لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

تایم: پومپئو از امضای توافق صلح با طالبان خودداری کرده‌است


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا (در تصویر از ژانویه ۲۰۱۷)
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا (در تصویر از ژانویه ۲۰۱۷)

نشریه «تایم» به نقل از شماری از مقام‌های ارشد اروپایی و افغان می‌گوید وزیر خارجه ایالات متحده از امضای توافق با طالبان، که در جریان مذاکرات نماینده ویژه همین وزارت‌خانه حاصل شده، خودداری کرده‌است.

آن‌طور که «تایم» روز ۱۳ شهریور ماه گزارش داده در حالی حاضر و در پی نهمین دور از مذاکرات بین زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح در افغانستان، و گروه طالبان، در دوحه «توافقی بر سر اصول» شکل گرفته‌است.

این توافق می‌تواند گامی اولیه برای حرکت به‌سوی پایان نبردها و بازگرداندن نیروهای آمریکایی از ۱۸ سال کشمکش در افغانستان باشد؛ جنگ افغانستان طولانی‌ترین نبردی‌ست که ایالات متحده را درگیر خود کرده‌است.

شماری از مقام‌های ارشد طرف گفت‌وگو با «تایم» که نامشان فاش نشده، گفته‌اند مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، قرار بود ۱۲ شهریور ماه در مورد جزئیات با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفت‌وگو کند.

خلیلزاد گفته، بر اساس پیش نویس توافق صلح با طالبان، ایالات متحده در ۱۳۵ روز اول اجرای آن، پنج هزار سرباز را خارج خواهد کرد و نیروهای آمریکایی پنج پایگاه نظامی را نیز در همین مدت ترک خواهند کرد.

نماینده ویژه ایالات متحده البته تاکید کرده توافق صلح با موافقت ترامپ نهایی خواهد شد.

از سوی دیگر همچنان نارضایتی‌ها و انتقادهای مختلفی از مذاکرات مطرح است، چه از سوی جامعه مدنی، کنشگران سیاسی، یا فعالان حقوق زنان و چه از سوی مقام‌های دولت افغانستان که نارضایتی خود از شرکت نداشتن در مذاکرات را بیان کرده‌اند.

تایم به نقل از مقام‌های آگاه می‌گوید توافق به‌دست‌آمده با گروه طالبان «برخی مسائل حیاتی را تضمین نمی‌کند»؛ برای نمونه ضامن حضور نیروهای آمریکایی برای مقابله با القاعده، بقای دولت متحد واشینگتن در کابل و یا حتی پایان نبردهای جاری نیست.

در حال حاضر و حتی با وجود شکل‌گیری «توافق بر سر اصول» بین آمریکا و طالبان، این گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرا به حملات خود به نظامیان و غیرنظامیان افغان ادامه داده و حتی درگیر نبرد برای کنترل مناطق کشور شده‌است.

پیش از این خود زلمی خلیلزاد گفته بود استفاده از واژگان پیشنهادی طالبان، یعنی «امارت اسلامی» برای افغانستان، مورد قبول واشینگتن نیست.

حال به گزارش «تایم» در صورتی‌که پومپئو نخواهد این توافق را امضا کند، دو راه پیش‌رو خواهد بود: امضای زلمی خلیلزاد پای توافق خواهد نشست یا آمریکا و طالبان بیانیه مشترکی صادر خواهند کرد که با حمایت دولت در کابل و برخی دیگر کشورها از جمله روسیه، ژاپن و چین همراه شود.

هنوز هیچ مقام رسمی آمریکا یا افغانستان این گزارش و گمانه‌زنی‌ها را تائید یا رد نکرده‌است.

تایم/ت/خ
XS
SM
MD
LG