لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

خلیلزاد: توافق صلح با طالبان با موافقت ترامپ نهایی می‌شود


زلمی خلیلزاد می‌گوید، که نیروهای آمریکایی در مرحله اول توافق با طالبان پنج پایگاه نظامی را ترک خواهند کرد.
زلمی خلیلزاد می‌گوید، که نیروهای آمریکایی در مرحله اول توافق با طالبان پنج پایگاه نظامی را ترک خواهند کرد.

نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان روز دوشنبه ۱۱ شهریور گفته است، بر اساس پیش نویس توافق صلح با طالبان، ایالات متحده در ۱۳۵ روز اول اجرای این توافق پنج هزار سرباز را خارج خواهد کرد.

زلمی خلیلزاد در مصاحبه با تلویزیون طلوع تصریح کرد که نیروهای آمریکایی همچنین پنج پایگاه نظامی را نیز در همین مدت ترک خواهند کرد.

آقای خلیلزاد گفته است، پس از ماه‌ها مذاکره با نمایندگان طالبان توافق به دست آمده، اما این توافق برای نهایی شدن می‌بایست توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مورد تایید قرار گیرد.

نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان اظهار داشت، در اصول توافق نهایی به دست آمده است و کار روی سند به پایان رسید.

به گزارش رویترز، در مقابل خروج نیروهای آمریکایی، گروه طالبان متعهد خواهد شد اجازه ندهد که گروه‌های تروریستی مانند القاعده و خلافت اسلامی (داعش) از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و کشورهای متحد آن استفاده کنند.

زلمی خلیلزاد همچنین گفته است که هدف از این توافق پایان جنگ و کاهش خشونت است، اما توافق آتش بس رسمی وجود ندارد.

وی اضافه کرد٬ این به عهده خود افغانستانی‌ها است تا به توافقی بین خود دست یابند.

رویترز می‌گوید، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان مشخص نکرد که چه تعداد از حدود ۱۴ هزار نیروی آمریکایی پس از اجرای مرحله اول توافق با طالبان در افغانستان باقی خواهند ماند.

سخنگوی رییس جمهور افغانستان هم گفته، اشرف غنی با زلمی خلیلزاد دیدار کرده و از جزییات این توافق مطلع شده است.

بسیاری از مقامات دولت افغانستان از عدم مشارکت در مذاکرات بین آمریکا و طالبان ناراضی هستند. درعین حال شک و تردیدهایی هم مطرح شده که شاید در این دیدار متن کامل توافق نهایی در اختیار آقای غنی قرار داده نشده و فقط پیش نویس را به او نشان داده اند.

آقای خلیلزاد که ریاست ۹ دور مذاکرات با طالبان را برعهده داشته قرار است طی روزهای آینده در کابل با رهبران افغانستان برای جلب حمایت آنها از این توافق دیدار و گفت‌وگو کند.

آمریکا به طور رسمی مأموریت رزمی در جنگ افغانستان را سال ۲۰۱۴ خاتمه بخشید، اما حدود ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در این کشور باقی ماندند که اکثریت آنها به امور آموزش و ارائه مشاوره به نیروهای حکومت افغانستان می‌پردازند.

جنگ افغانستان طولانی‌ترین نبردی‌ است که ایالات متحده را درگیر خود کرده‌است. جنگ در این کشور به کشته شدن ده‌ها هزار تن از شهروندان نظامی و غیرنظامی افغان منجر شده است. بنا بر گزارش‌ رسمی وزارت دفاع آمریکا تا ژوئیه سال جاری بیش از ۲۲۱۰ نظامی آمریکایی در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG