لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

پومپئو: ادامه مذاکرات با طالبان به رفتار این گروه بستگی دارد


وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ادامه مذاکرات با گروه طالبان به تغییر رفتار این گروه بستگی دارد.

مایک پومپئو روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری فاکس گفت که مذاکرات با طالبان «پیشرفت واقعی» داشت اما طالبان «از حد خود فراتر رفت و آنها فراموش کردند که آمریکا همیشه از منافع خود دفاع می‌کند».

وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات با گروه طالبان خاتمه یافته است گفت که این موضوع به تغییر رفتار این گروه بستگی دارد.

آقای پومپئو با اشاره به فراخواندن زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه در این مذاکرات، به واشینگتن گفت: «ما بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توانیم این موضوع را پیش ببریم».

وزیر خارجه آمریکا همچنین ابراز امیدواری کرد که گروه طالبان با حکومت افغانستان به مذاکره بنشیند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه در چند توئیت اعلام کرد که در پی حمله اخیر طالبان که به کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر انجامید، مذاکرات با این گروه لغو کرده‌ است.

گروه طالبان لغو این مذاکرات را نشان دهنده «بی‌حوصلگی و بی‌تجربگی» دولت آمریکا خوانده است.با این حال صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، طالبان را مسئول شکست تلاش‌های اخیر صلح و مانع‌تراشی در برابر این تلاش‌ها دانست.​

توافقی که جزئیات آن مشخص نشده است

دونالد ترامپ در توئیت‌هایی که لغو مذاکره آمریکا با طالبان را اعلام کرد، از مذاکراتی خبر داد که قرار بود در اقامتگاه کمپ‌دیوید برگزار شود.

این خبر برای تحلیل‌گران و رسانه‌های آمریکایی غافلگیرکننده بود و انتقاداتی نیز به دنبال داشت. از جمله آدام کینزیگر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در توئیتی نوشت: «رهبران یک سازمان تروریستی که هرگز [حملات] یازده سپتامبر را محکوم نکرده‌اند و همچنان به شرارت ادامه می‌دهند، نباید اجازه ورود به کشور فوق‌العاده ما را داشته باشند. هرگز. تمام».

با این حال مایک پومپئو به شبکه فاکس گفت که دولت ترامپ فکر می‌کرده با این دیدار می تواند «طالبان را قانع کند در مسیر بهتری در افغانستان گام بردارند».

جزئیات برنامه‌ریزی برای این مذاکرات محرمانه روشن نیست؛ با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس تلاش‌های اخیر برای توافق بین طالبان و آمریکا را بررسی کرده است.

گفت‌وگوهای طالبان و زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در این مذاکرات، پس از مدت‌ها چندی پیش در دوحه، پایتخت قطر، به پایان رسید.

آقای خلیل‌زاد گفته بود که توافق نهایی صلح «در کلیات» به توافق دو طرف رسیده و تنها منتظر امضای رئیس جمهوری آمریکاست.

با این حال آسوشیتدپرس گمانه زنی کرده است که این توافق با چالش‌هایی جدی روبه‌رو شده بود و تصمیم آقای ترامپ به لغو مذاکرات کمپ‌دیوید، برای حفظ وجهه صورت گرفت.

مفاد مذاکرات بین زلمی خلیل‌زاد و رهبران طالبان کاملا مخفی نگاه داشته شده بود و حتی خلیل‌زاد در دیدار چند روز پیش خود با اشرف غنی، توافق نهایی با طالبان را فقط به او نشان داد و متن کامل آن را به او نداد.

با این حال آقای خلیل‌زاد دوشنبه گذشته گفت در صورت نهایی شدن این توافق، پنج هزار نیروی آمریکایی ظرف ۱۳۵ روز از افغانستان خارج خواهند شد و فقط حدود هشت هزار و ۶۰۰ آمریکایی در این کشور باقی خواهند ماند؛ در مقابل، طالبان تضمین خواهد کرد که مناطق تحت کنترلش به پایگاه گروه‌های تروریستی، از جمله باقی‌ماندگان القاعده یا «داعش افغانستان»، بدل نخواهد شد.

به هر روی مشکلات این طرح بسرعت نمایان شد و درست زمانی که زلمی خلیل‌زاد در حال مصاحبه‌ای تلویزیونی و توضیح این توافق به مردم افغانستان بود، طالبان اقدام به انفجار یک خودرو در یکی از محله های کابل کرد که دفاتر نهادهای خارجی در آن قرار دارد.

آسوشیتدپرس در ادامه بررسی دلایل لغو مذاکرات کمپ‌دیوید گمانه‌هایی دیگر را نیز مطرح کرده است.

این خبرگزاری به نقل از لاورل میلر، رئیس بخش آسیا در پژوهشکده گروه بین‌المللی بحران، نوشته است: «اعلام خبر نهایی شدن توافق قبل از آنکه جزئیات آن اعلام یا رسما امضا شود، شرایطی را به وجود آورد تا افراد ناراضی از این توافق در کابل یا واشنگتن تلاش کنند آن را اصلاح یا مختل کنند».

مایکل کوگلمن، از مسئولان بخش آسیا در پژوهشکده مرکز ویلسون، نیز قبل از توئیت‌های دونالد ترامپ به آسوشیتدپرس گفت: «در نهایت این یک توافق دو جانبه بین آمریکا و گروه طالبان است و دولت افغانستان در آن سهم و شراکتی ندارد. این نشان می دهد که دولت ترامپ ممکن است به نقطه ای برسد که حتی با وجود مخالفت‌های کابل، توافق با طالبان را بپذیرد».

در حدود هجده سالی که از حمله نظامی آمریکا به افغانستان برای سرنگون کردن حکومت طالبان می گذرد بیش از دو هزار و چهارصد نظامی آمریکایی در این کشور کشته شده‌اند.

تحولات اخیر در حالی روی داده است که افغانستان در ششم مهر شاهد انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

طالبان خواستار تحریم این انتخابات از سوی مردم شده و تهدید کرده است که مراکز رأی‌گیری را هرف قرار خواهد داد.

با این حال محمد اشرف غنی بارها بر برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین‌شده تأکید کرده است.

XS
SM
MD
LG