لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

خامنه‌ای ریاست لاریجانی بر قوه قضائیه را «دوره سرشار از اقدام و ابتکار» خواند


آیت‌الله علی خامنه‌ای (نفر اول از چپ) همراه با صادق لاریجانی و غلامحسین محسنی اژه‌ای
آیت‌الله علی خامنه‌ای (نفر اول از چپ) همراه با صادق لاریجانی و غلامحسین محسنی اژه‌ای

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با درخواست صادق لاریجانی برای کناره‌گیری زودتر از موعد از ریاست قوه قضائیه موافقت کرد و آقای لاریجانی نیز خبر داد که رئیس جدید این قوه در دو سه روز آینده معرفی خواهد شد.

براساس گزارش‌ منابع خبری ایران، قرار است ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی جایگزین وی در قوه قضائیه شود. وی در سال ۶۷ عضو هیاتی بود که درباره اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی تصمیم می‌گرفت.

رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به نامه آقای لاریجانی که تاریخ دوم اسفند را بر خود دارد، از او برای «یک دوره پر تلاش و سرشار از اقدام و ابتکار در قوه قضائیه» قدردانی کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای، صادق لاریجانی را فردی توصیف کرده که به ادعای وی، «با شایستگی‌های برجسته علمی و عملی و با مجاهدت فراوان، خدمات بزرگی به حوزه‌های مسئولیت خود تقدیم» کرده است.

رئیس قوه قضائیه پس از قرائت پاسخ رهبر جمهوری اسلامی این نامه را «پدرانه» و «تفقدآمیز» توصیف کرد.

صادق لاریجانی در دوره مسئولیت خود تقریبا به‌‌طور مدام وارد درگیری‌های سیاسی می‌شد و حتی درباره مسائل بین‌المللی پیوسته اظهار نظر می‌کرد.

در دوره ریاست او تبصره ماده ۴۸ قانون جدید آیین دادرسی کیفری اجرا شد که زندانیان سیاسی و «امنیتی» از حق داشتن وکلای مورد نظر خود محروم شده و تنها امکان استفاده از چند وکیل مورد اعتماد قوه قضائیه به آنها داده شد.

ادامه دادگا‌ه‌های معترضان به انتخابات ۸۸، حمله به علوم انسانی، محدودیت در اینترنت و فضای مجازی، دستگیری فعالان مدنی، کارگری، محیط زیستی و سیاسی، برخورد با رسانه‌ها، مرگ زندانیان، اعدام محکومان، دادگاه‌های فوق‌‌العاده اقتصادی از جمله رویدادها و اقداماتی است که در کارنامه صادق لاریجانی ثبت است.

۲۵ هزار میلیارد تومان ارزش ساختمان‌های ساخته شده با «بودجه خاص»

رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه همچنین گفت که با استفاده از «بودجه خاص» این قوه بیش از یک میلیون متر مربع ساختمان برای این قوه ساخته شده و یا ساختمان‌های قدیمی بازسازی شده است.

به گفته آقای لاریجانی، ارزش این ساختمان‌ها بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۰ برابر زمانی است که سرمایه‌گذاری شده بود.

وی توضیح بیشتری درباره این «بودجه خاص» نداده است. اشاره آقای لاریجانی می‌تواند به حساب‌هایی باشد که به نام شخص رئیس قوه قضاییه افتتاح شده و این قوه بابت آن از بانک‌ها سود دریافت می‌کرد.

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس پیشتر درباره این حساب‌ها اظهارنظر کرده بود که با واکنش شدید قوه قضائیه و حضور ماموران دادستانی تهران مقابل منزل این نماینده در شامگاه هفتم آذر ۹۵ و تلاش برای دستگیری وی انجامید. در نهایت پس از ناکامی ماموران در بازداشت آقای صادقی، برای او پرونده‌ای در دادستانی تهران تشکیل شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های میزان و ایسنا و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG