لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

ترامپ: رهبر کره شمالی رفتاری صادقانه و محترمانه داشته است


دونالد ترامپ (راست) و کیم جونگ اون.
دونالد ترامپ (راست) و کیم جونگ اون.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت گفت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، رفتار «صادقانه و محترمانه‌ای» داشته و خواهان یک ملاقات تاریخی و مهم در اسرع وقت است.

این با سخنان قبلی رئیس‌جمهوری آمریکا که رهبر کره شمالی را «مرد موشکی کوچک» نامیده بود تفاوت فاحشی دارد.

دولت‌های آمریکا و کره شمالی با هدف رسیدن به توافقی در مورد برنامه‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ در حال مذاکره برای برگزاری ملاقات رهبران دو کشور در اواخر ماه مه و یا ماه ژوئن هستند.

دونالد ترامپ که در روزهای اخیر در این مورد لحن بسیار مثبتی در پیش گرفته است، روز سه‌شنبه گفت آمریکا و کره شمالی در حال انجام «گفت‌وگوهای خوبی» هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای ترامپ در کاخ سفید و در کنار امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «به طور مستقیم به ما گفته شده که آنها خواهان انجام یک ملاقات در اسرع وقت هستند. به نظر ما این برای جهان امر فوق‌العاده‌ای است. از روی همه شواهدی که می‌بینیم کیم جونگ اون واقعا رفتار خیلی صادق و محترمانه‌ای داشته است».

آقای ترامپ البته یادآوری کرد که کره شمالی در گذشته به وعده‌های خود عمل نکرده است ولی اقدامات سرسختانه دولت خود از جمله اعمال تحریم و فشار بین‌المللی بیشتر برای مجبور کردن کره شمالی به مذاکره را ستود و دوباره تکرار کرد در صورتی که مذاکرات ثمربخش نباشند و یا کره شمالی با حسن نیت عمل نکند «او میز مذاکره را ترک خواهد کرد».

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «خواهیم دید همه این اقدامات به چه منجر خواهد شد. شاید نتیجه عالی بدهد و شاید هم ندهد».

این اظهارات دو روز پس از آن بیان می‌شود که کره شمالی اعلام کرد تاسیسات مربوط به آزمایش‌های هسته‌ای را تعطیل و آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک را متوقف خواهد کرد. دونالد ترامپ از این اقدامات تحت عنوان «پیشرفت بزرگ» استقبال کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند ولی برخلاف آنچه که دونالد ترامپ در پیام خود مدعی شده است، کره شمالی اعلام نکرد که برنامه‌های هسته‌ای نظامی خود را رها خواهد کرد و یا تولید موشک و یا قطعات مربوط به آنها را متوقف می‌کند.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه با اشاره به توقف آزمایش‌های هسته‌ای در کره شمالی گفت: «در حال حاضر به نظرم دلایل متعددی برای خوشبینی وجود دارد که مذاکرات ثمربخش خواهد بود».

رهبران دو کره هفته جاری با هم دیدار خواهند کرد که این امر در فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون تاثیر مهمی خواهد داشت.

در شش دهه تخاصم بین آمریکا و کره شمالی رهبران دو کشور هیچ‌گاه با یکدیگر دیدار نکرده‌اند.

زمان و محل دقیق برگزاری این ملاقات تاریخی هنوز مشخص نشده است.

سارا هاکبی سندرز سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت هدف آمریکا عاری ساختن شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای است. وقتی از او سئوال شد آیا رئیس‌جمهوری برای لغو تحریم‌های کره شمالی حاضر است هدفی کمتر از آن را بپذیرد سخنگوی کاخ سفید گفت: «قطعا تا زمانی که ما اقدامات مشخص کره شمالی برای رها کردن برنامه‌های هسته‌ای را نبینیم تحریم‌ها برداشته نخواهند شد».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG