لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

فرزندان خاشقجی خواستار خاکسپاری پدر خود در قبرستان بقیع شدند


جمال خاشقجی ماه پیش در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید
جمال خاشقجی ماه پیش در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید

دو پسر جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان که در کنسولگری آن کشور در ترکیه کشته شد، می‌گویند قصد دارند به زادگاهشان بازگردند، پیکر پدر خود را تحویل گرفته و او را به خاک بسپرند.

صلاح و عبدالله خاشقجی، روز ۱۳ آبان، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌اند بدون پیکر پدرشان، خانواده آنها قادر نیست با سوگ ناشی از کشته‌شدن او کنار بیاید.

صلاح خاشقجی گفته است «این یک وضعیت عادی نیست. این ابدا یک مرگ عادی نیست. همه آن‌چه ما خواستارش هستیم این است که او را در قبرستان بقیع در مدینه، در کنار دیگر اعضای خانواده‌اش به خاک بسپریم».

صلاح در ادامه گفته «من در این باره با مقام‌های سعودی صحبت کرده‌ام و فقط امیدوار هستم که بشود انجامش داد».

به گفته فرزند جمال خاشقجی، «ملک [سلمان] تاکید کرده هر کسی که در جریان [قتل] بوده به دست عدالت سپرده خواهد شد و من به این حرف باور دارم. این اتفاق خواهد افتاد».

فرزندان روزنامه‌نگار سعودی، پدر خود را مردی «میانه‌رو» توصیف کرده‌اند که «وطنش را عاشقانه دوست داشت» و به «نظام پادشاهی باور داشت».

چند روز پیش گزارش شده بود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، پس از ناپدیدشدن خاشقجی، در تماس تلفنی با مقام‌های کاخ سفید آمریکا، گفته بود او عضو یک جنبش خطرناک اسلام‌گرا بود.

جمال خاشقجی ماه پیش، پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید و پیکر او هنوز پیدا نشده‌است.

دو هفته پس از ناپدیدشدن روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان، عربستان مدعی بود او از ساختمان کنسولگری خارج شده و آن‌ها نمی‌دانند کجاست. در نهایت با فشارهای بین‌المللی، ریاض اعلام کرد او در جریان درگیری داخل کنسولگری «فوت کرده است». موضوعی که خود بر انتقادها و اعتراض‌ها افزود. بعد از آن عربستان گفت کشته شده‌است و سپس اعلام کرد توسط «عواملی خودسر» به قتل رسیده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اول آبان از عملیات ریاض برای کشتن آقای خاشقجی، انتقاد کرد و گفت این کار «یکی از بدترین پنهانکاری‌های تاریخ‎» بود.

شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده و نیز رئیس‌جمهوری ترکیه، مستقیم یا غیرمستقیم از محمد بن سلمان به‌عنوان آمر قتل خاشقجی نام برده‌اند. ولید بن طلال، شاهزاده‌ای که سال پیش به همراه شماری دیگر برای مدتی در بازداشت بود، روز یک‌شنبه گفت تحقیقات در عربستان در مورد قتل این روزنامه‌نگار، رهبری آن کشور را از اتهام‌ها مبرا خواهد کرد.

صلاح خاشقجی سوم آبان موفق شده بود عربستان را ترک کند. او که هم تابعیت سعودی و هم تابعیت آمریکا را دارد، راهی ایالات متحده شد. روزنامه ایندیپندت پیشتر گزارش داده بود سه فرزند خاشقجی به همراه همسر پیشین او مدتی پیش از طریق امارات به آمریکا گریختند. رویتز گزارش داده بود که صلاح ممنوع‌الخروج شده بود.

سی‌ان‌ان، رویترز، خبرگزاری آلمان، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG