی است و هنوز دادگاه در خصوص این که آیا اخراج جیم کاستا قانونی بوده یا نه تصمیمی نگرفته است.

کاخ سفید اجازه کار خبرنگار سی‌ان‌ان برای شرکت در نشست‌های خبری سخنگوی آن را هفته پیش و پس از یک کنفرانس خبری متشنج لغو کرد. در آن جلسه پس از آنکه دونالد ترامپ حاضر نشد به سئوالات جیم کاستا پاسخ دهد او میکروفون را رها نکرد.

۱۶:۱۲ ۲۵.۸.۱۳۹۷

«آغاز دوباره» صادرات نفت از کرکوک عراق پس از توقف یک‌ساله

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع خود در صنعت نفت عراق از «آغاز دوباره» صادرات نفت از کرکوک پس از توقف یک‌ساله خبر داد.

وزارت نفت عراق هنوز این خبر را تایید نکرده است.

عراق در پاییز سال گذشته پس از رای‌گیری برای استقلال اقلیم کردستان و تنش در روابط با اربیل نفت کرکوک را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون صادرات نفت این منطقه متوقف شده بود.

رویترز این خبر را «پیروزی»ای هرچند کوچک برای واشینگتن تفسیر کرده است که در ماه‌های گذشته اربیل و بغداد را به کنار گذاشتن اختلافات ترغیب می‌کرد تا با ازسرگیری دوباره صادرات نفت کرکوک، مشکل کمبود نفت ایران به دلیل تحریم‌ها تا حدی جبران شود.

با این حال آن طور که در گزارش رویترز آمده است، صادرات نفت در کرکوک در روز جمعه تنها در حد ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه از سر گرفته شده که در بازار نفت عدد قابل توجهی نیست.

این در حالی است که تا سال گذشته صادرات از این منطقه در زمان‌هایی به ۳۰۰ هزار بشکه در روز هم می‌رسید.

کرکوک یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین میادین نفتی خاورمیانه به شمار می‌رود و در شمال عراق واقع شده است.

۱۵:۵۸ ۲۵.۸.۱۳۹۷

انتشار جزئیات بیشتر درباره قتل خاشقجی بر اساس «فایل صوتی ۱۵ دقیقه‌ای»

یک روز پس از تقاضای اعدام دادستان سعودی برای پنج تن از مظنونان به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه حریت چاپ ترکیه از وجود یک فایل صوتی ۱۵ دقیقه‌ای خبر داد که اثبات می‌کند نقشه قتل این روزنامه‌نگار منتقد از پیش کشیده شده بود.

پیشتر صحبت از وجود فایلی هفت دقیقه‌ای بود که ثابت می‌کرد آقای خاشقجی «خفه شده است».

با این حال اکنون خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه حریت می‌گوید که این فایل ۱۵ دقیقه‌ای تازه مربوط به ساعتی پیش از قتل این روزنامه‌نگار در کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول است.

به گفته این خبرگزاری، این فایل جدید اکنون اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، را تایید می‌کند که گفته بود دستور قتل جمال خاشقجی «در بالاترین سطوح» صادر شده است.

طبق گزارش‌ها، فایل صوتی جدید ثابت می‌کند که تیمی که از عربستان به استانبول آمده بود پیش از ورود آقای خاشقجی «در کنسول‌گری نشسته بودند و صحبت می‌کردند که چگونه او را به قتل برسانند».

روز پنج‌شنبه پس از انتشار گزارش‌ها از بیانیه دادستان کل عربستان، وزیر خارجه ترکیه بار دیگر تاکید کرد که این بیانیه «کافی نیست» و قتل روزنامه‌نگار منتقد ریاض «از پیش برنامه‌ریزی شده بود».

۱۴:۲۹ ۲۵.۸.۱۳۹۷

تهدید تحریم بیشتر برای روسیه از طرف نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا

الیوت انگل، رئیس آینده کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه تهدید کرد که روسیه به دلیل مداخله‌اش در انتخابات آمریکا با تحریم بیشتر روبه‌رو خواهد شد.

آقای انگل از حزب دموکرات که با پیروزی حزبش در انتخابات اخیر به دلیل سابقه‌اش به ریاست کمیته مذکور خواهد رسید همچنین وعده داد که بر دیپلماسی و سیاست خارجی در دولت دونالد ترامپ نظارت بیشتری اعمال شود.

به گفته این نماینده دموکرات، خط‌مشی دولت ترامپ در امور خارجی آمریکایی‌ها را به «اسباب خنده» دیگران تبدیل کرده است.

الیوت انگل تاکید کرد که در صورت اثبات «تبانی» میان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و حکومت ولادیمیر پوتین، مجلس نمایندگان تحت رهبری اکثریت دموکرات باز هم روسیه را تحریم خواهد کرد.

