لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۰

استقبال ترامپ از تعلیق آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از تصمیم کیم جونگ اون، رهبر کره‌ شمالی برای تعلیق تمامی آزمایش های هسته ای و موشکی آن کشور استقبال کرده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی می گوید،کیم جونگ اون روز شنبه اول اردیبهشت در بیانیه ای اعلام کرده است که پیونگ یانگ دیگر نیازی به آزمایش هسته‌ای و موشک های بالیستیک ندارد. چرا که کشور به توانایی تولید سلاح هسته ای دست یافته است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی می گوید، پیونگ یانگ علاوه بر تعلیق تمامی آزمایش های هسته ای و موشکی خود، یک سایت اصلی مربوط به آزمایش هسته ای در شمال آن کشور را نیز می بندد.

در همین حال، دونالد ترامپ در توییتر خود نوشته است: کره شمالی موافقت کرده که تمامی آزمایش های هسته ای خود را تعلیق کند و یک سایت بزرگ آزمایش هسته ای را ببندد. این خبر بسیار خوبی برای کره شمالی و جهان است. پیشرفت بزرگ! در انتظار نشست مشترکمان هستم.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه اعلام کرد که طی هفته های آینده با رهبر کره شمالی دیدار می کند و در خصوص خلع سلاح هسته ای در شبه جزیزه کره با او مذاکره خواهد کرد.

به گزارش رویترز، خبر توقف آزمایش های هسته ای کره شمالی چند روز پس از علنی شدن دیدار تاریخی مایک پمپئو ، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، با رهبرکره شمالی اعلام شده است.

در همین زمینه، کیم جونگ اون و مون جائه‌این، رییس جمهوری کره جنوبی قرار است جمعه آینده در منطقه غیرنظامی بین دو کشور با یکدیگر دیدار کنند.

نشست رسمی رهبران دو کشور پیش از این تنها دو بار، یک بار در سال ۲۰۰۰ و بار دیگر در سال ۲۰۰۷، برگزار شده است.

رسانه‌های بین‌المللی دیدار هفته آینده بین رهبران دو کره را زمینه‌ساز دیدار تاریخی بین سران آمریکا و کره شمالی درباره خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره تلقی می‌کنند.

مون جائه‌این، رئیس جمهوری کره جنوبی، روز پنج‌شنبه اعلام کرد پیونگ‌یانگ پذیرفته است که خروج نظاميان آمریکایی از این شبه‌جزیره به عنوان شرط غیرهسته‌ای شدن مطرح نشود.

به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا حدود ۲۸ هزار نیروی نظامی در خاک کره جنوبی دارد و کره شمالی همواره خروج این نیروها را پیش‌شرطی برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ذکر می‌کرد.

دونالد ترامپ از زمانی که به قدرت رسیده تحریم‌های بسیار شدیدی را علیه کره شمالی وضع کرده و حتی موفق بوده که چین را وادار کند تا فشار بیشتری به کره شمالی بیاورد.

رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانس خبری خود از همکاری رییس جمهوری چین در قبال تشدید فشار بر کره شمالی تقدیر کرد.

با استفاده از توییتر و گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG