لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

روزنامه خراسان: یک زن ایرانی-آمریکایی در هفته‌های اخیر در ایران بازداشت شده است


این نخستین بار است که از پنجمین شهروند زندانی یاد می‌شود که آمریکا خواهان آزادی آنهاست
این نخستین بار است که از پنجمین شهروند زندانی یاد می‌شود که آمریکا خواهان آزادی آنهاست

روزنامه خراسان از بازداشت یک زن ایرانی‌-آمریکایی در ایران طی هفته‌های اخیر خبر داد و نوشت که دلیل به بن‌بست رسیدن مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا دربارهٔ تبادل زندانیان، موضوع آزادی او است.

این روزنامه در شماره روز دوشنبه ۱۶ مرداد خود بدون اشاره به جزئیات نوشت این شهروند ایرانی-آمریکایی که سابقهٔ حضور در سازمان‌های مردم‌نهاد افغانستان را داشته، چندی پیش در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده است.

به نوشته روزنامه خراسان او که پنجمین شهروندی است که آمریکا خواهان آزادی اوست، به اتهام «جاسوسی» در ایران بازداشت شده و این بازداشت «باعث توقف مذاکرات میان ایران و آمریکا» شده است.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

در همین حال، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که به‌دلیل تلاش‌های آمریکا «در سطوح بالا» برای تضمین آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، در مورد گزارش روزنامه خراسان اظهار نظر نمی‌کند.

متیو میلر در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد تعداد شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران و این‌که چرا دولت آمریکا تعداد این افراد را تأیید نمی‌کند، گفت:‌ «در حال حاضر این موضوع [برای بحث در زمینه جزئیات] بسیار حساس است، حساس برای تلاش ما در زمینه تضمین آزادی آنها.»

او ابراز امیدواری کرد که در آینده بتواند جزئیات مفصل‌تری در این زمینه ارائه کند.

در پایان، وقتی از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد این‌ پرسیده شد که گفته می‌شود مذاکرات غیرمستقیم دو کشور برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران متوقف شده است، او مجدداً تأکید کرد که در مورد «هیچ گزارشی» در این زمینه اظهار نظر نمی‌کند.

سابقه زندانیان آمریکایی در ایران

این نخستین بار است که از پنجمین شهروند زندانی یاد می‌شود که آمریکا خواهان آزادی آنهاست.

در ابتدا موضوع مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا که چندی پیش بدون نتیجه پایان یافت، آزادی مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی اعلام شد و چندی پیش موضوع زندانی چهارمی مطرح شد که روزنامه خراسان اعلام کرده نام او «شهاب دلیلی» است که از سال ۱۳۹۵ در ایران زندانی است، و دارای اقامت دائم آمریکاست.

پیش از این یک وب‌سایت بریتانیایی در تیرماه سال جاری از بن‌بست در مذاکرات تهران و واشینگتن، به‌دلیل عدم آزادی چهارمین زندانی آمریکایی در ایران خبر داده بود و یک رسانه آمریکایی نوشت که مذاکره دربارهٔ این شهروند آمریکایی در کانون گفت‌وگوهای تهران و واشینگتن است.

دولت ایران از مدت‌ها پیش آمادگی خود را به طور اصولی برای اجرای توافق «تبادل زندانی» که در آن شهروندان زندانی دوتابعیتی به آمریکا بازگردانده شوند، اعلام کرده، اما برای اجرای آن شروطی تعیین کرده که به گفتهٔ مقامات آمریکایی مانع از نهایی شدن تفاهم شده است.

بن‌بست در زمینه احیای برجام و عدم آزادی آمریکایی‌های زندانی و ممنوع‌الخروج از ایران در شرایطی است که رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران، خود هدف تحقیقات پلیس فدرال آمریکا قرار گرفته است.

هر چند جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که تمامی این افراد توسط مراجع قضایی به جرایم گوناگون از جمله «جاسوسی و همکاری با کشورهای دشمن» محکوم شده‌اند، ولی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل و دولت آمریکا می‌گویند این اتهامات ساختگی است و این افراد در دادگاه‌های ناعادلانه و بدون رعایت موازین بین‌المللی دادرسی محاکمه شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ روزنامه خراسان و‌ گزارش‌های پیشین رادیوفردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG