لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

آلودگی هوا خوزستان را به تعطیلی کشاند؛ آب سد کرخه «تا آذرماه تمام می‌شود»


شهر اهواز
شهر اهواز

هم‌زمان با تشدید آلودگی هوا در خوزستان، تمامی مدارس‌، دانشگاه‌ها، اداره‌ها و بانک‌های خوزستان روز دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت تعطیل اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر و بر اساس اعلام «کارگروه اضطراری آلودگی هوا» در استان خوزستان در پی افزایش غلظت توده گردوخاک، شامگاه یک‌شنبه اعلام شد که مدارس و دانشگاه‌های این استان تعطیل خواهند بود و اداره‌ها با دو ساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز می‌کنند، اما به دلیل شدت گرفتن آلودگی هوا، اداره‌ها و بانک‌های استان نیز روز دوشنبه تعطیل اعلام شد.

بر اساس گزارش‌ها میزان گردوغبار موجود در هوای بسیاری از شهرستان‌های استان خوزستان به چند برابر حد مجاز رسیده و در اهواز، ۲۵ برابر و در شوش، حدود ۲۷ برابر حد مجاز اعلام شده است.

میزان گردوغبار مجاز موجود در هوا ۱۵۰ میکرون بر متر مکعب است، اما بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، میزان گردوغبار در شهرستان آبادان ۱۹۳۲، در اهواز ۳۷۸۵، بندرامام خمینی ۳۷۱۴،‌ سوسنگرد ۲۱۱۰، شوش ۴۰۱۰، شوشتر ۲۲۹۸ و خرمشهر ۲۳۷۴ و در سایر شهرستان‌های خوزستان نیز در شرایط مشابهی گزارش شده است.

روز دوشنبه همچنین در عراق بر اثر طوفان شن و گرد و غبار شماری از پروازها لغو و تعداد زیادی بر اثر مشکلات تنفسی راهی بیمارستان‌ها شده‌اند. مقام‌ها در همین حال خبر می‌دهد که موج‌های بزرگ‌تری از ریزگردها از سوی عراق در حال حرکت به غرب ایران است.

هم‌زمان با شکل‌گیری دوباره پدیده گرد و غبار در خوزستان که به پدیده غالب در بیشتر ماه‌های سال در این استان تبدیل شده است، کارشناسان درباره وضعیت آب این استان نیز هشدار می‌دهند.

شاپور رجائی، رئیس حوضه آبریز کرخه و رودخانه‌های غربی روز یک‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که حجم ذخیره سد کرخه به یکی از بحرانی‌ترین شرایط از زمان بهره‌برداری این سد رسیده است.

به گفته آقای رجائی «تکرار وقوع یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی بعد از سال خشکی دیگر باعث شده است که نه تنها حجم ذخیره مفید سد، بلکه حجم آب ورودی به مخزن سد به عنوان پشتوانه حجم ذخیره قابل برداشت فعلی به حداقل‌های بی‌نظیر کمتر از ۱۰ متر مکعب در ثانیه در فصل تابستان برسد و آبگیری چندانی در ماه‌های باقی‌مانده از سال آبی وجود نداشته باشد.»

به گفته رئیس حوضه آبریز کرخه، حجم ذخیره‌ قابل برداشت سد کرخه جوابگوی آب آشامیدنی مردم استان تا ماه آذر نخواهد بود و حتما باید از حوضه مجاور برای آب آشامیدنی کمک گرفته شود.

هشدارهای پیاپی کارشناسان درباره بحران‌های آب و هوا در استان خوزستان در حالی مطرح می‌شود که تابستان سال گذشته، اعتراض‌ گسترده مردم خوزستان به بی‌آبی با سرکوب شدید حکومت روبرو شد.

در پی این سرکوب‌ها، سازمان عفو بین‌الملل پیشتر از کشته شدن دست کم هشت نفر از معترضان خوزستان با فشنگ جنگی و تفنگ ساچمه‌ای نیروهای امنیتی خبر داد.

در واکنش به سرکوب گسترده و خشونت‌آمیز اعتراض‌ مردم خوزستان، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، همان موقع از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست که به‌جای اعمال فشار و زور بیش از حد برای سرکوب معترضان خوزستان، بحران مزمن کمبود آب در این استان را مدیریت کنند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های ایلنا، مهر و گزارش‌های رادیو فردا. ف.ع/پ.پ
XS
SM
MD
LG