لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

انتقاد خامنه‌ای از «بچه‌پولدارهای نوکیسه» و «ترویج ناسالم انگلیسی»


علی خامنه‌ای با انتقاد از «بچه پولدارهای نوکیسه»٬ باردیگر خواستار اصلاح «الگوی مصرف» در ایران شد و از ترویج «ناسالم» زبان انگلیسی در کشور و فقدان فرهنگ «تحمل مخالف» در ایران گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها٬ آقای خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در دیدار با گروهی از معلمان به تشریح برخی مصادیق تغییر سبک زندگی مردم ایران پرداخته و از این روند انتقاد کرده است.

وی گفته که «الگوی مصرف» در ایران هنوز «اصلاح» نشده و مصرف «کالاهای خارجی و لوکس» از مصادیق «الگوی مصرف غلط» در ایران است که «باید اصلاح شود.»

رهبر جمهوری اسلامی «فرهنگ سازی» را از جمله بنیان‌های اصلی اصلاح «الگوی مصرف» در جامعه دانسته و درباره برخی دیگر از «آسیب‌های اجتماعی» سخن گفته است.

آقای خامنه‌ای همچنین نظام آموزشی در ایران را «فرسوده و کهنه» ارزیابی کرده و گفته که «نظام آموزشی کنونی برگرفته از نظام آموزشی اروپاست و همچون اثری موزه‌ای، دست‌نخورده باقی مانده و کهنه شده است.»

سعید پیوندی، استاد جامعه‌شناسی در پاریس،سخنان رهبر ایران را دور از واقعیت دانسته و به رادیو فردا می‌گوید «زبان فارسی در سطح دانشگاهی حضور آکادمیک دارد و بدون هیچ مانعی بسیاری افراد در این زمینه فعالیت می‌کنند. آنچه که آقای خامنه‌ای به آن اشاره نمی‌کند این است که ایران چه کمکی به توسعه زبان فارسی می‌کند؟ ایران کمترین تلاش را برای توسعه زبان فارسی انجام داده است. متاسفانه تصویر منفی که از ایران جود دارد موجب می‌شود نسل دوم و سوم ایران به سوی این زبان نروند.»

از سوی دیگر، رهبر جمهوری اسلامی خواستار «بازسازی» نظام آموزشی ایران شده و از ترویج «ناسالم» زبان انگلیسی در نهاد‌های آموزشی نیز انتقاد کرده است.

وی در عین حال اضافه کرده که بیان این انتقاد «به معنای تعطیل کردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیست، بلکه بحث اصلی این است که بدانیم با چه حریفی مواجه هستیم.»

رهبر جمهوری اسلامی، افزوده که «متأسفانه در برخی مواقع بجای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می‌شود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک‌ها کشیده شده است.»

او اضافه کرده «این موضوع به معنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست بلکه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در کشور و در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است.»

وی با اشاره به ایجاد انواع موانع و سختی‌ها برای ترویج زبان فارسی در برخی از کشورهای غربی، افزود: در شرایطی که آن‌ها اجازه ترویج زبان فارسی را نمی‌دهند، ما زبان و فرهنگ آن‌ها را ترویج می‌کنیم، آیا این کار واقعاً عقلانی است؟

«فاصله زیاد بین نمایندگان فرهنگی ایران و افکار عمومی کشور‌ها»

سعید پیوندی، استاد جامعه‌شناسی در پاریس، سخنان رهبر ایران را دور از واقعیت دانسته و به رادیو فردا می‌گوید که «زبان فارسی در سطح دانشگاهی حضور آکادمیک دارد و بدون هیچ مانعی بسیاری افراد در این زمینه فعالیت می‌کنند. آنچه که آقای خامنه‌ای به آن اشاره نمی‌کند این است که ایران چه کمکی به توسعه زبان فارسی می‌کند؟ ایران کمترین تلاش را برای توسعه زبان فارسی انجام داده است. متاسفانه تصویر منفی که از ایران جود دارد موجب می‌شود نسل دوم و سوم ایران به سوی این زبان نروند.»

آقای پیوندی می‌گوید «فاصله زیادی بین نمایندگان فرهنگی ایران و افکار عمومی این کشور‌ها وجود دارد. آقای خامنه‌ای به جای پرداختن به موانع عمده به بهانه جویی و اتهام زنی روی آورده است.»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از صدا و سیما و آموزش و پرورش به خاطر برخی سیاست‌های آموزشی و رسانه‌ای انتقاد کرده و به طور تلویحی این دو نهاد را مسئول وضع موجود معرفی کرده است.

وی در عین حال به استفاه از «برخی نام‌ها و نشان‌های مربوط به دوران طاغوت همچون پیشاهنگان» در آموزش و پرورش اعتراض کرده و گفته روند «تبدیل مدارس دولتی به مدارس غیر انتفاعی لزوماً کار درست و سنجیده‌ای نیست.»

خامنه‌ای به بحث «تحمل نکردن مخالف» در جامعه نیز اشاره کرده و گفته «تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است زیرا تا فردی مختصر طعنه‌ای می‌زند، با مشت به سینه او کوبیده می‌شود.»

رهبر جمهوری اسلامی توضیح بیشتری در مورد نظرش پیرامون موضوع «تحمل مخالف» نداده است.

سازمان‌ها و نهادهای بین المللی بار‌ها از نقض آزادی بیان در ایران، سرکوب مخالفان و منتقدان حکومت به شدت انتقاد کرده‌اند. ایران یکی از بزرگ‌ترین زندان فعالان رسانه‌ای در جهان است.

خامنه‌ای درباره فضای مجازی هم گفته «کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه‌ای که لغزش‌گاه است باید زمینه استفاده صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی بصورت‌‌‌‌ رها و غیرقابل کنترل باشد.»

کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه‌ای که لغزش‌گاه است باید زمینه استفاده صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی بصورت‌‌‌‌ رها و غیرقابل کنترل باشد.
ایت الله خامنه ای

کنترل فضای مجازی، در سال‌های گذشته یکی از دغده‌های جدی جمهوری اسلامی بوده و بسیاری از فعالان سایبری را به زندان فرستاده است. بسیاری از سایت‌ها از جمله فیس بوک و توئیتر در ایرلن فیلتر هستند در حالی که مقامات عالیرتبه حکومت از این ابزار استفاده می‌کنند.

رهبر ایران پس از دیدار هفته گذشته خود با اعضای شورای‌ عالی «مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» انتقاد‌های تند و صریحی متوجه وضعیت اجتماعی و فرهنگی کرده است.

خامنه‌ای دهم اردیبهشت در دیدار با گروهی از کارگران به صراحت از الگوی مصرف برخی از مردم ایران انتقاد کرده و گفته بود از عبارت «برند بدش می‌‌آید.»

وی در این دیدار انتقاد‌های صریحی نسبت به سبک زندگی گروهی از مردم ایران که آن‌ها را «نوکیسه» می‌خواند٬ مطرح کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته نیز در جلسه درس خارج فقه خود از رواج سفر‌های خارجی «حرام» در ایران انتقاد کرده و از مسئولان خواسته بود دست‌کم مانع تبلیغ این سفر‌ها در رسانه‌ها و اماکن عمومی شوند.

انتقاد‌های و اعتراض‌های علی خامنه‌ای به سبک زندگی نوین مردم ایران پس از مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات اخیر مجلس از شدت و حدت بیشتری برخوردار شده است.

XS
SM
MD
LG