لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

احضار خلیلزاد به کنگره آمریکا برای توضیح درباره طرح صلح افغانستان


زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای گفت‌وگو با طالبان
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای گفت‌وگو با طالبان

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه ۲۱ شهریور اعلام کرد که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان برای ادای توضیحات در خصوص مذاکرات با طالبان در‍ ۲۸ شهریور احضار شده است.

به گزارش رویترز، الیوت انگل، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته است، پس از آن که وزارت امور خارجه درخواست این کمیته برای حضور زلمی خلیلزاد را جهت ادای توضیحات درباره طرح صلح نادیده گرفت، احضاریه‌ای در این زمینه برای نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان صادر شد.

به گفته الیوت انگل، وزارت امور خارجه آمریکا طی سال جاری تاکنون سه بار درخواست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای دریافت توضیحات در خصوص طرح صلح افغانستان را نادیده گرفته است.

رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: الان چند ماه است که ما نتوانسته ایم پاسخی در خصوص طرح صلح افغانستان بدست آوریم ، و اکنون رئیس جمهور می گوید که این طرح مرده است. ما باید بطور مستقیم از نماینده ویژه دولت در امور افغانستان بشنویم که چگونه فرایند روند مذاکرات از ریل خارج شد. من انتظار دارم که زلمی خلیلزاد پنج شنبه آینده ساعت ۱۰ در نشست کمیته حاضر شود.

مذاکرات صلح با گروه طالبان که بخشی وسیعی از افغانستان را در اختیار دارند،‌ طی ماههای اخیر در جریان بوده است و دو هفته پیش زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای گفت‌وگو با طالبان، گفت که توافق با این گروه در اصول نهایی شده و تنها به تایید دونالد ترامپ نیاز دارد.

اما دونالد ترامپ عصر شنبه ۱۶ شهریور در چند توییت اعلام کرد، تصمیم گرفته است که دیدار با رهبران طالبان و رئیس‌جمهوری افغانستان به طور جداگانه، در کمپ دیوید را لغو کند.

رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ شهریور تاکید کرد:«تا آنجا که به من مربوط می‌شود، مذاکرات مرده است.»

دونالد ترامپ گفت که پایان دادن به مذاکرات صلح افغانستان، تصمیم او بوده است.

آمریکا در سال ۲۰۰۱ با حمله نظامی به افغانستان دولت طالبان را سرنگون کرد. دولت طالبان به گروه القاعده که مسئولیت حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر را به عهده گرفت، پناه داده بود.

آمریکا به طور رسمی مأموریت رزمی در جنگ افغانستان را سال ۲۰۱۴ خاتمه بخشید، اما حدود ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در این کشور باقی ماندند که اکثریت آنها به امور آموزش و ارائه مشاوره به نیروهای حکومت افغانستان می‌پردازند.

جنگ افغانستان طولانی‌ترین نبردی‌ است که ایالات متحده را درگیر خود کرده‌است. جنگ در این کشور به کشته شدن ده‌ها هزار تن از شهروندان نظامی و غیرنظامی افغان منجر شده است. بنا بر گزارش‌ رسمی وزارت دفاع آمریکا تا ژوئیه سال جاری بیش از ۲۲۱۰ نظامی آمریکایی در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG