لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

وزیر دادگستری ترکیه: عربستان محل اختفای جسد جمال خاشقجی را نشان دهد


وزیر دادگستری ترکیه روز پنج‌شنبه ۱۰ آبان از مقامات سعودی خواست که محل اختفای جسد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول را که ماه گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، اعلام کند.

عبدالحمید گل به خبرنگاران گفت: «ترکیه از عربستان سعودی انتظار دارد که در تحقیقات همکاری کند و از پنهانکاری بپرهیزد. ما دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که جسد [جمال خاشقجی] کجاست».

خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست و از منتقدان حاکمان کنونی عربستان سعودی، بویژه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، بود.

حکومت عربستان در ابتدا قتل آقای خاشقجی را انکار کرد، اما بعد گفت که او بر اثر درگیری در کنسولگری این کشور در استابول کشته شده و عوامل خودسر مسبب آن بودند. اما هفته گذشته سعود الموجب، دادستان کل عربستان سعودی، اذعان داشت که قتل جمال خاشقجی عمدی بوده است.

عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه، در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «در این پرونده امکان پنهان‌کاری وجود ندارد و ما از مقامات عربستان سعودی انتظار همکاری نزدیک بر سر تحقیقاتی داریم که شفاف و دقیق انجام می‌دهیم».

وی تاکید کرد: «کسی نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت این رخداد شانه خالی کند. این رخداد به یک مسئله جهانی تبدیل شده است».

در روزهای اخیر عرفان فیدان، دادستانی استانبول، پس از گفت‌وگو با سعود الموجب عنوان کرده بود که خاشقجی در یک قتل از پیش برنامه‌ریزی‌شده به محض ورود به کنسولگری خفه شده و سپس بدن او را قطعه قطعه کرده‌اند.

قتل جمال خاشقجی واکنش‌های گسترده‌ای را در جهان به دنبال داشته است. روز چهارشنبه شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستند تا مذاکرات با عربستان سعودی در خصوص استفاده صلح‌آمیز از سوخت هسته‌ای را به دلیل قتل جمال خاشقجی متوقف شود. آمریکا خواستار انجام تحقیقات جامع درباره این قتل شده است.

منبع: خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG