لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

کی‌یف خواستار تشکیل نشست ویژه شورای امنیت درباره برنامه‌های هسته‌ای روسیه شد


پوستری با این مضمون که «پوتین و لوکاشنکو جنایتکار جنگی هستند»
پوستری با این مضمون که «پوتین و لوکاشنکو جنایتکار جنگی هستند»

اوکراین در واکنش به طرح روسیه برای استقرار تسلیحات اتمی تاکتیکی در بلاروس روز یکشنبه ۶ فروردین خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای این طرح را «اقدام تحریک‌آمیز دیگر رژیم جنایتکار» روسیه تحت رهبری ولادیمیر پوتین دانست و تاکید کرد که استقرار چنین تسلیحاتی در بلاروس به معنای تخطی از اصول معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و نظام امنیت بین‌المللی است.

روسیه یکی از اعضای دائم شورای امنیت، قدرتمندترین نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد، است و اوکراین از چهار عضو دیگر این نهاد که کشورهای بریتانیا، ایالات متحده، فرانسه و چین هستند، خواسته است در قبال این «باج‌گیری هسته‌ای» واکنش مناسب نشان دهند.

اوکراین همچنین از گروه هفت قدرت اقتصادی (جی۷) و اتحادیه اروپا نیز درخواست کرده که به بلاروس نسبت به عواقب استقرار این تسلیحات هشدار بدهند.

روسیه که در بحبوحه جنگی تمام عیار با اوکراین قرار دارد برای اولین بار از نیمه دهه ۱۹۹۰ میلادی به این سو تصمیم گرفته است تا تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خارج از مرزهای خود مستقر کند، امری که به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال روی آوردن مسکو به حملات اتمی دامن زده است.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین، طرح ولادیمیر پوتین را ناشی از «ترس و نگرانی» وی از شکست در این جنگ دانست و گفت که «پوتین بسیار قابل پیش‌بینی است».

این مقام اوکراینی افزود که چنین طرحی همچنین به مثابه اعتراف ولادیمیر پوتین به جرم و جنایت است چرا که با این کار معاهده منع گسترش سلاح های هسته‌ای را نقض می‌کند.

با این حال آقای پوتین گفته است که روسیه با انتقال تسلیحات به بلاروس که علاوه بر اوکراین با سه عضو ناتو، یعنی لهستان، لیتوانی و لتونی هم‌مرز است، هیچ یک از معاهده‌های بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض نمی‌کند.

ناتو تصمیم ولادیمیر پوتین را «خطرناک و غیرمسئولانه» خوانده و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز به بلاروس هشدار داده است در صورت میزبانی تسلیحات هسته‌ای روسیه با تحریم‌های بیشتری از سوی این اتحادیه روبه‌رو خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آلمان و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG