لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

کیم جونگ اون پیاده از مرز دو کره عبور می‌کند


روز جمعه همزمان با آغاز مذاکرات در مورد توقف فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی، کیم جونگ اون اولین رهبر این کشور خواهد شد که پس از نزدیک به هفت دهه که از تجزيه شبه جزیره کره می گذرد به خاک کره جنوبی قدم خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، کیم جونگ اون ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح به وقت محلی قبل از ملاقات با رهبر کره جنوبی از مرز دو کشور در روستای پانمونجوم عبور خواهد کرد.

به گقته تحلیل‌گران، این ملاقات که سومین دیدار بین رهبران دو کشور از زمان جنگ کره و اولین دیدار از سال ۲۰۰۷ تاکنون است بر مذاکرات رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ نیز تاثیر فراوانی خواهد داشت.

بلومبرگ می‌نویسد، رژیم کره شمالی به تولید موشک‌های قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای که می‌توانند شهرهای آمریکا را هدف بگیرند نزدیک شده است. برآورد می‌شود که آن کشور ۶۰ بمب هسته‌ای دارد. اما از سویی دولت دونالد ترامپ هم تحریم‌های اقتصادی علیه کره شمالی را تشدید کرده و هشدار داده اگر آن کشور به تهدید آمریکا ادامه دهد علیه آن اقدام نظامی خواهد کرد.

رییس دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی و مسئول تدارک اجلاس رهبران دو کره روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «این اجلاس فقط روی توقف فعالیت‌های هسته‌ای و سیاست‌های مربوط به رسیدن به یک صلح پایدار تمرکز خواهد کرد.»

او افزود به دشواری می‌توان پیش‌بینی کرد که توافق حاصل از این نشست دقیقا چه خواهد بود.

گزارش‌هایی که قبل از شروع اجلاس منتشر شده می‌گویند رهبران دو کره ممکن است بیانیه صلحی امضا کنند که جایگزین توافق پايان تخاصم در سال ۱۹۵۳ شود. از آنجا که دو کشور هنوز توافق صلح را امضا نکرده‌اند از نظر فنی هنوز در حالت جنگ هستند.

علاوه بر این ممکن است تفاهم‌نامه‌هایی در مورد عقب نشینی تدریجی نیروهای دو طرف از نوار مرزی دو کشور و راهکارهایی برای تداوم مذاکرات، بازرسی‌های هسته‌ای و لغو تحریم‌ها نیز امضا کنند. هیچ یک از مذاکرات قبلی در زمینه بازرسی‌های هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بین دو کشور به نتیجه نرسیده است.

قرار است روسای جمهور دو کشور در مناسبت‌های مختلف در مقابل دوربین حاضر شوند، از جمله صحنه دست دادن، امضا دفترچه مهمانان و کاشتن یک درخت. دو رهبر همچنین قرار است قبل از ضیافت شام قراردادها را امضا کرده و حتی ممکن است در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کنند.

کره شمالی به تازگی اعلام کرده که تاسیسات مربوط به آزمایش‌های هسته‌ای خود را تعطیل می‌کند و آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک را هم متوقف خواهد ساخت. دونالد ترامپ این اقدامات را یک «پیشرفت بزرگ» نامیده است و حتی گفت که رهبر کره شمالی رفتار محترمانه‌ای داشته است.

با این حال رئیس جمهوری آمریکا جانب احتیاط را رها نکرده و گفته که کره شمالی در گذشته به وعده‌های خود عمل نکرده است و اگر ایند که مذاکرات ثمربخش نباشند و یا کره شمالی با حسن نیت عمل نکند «او میز مذاکره را ترک خواهد کرد».

دولت دونالد ترامپ تحریم‌ها علیه کره شمالی را تشدید کرده و تحلیل‌گران معتقدند که همین امر تاثیر بسیاری داشته تا رهبری این کشور پای میز مذاکره بیاید.

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ و رادیو فردا؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG