لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

رهبر کره شمالی شیوع کرونا در این کشور را «بحران عظیم» توصیف کرد؛ چند مقام برکنار شدند


کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز چهارشنبه ۹ تیر مقامات ارشد دولت را به‌دلیل ناتوانی در مهار ویروس کرونا به شدت سرزنش کرد. او در سخنان خود عبارت «بحران عظیم» را به کار برد که می‌تواند نشانه گسترش وسیع ویروس در این کشور تلقی شود که امکانات درمانی لازم برای مقابله با آن را ندارد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی در پوشش سخنان کیم جونگ اون به طور مشخص نگفت که دلیل تشکیل جلسه دفتر سیاسی حزب حاکم، ناتوانی «اساسی» در کنترل شیوع ویروس بوده است ولی کارشناسان معتقدند که احتمالاً کره شمالی برای مهار شیوع ویروس با مشکلات جدی روبرو است.

کره شمالی تا کنون ادعا می‌کرد که با وجود انجام آزمایش‌های گسترده و مرزهای طولانی با چین هیچ موردی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این کشور شناسایی نشده است.

کارشناسان این ادعای دولت کره شمالی را رد کرده و می‌گویند گسترش ویروس در کشوری که امکانات بهداشتی مناسب ندارد می‌تواند نتایج فاجعه‌باری داشته باشد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد که کیم جونگ اون در جلسه دفتر سیاسی حزب حاکم از ناتوانی، بی‌لیاقتی و بی‌مسئولیتی مقامات ارشد دولت در برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات لازم برای مهار شیوع ویروس انتقاد کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، رهبر کره شمالی در بخشی از سخنان خود گفت: «مقامات ارشد در اجرای تصمیم‌های مهم دفتر سیاسی حزب در زمینه وضعیت اضطراری و مقابله با شیوع ویروس غفلت کرده‌اند. این باعث شده که در تضمین امنیت حکومت و سلامتی مردم کشور بحران بزرگی بوجود بیاید که پیامدهای شدیدی خواهد داشت».

خبرگزاری دولتی کره شمالی افزود که حزب حاکم یکی از اعضای هیات رهبری دفتر سیاسی را که شامل کیم جونگ اون و چهار نفر دیگر است از اين مقام برکنار کرده است.

هونگ مین، کارشناس امور کره شمالی در پژوهشکده «یکپارچگی شبه جزیره کره» در شهر سئول، معتقد است که انتشار این خبر ممکن است به معنای برکناری کیم توک هون، رئیس هیات دولت باشد که مسئول شکست اقدامات مربوط به مقابله با شیوع ویروس شناخته خواهد شد.

این کارشناس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «حتی اگر شیوع ویروس تشدید شود و ابعاد گسترده‌ای پیدا کند حکومت کره شمالی هیچگاه به وجود موارد ابتلا و یا مرگ‌ومیر بر اثر ویروس اعتراف نخواهد کرد و به شیوه‌های فعلی خود برای مهار ویروس که آن را بهترین روش می‌داند ادامه خواهد داد».

هونگ مین افزود: «اما در عین حال به نظر می‌رسد اتفاق بسیار مهمی افتاده که رهبر کره شمالی با چنين لحن تندی مقامات ارشد دولتی را سرزنش می‌کند. این می‌تواند به معنای شیوع بسیار گسترده ویروس و یا پدید آمدن بحران دیگری باشد که جان بسیاری از مردم را به خطر انداخته است».

سایر کارشناسان به احتمال شیوع گسترده ویروس در شهرهای واقع در جوار مرزهای طولانی با چین و یا گسترش تجارت غیرقانونی در این مناطق در دوران قرنطینه اشاره می‌کنند و دلیل تغییر مقامات ارشد دولت را این موضوع می‌دانند.

دولت کره جنوبی تاکنون در مورد گزارش‌های منتشر شده توسط خبرگزاری دولتی کره شمالی اظهارنظر نکرده و حاضر نیست در مورد شیوع ویروس در آن کشور پیش‌بینی کند.

اما سخنگوی وزارت خارجه چین از آمادگی آن کشور برای کمک به کره شمالی در صورت شیوع گسترده ویروس کرونا خبر داد.

حکومت کره شمالی از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا مقابله با شیوع اين ویروس را امری مربوط به «موجودیت ملی» اعلام کرد. مرزهای این کشور به روی گردشگران خارجی بسته شد، تعداد زیادی از کارکنان سفارتخانه‌های خارجی و خانواده‌های آن‌ها را از کشور خارج کرد و حمل‌ونقل کالا در مرزها را به شدت کاهش داد.

پیامدهای بحران کرونا اقتصاد کره شمالی را که سال‌ها مورد تحریم بوده به شدت تضعیف کرده است. کيم جونگ اون چندی پيش در يک نشست حزب حاکم اعلام کرد که باوجود مشکلات اقتصادی دولت بايد خود را برای يک قرنطينه طولانی آماده کند و کشور هنوز برای بازگشايی مرزها آماده نيست.

کره شمالی به سازمان بهداشت جهانی گفته است که با وجود تست بيش از ۳۰ هزار نفر از مردم هيچ موردی از ابتلا به ويروس کرونا در آن کشور مشاهده نشده است.

«کوواکس» طرح جهانی اهدا واکسن به کشورهای نيازمند، در ماه فوريه اعلام کرد که در شش ماهه اول سال جاری ميلادی ۱.۹ ميليون دوز واکسن کرونا به کره شمالی تحويل خواهد داد ولی تحويل واکسن به اکثر کشورها به دليل کمبود جهانی به تاخير افتاده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG