لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

واکنش وزارت خارجه ایران به موضع‌گیری بریتانیا درباره رزمایش موشکی سپاه


سپاه پاسداران روز جمعه اعلام کرد، در یک رزمایش در مجموع ۱۶ فروند موشک بالستیک شلیک کرده است.
سپاه پاسداران روز جمعه اعلام کرد، در یک رزمایش در مجموع ۱۶ فروند موشک بالستیک شلیک کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران٬ جمعه سوم دی ماه موضع‌گیری بریتانیا درباره رزمایش موشکی سپاه پاسداران را رد کرد.

سپاه پاسداران روز جمعه اعلام کرد در آخرین مرحله از رزمایش «پیامبر اعظم ۱۷»، در مجموع ۱۶ فروند موشک بالستیک شلیک کرده است. دولت بریتانیا نیز در واکنش ٬ ضمن محکوم کردن شلیک موشک‌های بالستیک، این اقدام را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته بود.

سعید خطیب‌زاده گفته است: « جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و مطابق نیازهای دفاعی خود عمل می کند» و چنین «موضع‌گیری‌ها و اظهارات، مداخله در امور داخلی ایران به حساب می‌آید.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است: «جمهوری اسلامی ایران برای برنامه دفاعی خود نه از کسی اجازه می‌گیرد و نه در مورد آن مذاکره می کند.»

او همچنین گفته است، دولت بریتانیا بهتر از هرطرف دیگری می‌داند که «برنامه موشکی ایران به هیچ وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مفاد آن ارتباطی ندارد.»

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به رزمایش موشکی سپاه در روز جمعه گفت، استفاده ایران از موشک‌های بالستیک را در رزمایش امروز محکوم می‌کنیم.

این سخنگو تصریح کرده بود، این پرتاب نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که ایران را ملزم کرده است هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل تسلیحات اتمی از جمله پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک، انجام ندهد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا در ادامه بیانیه خود تاکید کرده است، این اقدامات تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و ما از ایران می‌خواهیم که فورا فعالیت‌های خود را متوقف کند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

با این حال ایران اعلام کرده که موشک‌های تولیدی‌اش قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارد و از این رو، فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

در همین حال، طی هفته‌های اخیر جنگ لفظی بین مقام‌های ایران و اسرائیل تشدید شده است.

اسرائیل که مخالف احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام است، می‌گوید می‌بایست رویکرد سخت‌تری در قبال تهران اتخاد کرد.

مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی هم روز جمعه دلیل برگزاری رزمایش تازه سپاه را «تهدید‌های اسرائیل» دانسته‌اند.

حسین سلامی، فرمانده سپاه گفته است که این رزمایش «هشدار جدی، واقعی و میدانی به تهدیدات مقامات» اسرائیل است که «مراقب اشتباهات و خطاهای خود باشند.»

فرمانده سپاه تهدید کرد که «فاصله بین عملیات واقعی و رزمایش موشکی سپاه تنها در تغییر زوایای پرتاب موشک» است.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نیز گفته است این رزمایش موشکی در پاسخ به اسرائيل برگزار شده و آن را «موفق‌ترین رزمایش موشکی جمهوری اسلامی ایران تاکنون» توصیف کرده است.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران در گزارش آخرین روز ویدئو‌هایی از شلیک همزمان چندین موشک منتشر کرده‌ و نوشته‌اند در این رزمایش «شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک برد بلند، میان‌برد و کوتاه‌برد نیروی هوافضای سپاه» انجام شده است.

مقام‌های نظامی ایران بارها گفته‌اند که موشک‌های این کشور قابلیت هدف قرار دادن اسرائیل و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را دارند.

رسانه‌های اسرائيل اخیرا گزارش دادند که بنی گانتز، وزیر دفاع این کشور، دولت بایدن را از «جدول زمانی» ارتش اسرائیل برای حمله به ایران آگاه کرده است.

ژنرال تومر بار، فرمانده آینده نیروی هوایی اسرائیل، نیز می‌گوید کشورش قادر است «همین فردا» تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کند.

این در حالی است که یک مقام ارشد آمریکایی ۱۷ آذرماه گفته بود که قرار است مقامات آمریکا و اسرائیل درباره تمرین‌های نظامی برای شبیه سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست دیپلماسی مذاکره کنند.

در همین زمینه، یک رسانه اسرائیلی ماه گذشته نوشته بود که نیروهای دفاعی اسرائیل قرار است در بهار سال آینده یک تمرین نظامی گسترده برای «شبیه‌سازی حمله به برنامه هسته‌ای ایران» بر فراز دریای مدیترانه انجام دهند.

تایمز اسرائیل به نقل از این گزارش نوشت، این تمرین نظامی ، یکی از بزرگترین رزمایش‌هایی است که تاکنون توسط نیروی هوایی اسرائیل برگزار شده است و شامل ده‌ها هواپیما از جمله جنگنده‌های اف-۳۵، اف ۱۵، اف ۱۶ و هواپیماهای جاسوسی و جت‌های سوخت گیری خواهد بود.

با استفاده از ایرنا، تایمز اسرائیل و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG