لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

احمدی نژاد می‌گوید «وضع آزادی» نسبت به زمان شاه بدتر شده است


خبرگزاری فارس گزارشی از مصاحبه با محمود احمدی نژاد را منتشر کرده که براساس آن رئیس‌جمهوری سابق ایران، گفته است، وضعیت آزادی در ایران در دوره حکومت جمهوری اسلامی نسبت به زمان حکومت شاهنشاهی «بدتر شده است» و اقتصاد نیز دولتی‌تر شده است.

این خبرگزاری اعلام کرد که دفتر اقای احمدی نژاد به خبرنگاران این رسانه اجازه نداده که در مصاحبه دوربین، امکانات ضبط صدا و گوشی تلفن به همراه داشته باشند.

خبرگزاری فارس با این حال گزارشی از این مصاحبه را منتشر کرده و از دفتر آقای احمدی نژاد خواسته که فیلم ضبط شده از این جلسه را در اختیار این خبرگزاری قرار دهد.

آقای احمدی نژاد در این مصاحبه در مقایسه آزادی در دو حکومت فعلی و سابق گفت: «شدت عمل حکومت علیه مخالفان تخفیف یافته اما گستره برخورد حکومت با آزادی مردم بدتر شده است. یعنی در مقایسه با قبل، وضع آزادی بدتر شده است».

رئیس‌جمهوری سابق ایران تاکید کرد که در جمهوری اسلامی برخورد با زندانیان سیاسی مانند حکومت سابق «خشن نیست، اما دایره و گستره برخوردها بیشتر شده» و «صدها نفر به خاطر آزادی و انتقاد از وضع موجود» زندانی هستند.

وی تاکید کرد که زندان ها «پر از منتقدان» روسای سه قوه است.

سخنان رئیس‌جمهوری سابق ایران در حالی بیان شده که مقامات جمهوری اسلامی یکی از دستاوردهای انقلاب ۵۷ را «آزادی سیاسی» دانسته‌اند. آقای احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری خود نیز بارها از «وجود آزادی مطلق» در ایران سخن گفته بود.

با این حال وی پس از دوره ریاست جمهوری و درگیری با نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی و بازداشت نزدیکانش، بارها از سپاه پاسداران و قوه قضاییه به خصوص مدیریت صادق لاریجانی انتقاد کرده است.

حمید بقایی، معاون اجرایی و اسفندیار رحیم مشایی، رئیس‌ دفتر آقای احمدی نژاد، به ۱۵ سال و پنج سال زندان محکوم شده اند و زندانی هستند.

مواضع اخیر آقای احمدی‌نژاد در حالی است که در زمان دولت وی نیز سرکوب معترضان با مجازات در زندان و حتی مرگ در زندان همراه بود.

شماری از منتقدان آقای احمدی‌نژاد می‌گویند چرا او در دوران ریاست جمهوری‌اش در مقابل اقدام‌های قوه قضائیه و سرکوب‌های سال ۸۸ سکوت کرده بود.

با این حال او در جمع تعدادی از دانشجویان گفته که «برخی از مسائل را نمی‌دانستیم. واقعاً نمی‌دانستیم و بعداً مطلع شدیم».

رئیس‌جمهوری سابق ایران در این مصاحبه نیز گفت: «من تغییر نکردم. البته برخی موضوعات برایم روشنتر شده است».

وی در مقایسه وضعیت اقتصادی در دو حکومت جمهوری اسلامی و شاهنشاهی نیز گفت که «قبل انقلاب اقتصاد کشور مردمی‌تر بود».

به گفته آقای احمدی نژاد، پس از انقلاب ۵۷ «بنیادها به بهانه برخورد با سرمایه‌داری اموال مردم را از آنها گرفتند و همه چیز در اختیار دولت و نهادها و سازمان‌ها قرار گرفت».

محمود احمدی نژاد، ۲۲ اسفند۹۶ نیز در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود که بنیاد ۱۵ خرداد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد تعاون سپاه، بنیاد تعاون ارتش، بنیاد تعاون بسیج، بنیاد تعاون وزارت دفاع و بخش اقتصادی کمیته امداد امام، «بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان ثروت دارند که مردم از گزارش کار و درآمد و محل مصرف آنها بی‌اطلاعند».

در ارزیابی‌های بین‌المللی، ایران از لحاظ درجه آزادی اقتصادی در رده کشورهای غیر آزاد جای می‌گیرد. بنیاد آمریکایی «هریتیج» در آخرین گزارش سالانه خود (۲۰۱۸)، ایران را با تکیه بر شاخص‌های آزادی اقتصادی در میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی در رده ۱۵۶ قرار داده است. حتی در میان ۱۴ کشور مورد بررسی بنیاد «هریتیج» در خاورمیانه و آفریقای شمالی، ایران بر پایه همان شاخص‌ها در رده ماقبل آخر است.

طی ۴۰ سال گذشته میانگین نرخ رشد سالانه اقتصادی ایران تنها حدود دو درصد بوده است. با توجه به نرخ رشد جمعیت ایران در دوره بعد از انقلاب، میانگین نرخ رشد سرانه ایران در ۴۰ سال گذشته بین صفر درصد تا نیم درصد ارزیابی می‌شود.

آقای احمدی نژاد اخیرا نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد خواستار تغییر قانون اساسی شده و گفته که تفسیرهای شورای نگهبان از قانون اساسی خود به یک «قانون اساسی جدید» تبدیل شده است.

وی گفته که رهبر جمهوری اسلامی نیز باید به اندازه اختیارات خود مسولیت داشته باشد.

رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد از او حمایت می‌کردند اما اختلافات آنان پس از درگیری درباره عزل وزیر اطلاعات و خانه‌نشینی ۱۱ روزه رییس جمهور ایران آغاز شد.

براساس گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه اعتماد و رادیو فردا /ا. م/خ
XS
SM
MD
LG