لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

ترامپ: رهبر کره شمالی فرصت انجام «کار درست» را دارد


رسانه‌های چینی تصاویری از سفر رهبر کره شمالی به چین را پخش کردند.
رسانه‌های چینی تصاویری از سفر رهبر کره شمالی به چین را پخش کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت شانس خوبی در اختیار رهبر کره شمالی قرار گرفته و می‌تواند از این فرصت، «کار درست برای مردمش و برای بشریت» را انجام داده و به سمت دستیابی به صلح حرکت کند.

آقای ترامپ روز چهارشنبه هشتم فروردین در چند پیام توئیتری گفت که ژی‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین به او گفته که چه ملاقات خوبی با کیم جونگ اون در این هفته داشته و «همه چیز خوب بوده است».

به گفته آقای ترامپ، رئیس‌جمهوری چین گفته که کیم جونگ اون، «مشتاق دیدار» با رئیس‌جمهوری آمریکا است. کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا، در ماه مه امسال انجام می‌شود.

دونالد ترامپ در ادامه پیام‌های خود گفته است: «و متاسفانه بیشترین تحریم‌ها و فشار به هر قیمتی که باشد، باید روی کره شمالی ادامه پیدا کند!»

پیونگ یانگ چندی پیش از دولت آمریکا خواسته بود که «مذاکرات را جدی گرفته» و به «تحریم و فشار علیه کره شمالی» پایان دهد.

تلویزیون دولتی کره شمالی روز چهارشنبه گزارشی بدون ارسال تصویر پخش و اعلام کرد کیم جونگ اون در چین با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرده است.

تلویزیون مرکزی چین اما در گزارش خود فیلم‌هایی از مذاکرات رهبر کره شمالی با ژی‌پینگ را پخش کرد. در این تصاویر، کیم جونگ اون با آرامش و در یک سوی میز با رئیس‌جمهوری چین نشسته است.

در گزارشی که از تلویزیون دولتی کره شمالی پخش شد، هیچ اشاره‌ای به گفته‌های کیم جونگ اون در استقبال از شبه‌جزیره کره عاری از سلاح‌های اتمی و همچنین اراده برای مذاکرات علنی با آمریکا نشده است. رسانه‌های چینی اما گزارش دادند رهبر کره شمالی به این نکات اشاره کرده است.

گزارش شده هرچند رهبر کره شمالی سفر خود را مخفیانه انجام داده و حتی رسانه‌های چین گفتند این یک سفر «غیر رسمی» بوده، با این حال مقامات چین مراسم استقبال رسمی از او به جا آورده‌اند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، با اشاره به مذاکرات علنی با کره شمالی گفت هر مذاکره‌ای باید به پایان دادن برنامه اتمی کره شمالی منتهی شود.

آقای آبه روز چهارشنبه و در پارلمان ژاپن گفت که خیلی مایل است بداند در جریان دیدار رئیس‌جمهوری چین و رهبر کره شمالی چه گذشته و ابراز امیدواری کرد که چین، توکیو را هم در جریان بگذارد.

نخست‌وزیر ژاپن تاکید کرد این مهم است که مذاکره فقط برای مذاکره نباشد و با هدف دستیابی به پایان دادن برنامه سلاح اتمی به شکلی که قابل تایید و بدون بازگشت باشد، دنبال شود.

کاخ سفید می‌گوید روز سه‌شنبه دولت چین با دولت آمریکا تماس گرفته و آنها را در جریان سفر کیم جونگ اون به پکن قرار داده است. سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفت در این مکالمه تلفنی، رئیس‌جمهوری چین پیامی از سوی رهبر کره شمالی به دونالد ترامپ داده است.

خانم سندرز به جزییات بیشتر و اینکه محتوای این پیام چه بوده، اشاره نکرد.

سفر کیم جونگ اون به چین، نخستین سفر او از زمان رسیدن به مقام رهبری کره شمالی محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG