لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

دستور خامنه‌ای درباره کشته‌شدگان اعتراض‌ها؛ «پرداخت دیه به برخی از خانواده‌ها»


رسانه‌ها در ایران می‌گویند که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستوراتی را درباره خانواده کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی در پاسخ به گزارش شورای عالی امنیت ملی دستور داده است شهروندان کشته شده که «هیچ‌گونه نقشی در اعتراضات» نداشتند و «در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند در حکم شهید محسوب شده و خانواده‌های آنان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند».

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز گزارشی درباره تعداد کشته‌شدگان، مجروحین و بازداشت‌شدگان این اعتراضات ارائه نکرده‌اند. با این حال منابع مختلف آمارهایی ارائه کرده‌اند، از جمله سازمان عفو بین‌الملل که از کشته شدن دستکم ۲۰۸ نفر خبر داده و سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، رقم ۳۶۶ نفر را اعلام کرده است.

گزارش‌های متعددی از شلیک مستقیم گلوله به سمت معترضان در شهرهای مختلف ایران در جریان این اعتراضات منتشر شده است.

بر اساس دستور آیت‌الله خامنه‌ای همچنین «در خصوص قربانیانی که در جریان تظاهرات اعتراضی به هر نحو جان خود را از دست داده‌اند موضوع پرداخت دیه و دلجویی از خانواده‌های آنان پیشنهاد» شده است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین درباره گروهی از معترضان کشته شده که به گفته او «مسلح بوده‌اند» نیز دستور داد که «پس از بررسی وضعیت و سوابق خانواده آنان، حساب خانواده‌های موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه نموده جدا شود و خانواده‌های آنان متناسباً مورد توجه و دلجویی قرار بگیرند».

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ضمن تایید کشته شدن معترضان در تعدادی از شهرهای ایران مدعی شده‌اند که آنان مسلح به سلاح گرم بوده‌اند. این ادعاها در حالی بیان شده که حتی در فیلم‌های پخش شده از تلویزیون ایران نیز شواهدی در این باره وجود ندارد.

علی خامنه‌ای دستور داده با خانواده گروهی از معترضان که به گفته او، «مشکوک به شرارت بوده‌اند» با «رأفت اسلامی» برخورد کنند.

رهبر جمهوری اسلامی در اولین واکنش خود، اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین را «کار اشرار، کینه‌ورزان و انسان‌های ناباب» دانسته بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، نیز دستور داده که هیاتی برای بررسی نحوه «جبران خسارات شهروندانی که در حوادث هفته پایانی آبان ماه دچار آسیب شده‌اند»، تشکیل شود.

XS
SM
MD
LG