لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

کره شمالی «شرط خروج نیروهای آمریکایی» برای خلع سلاح اتمی را کنار گذاشته است


مون جائه -این رییس جمهور کره جنوبی
مون جائه -این رییس جمهور کره جنوبی

مون جائه -این رییس جمهور کره جنوبی روز پنجشنبه گفت کره شمالی خروج نظاميان آمریکایی از کره جنوبی را که یکی از خواسته های همیشگی آن کشور بود بعنوان شرطی برای غیرهسته ای شدن حذف کرده است.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، آمریکا در خاک کره جنوبی حدود ۲۸ هزار نیرو دارد و این همواره یکی از عوامل نارضایتی رهبرکره شمالی بوده است.

با این همه آقای مون گفت، کیم جونگ اون به خاطر تشویق روحیه همکاری و دیپلماسی حاضر است از موضوع خروج نظامیان آمریکایی به عنوان یکی از شروط غیرهسته ای شدن شبه جزیره کره دست بردارد.

آقای مون در یک نشست خبری گفت:«کره شمالی ابراز آمادگی کرده که موضوع خروج نظامیان آمریکایی از شبه جزیره کره را بعنوان پیش شرطی برای رها کردن برنامه های هسته ای آن کشور تعیین نکند.»

او افزود، هرگونه طرحی برای خروج نظامیان «پیش شرطی است که آمریکا حاضر نیست بپذیرد.»

رییس جمهور کره جنوبی که قرار است هفته آینده در اجلاس تاریخی با رهبر کره شمالی دیدار کند گفت، حکومت کره شمالی در مورد امنیت خود نگران است.

او افزود:«آنها فقط در مورد پایان دادن به سیاست تخاصم علیه کره شمالی و تضمین امنیت آن کشور صحبت می کنند. با در نظر گرفتن صراحت در این زمینه آمریکا و کره شمالی تصمیم گرفته اند در سطح رهبری ملاقات و گفتگو کنند.»

روز گذشته دونالد ترامپ تاکید کرد که اگر مذاکرات با رهبر کره شمالی انتظارات او را تامین نکند گفت و گو را متوقف خواهد کرد.

دونالد ترامپ گفت:«اگر فکر کنیم که موفقیت آمیز نخواهد بود آنرا نخواهیم پذیرفت. اگر وقتی که من در جلسه ملاقات هستم گفت و گوها ثمربخش نباشد محترمانه مذاکرات را ترک خواهم کرد.»

کیم جونگ اون در ماه مارس اعلام کرد که با مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی که در آن زمان به خاطر برگزاری المپیک زمستانی به تاخیر افتاد مخالفت نخواهد کرد.

این مانورهای نظامی سالانه یکی از دلایل نارضایتی عمیق رهبر کره شمالی بوده و آنرا یک اقدام تحریک آمیز مستقیم علیه کشور خود می داند.

یک مقام ارشد دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در ماه مارس به سی ان ان گفت:«موضع ما این است که تعلیق مجدد و تاخیر در برگزاری مانور نظامی مشترک کار دشواری است و توجیهی برای این تصمیم وجود ندارد. ولی کیم جونگ اون گفت موضع کره جنوبی را درک می کند.»

به گفته این مقام، رهبر کره شمالی در عین حال گفته است انتظار دارد پس از تثبیت وضعیت امنیتی شبه جزیره کره در برگزار مانورهای نظامی مشترک «تغییراتی ایجاد شود.»

فرماندهان نظامی آمریکا حاضر نشدند مذاکره در مورد مانورهای نظامی مشترک را بپذیرند.

شبکه خبری سی ان ان می افزاید، به نظر می رسد که از ماه مه سال گذشته که مون جائه - این یک سیاستمدار لیبرال و طرفدار سیاستی باز در قبال کره شمالی به ریاست جمهوری کره جنوبی رسید و به خصوص از اوایل سال میلادی جاری تبحر دیپلماتیک رهبر کره شمالی افزایش یافته است.

به فاصله کوتاهی پس از پیام کیم جونگ اون به رهبران کره جنوبی به مناسبت سال نو میلادی یک خط تماس اضطراری و مستقیم بین رهبران دو کشور برقرار شد و در نتیجه آن ورزشکاران و سفرای فرهنگی کره شمالی در مسابقات المپیک زمستانی که در کره جنوبی برگزار شد، شرکت کردند.

از ماه فوریه مذاکره در سطوح عالی بین دو کشور آغاز شد و کیم جونگ اون پیشنهاد دیدار مستقیم با دونالد ترامپ را مطرح کرد و بعد در اولین سفر خارجی خود به چین رفت.

تماس های فرهنگی نیز به بهبود مناسبات دو کشور کمک کرده و یکی از نمونه های آن اجرای برنامه توسط یک گروه موسیقی پاپ کره جنوبی در پیونگ یانگ بود. پس از این کنسرت تاریخی وزیر فرهنگ کره جنوبی به سی ان ان گفت به نظر می رسد که رهبر کرده شمالی در مورد بهبود مناسبات با جنوب «صادق» است.

قرار است رهبران دو کره هفته آینده دیدار کنند که زمینه ساز اجلاس سران آمریکا و کره شمالی تلقی می شود.

در روزهای گذشته نیز خبر ملاقات مایک پومپئو ، رییس سازمان «سی آی ای» و نامزد مقام وزارت خارجه آمریکا با کیم جونگ اون برملا شد.

او بطور مخفیانه به کره شمالی رفت و برای گفتگوهای مقدماتی قبل از دیدار سران دو کشور با رهبر کره شمالی دیدار کرد.

قرار است ملاقات دونالد ترامپ با کیم جونگ اون اواخر ماه مه و یا اوایل ژوئن انجام شود.

XS
SM
MD
LG