اثبات تبانی یا عدم وجود آن وظیفه‌ای است که بر عهده رابرت مالر، بازرس ویژه، گذاشته شده است. او تاکنون در چارچوب همین پرونده چندین فرد حقیقی و حقوقی را به دادگاه کشانده است.

۱۲:۳۹ ۲۵.۸.۱۳۹۷

تبلیغ «بازگشت داوطلبانه» برای مهاجران در پایتخت آلمان

اداره مهاجرت دولت آلمان برای تشویق خارجی‌های مقیم این کشور به «بازگشت داوطلبانه» به راه‌اندازی یک وب‌سایت و همین طور نصب تابلوهایی تبلیغاتی در سطح شهر برلین دست زد.

به نظر می‌رسد مخاطب این تابلوهای تبلیغاتی مهاجران غیرقانونی باشند که از سال ۲۰۱۵ یعنی زمان آغاز موج مهاجرت به سوی اروپا وارد آلمان شده‌اند.

در یکی از این تابلوها که در متروی شهر برلین نصب شده زیر شعار «سرزمین تو، آینده تو» به این مهاجران وعده داده شده است که در صورت اقدام به بازگشت تا قبل از سال نوی مسیحی، ۱۲ ماه هزینه مسکن دریافت کنند.

در وب‌سایتی که اداره مهاجرت آلمان به همین منظور راه‌اندازی کرده است به چند زبان از جمله پشتو و عربی و فارسی «خدمات و امکاناتی» شرح داده شده که مهاجران می‌توانند در کشور خود دریافت کنند.

۱۲:۲۱ ۲۵.۸.۱۳۹۷

تکذیب دوباره طرح گاز و برق در برابر غذا از عراق

حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در ایران، خبر دریافت مواد غذایی از عراق در ازای پول گاز ایران را «دروغ رویترز» خوانده و گفت: «عراقی‌ها پیشنهاد کرده‌اند پول گاز را با دینار پرداخت کنند.»

اشاره آقای حسینی به خبری است که خبرگزاری رویترز دو روز پیش به نقل از دو مقام عراقی بی نام و نشان منتشر کرده و نوشت که «عراق با ایران توافق کرده‌ است که در برابر تحویل اقلام خوراکی و «انسان‌دوستانه» عراقی به ایران، از ایران گاز و برق دریافت کند».

پیشتر رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز این خبر را «نادرست» خوانده بود.

در همین زمینه آقای حسینی به خبرگزاری ایسنا گفت: «نه بنادر عراق ظرفیت آن را دارند که به ایران اقلام غذایی بدهد و نه عراق تولیدکننده مواد غذایی است. عراق خودش واردکننده عمده غذایی از ایران است؛ پس چگونه می‌خواهد به ایران مواد غذایی بدهد؟»

۱۰:۲۴ ۲۵.۸.۱۳۹۷

آزمایش «سلاح تاکتیکی فوق مدرن» جدید به دست کره شمالی

خبرگزاری فرانسه روز جمعه به نقل از خبرگزاری حکومتی کره شمالی از آزمایش یک «سلاح تاکتیکی فوق مدرن» در این کشور خبر داد.

آن طور که در گزارش‌ها آمده است، کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی، خود شخصا بر این آزمایش نظارت داشته است.

این نخستین بار است که از زمان آغاز تلاش‌های دیپلماتیک بین واشینگتن و پیونگ‌یانگ، کره شمالی رسما از آزمایش تسلیحاتی خبر می‌دهد.

در گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی به نوع این سلاح «جدید» هیچ اشاره‌ای نشده و تنها آمده است که این آزمایش با موفقیت انجام شده است.

بعید به نظر می‌رسد که این گزارش رسمی از طرف پیونگ‌یانگ به روند دیپلماسی و غیراتمی شدن کره شمالی کمک چندانی بکند.

۱۰:۱۷ ۲۵.۸.۱۳۹۷

سنای آمریکا لایحه توقف فروش اسلحه به بحرین را رد کرد

خبرگزاری فرانسه پنج‌شنبه شب گزارش داد که سناتورهای آمریکایی لایحه توقف فروش سلاح به کشور بحرین را با اکثریت آرا رد کردند.

لایحه مخالفت با فروش ۳۰۰ میلیون دلار سلاح به بحرین را سناتور جمهوری‌خواه، رند پال، پیشنهاد داده و به صحن سنای آمریکا برده بود.

در مقابل مخالفان این لایحه با تاکید بر این که بحرین «از متحدان بسیار مهم» ایالات متحده در منطقه خاورمیانه است با ۷۷ رای در برابر ۲۱ رای آن را رد کردند.

رند پال از مخالفان جدی جنگ در کشور یمن است و بحرین هم عضو ائتلافی به رهبری عربستان سعودی که از حمایت ایالات متحده برخوردار است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG