لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

ترامپ از برگزاری مذاکرات مستقیم آمریکا و کره شمالی خبر داد


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه ۲۸ فروردین از برگزاری مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی در سطح «بسیار بالا» پیش از نشست سران دو کشور خبر داد.

به گزارش رویترز، رییس جمهوری آمریکا که در آغاز مذاکرات دو روزه خود با و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در فلوریدا صحبت می کرد، اظهار داشت: مذاکرات مستقیمی با کره شمالی در سطوح بسیار بالا داشته ایم. من واقعا معتقدم که اراده خوبی وجود دارد و اتفاقات بسیار خوبی در حال وقوع است.

دونالد ترامپ با این حال تصریح کرده است: همانطور که همیشه گفته می شود؛ باید دید چه خواهد شد، چرا در نهایت نتیجه مهم است، نه این که دیدار داشته باشیم.

رییس جمهوری آمریکا توضیح بیشتری در خصوص سطح این مذاکرات و کسانی که در آن حضور دارند، ارائه نکرده است.

دونالد ترامپ ماه گذشته میلادی اعلام کرد که پیشنهاد رهبر کره شمالی برای گفت و گوهای مستقیم را پذیرفته است.

با این حال رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه گفت که مقام های دو کشور در حال مذاکره در خصوص پنج مکان بالقوه برای برگزاری دیدار وی و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هستند.

در همین زمینه، مقام های دولت آمریکا به رویترز گفته اند اروپا و جنوب شرقی آسیا از جمله مکان های پیشنهادی برای این دیدار هستند.

رویترز می گوید، کیم جونگ اون به ندرت کره شمالی را ترک می کند و گمانه زنی هایی درباره مکان هایی مانند پیونگ یانگ، منطقه بی طرف بین دو کره، استکهلم، ژنو و مغولستان مطرح شده است.

شینزو آبه نیز ضمن تمجید از «شهامت» دونالد ترامپ به دلیل پذیرفتن ملاقات با کیم جونگ اون گفته است: در خصوص مساله کره شمالی، علاقه مندم که بر اهمیت خلع سلاح کامل، قابل راستی آزمایی و غیر قابل بازگشت و همچنین از بین بردن برنامه موشکی تاکید کنم.

در حالی دونالد ترامپ از مذاکرات مستقیم بین کره شمالی و آمریکا خبر داده است که هفته گذشته گزارش‌هایی در مورد تماس‌های محرمانه میان واشینگتن و پیونگ‌یانگ منتشر شد. روز ۱۹ فروردین مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها گفته بودند «مقام‌های وزارت خارجه آمریکا از طریق هیئت کره شمالی در سازمان ملل با پیونگ‌یانگ گفت‌وگو کرده‌اند. مقام‌های امنیتی نیز از طریق دیگری تماس‌هایی با یکدیگر داشته‌اند».

به گفته مقام‌های آمریکایی پیونگ‌یانگ «آماده مذاکره بر سر خلع سلاح هسته‌ای» در شبه‌جزیره کره‌ است.

روابط میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ در سال گذشته میلادی با آزمایش‌های موشکی کره شمالی به شدت پرتنش شد. دونالد ترامپ در واکنش به این آزمایش های موشکی و هسته ای تهدید کرده پیونگ‌یانگ باید منتظر آتش و خشم آمریکا باشد.

دونالد ترامپ از زمانی که به قدرت رسیده تحریم‌های بسیار شدیدی را علیه کره شمالی وضع کرده و حتی موفق بوده که چین را وادار کند تا فشار بیشتری به کره شمالی بیاورد.

XS
SM
MD
LG