لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

کره شمالی «برای مذاکره در مورد خلع سلاح اتمی اعلام آمادگی کرده‌است»


رهبر کره شمالی در دیداری از تاسیسات اتمی نظامی آن کشور
رهبر کره شمالی در دیداری از تاسیسات اتمی نظامی آن کشور

مقام‌های دولت ایالات متحده به رسانه‌های خبری گفته‌اند در جریان تماس‌ها و گفت‌وگوهای محرمانه میان مقام‌های کره شمالی و آمریکا، پیونگ‌یانگ در مورد مذاکره بر سر خلع سلاح اتمی «اعلام آمادگی کرده‌است».

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت آمریکا می‌گوید مقام‌های دو کشور تماس‌های محرمانه‌ای داشته‌اند که در جریان آن کره شمالی اعلام آمادگی کرده در مورد خلع سلاح اتمی گفت‌وگو کند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، شبکه خبری فاکس، یا روزنامه واشینگتن‌پست و شماری دیگر از رسانه‌های ایالات متحده نیز خبر مشابهی را منتشر کرده‌اند.

محوریت در مذاکرات در شبه‌جزیره کره، مسئله خلع سلاح اتمی‌ست و اعلام آمادگی پیونگ‌یانگ در مورد گفت‌وگوی احتمالی بر سر آن، می‌تواند نشانه‌ای از جدیت آن کشور در دیدارهای پیش‌رو با مقام‌های سئول و دیدار احتمالی میان کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برآورد شود.

مقام‌های دولت آمریکا البته تاکید کرده‌اند که تماس‌ها در حال حاضر در سطح ابتدایی‌ست: «مقام‌های وزارت خارجه آمریکا از طریق هیئت کره شمالی در سازمان ملل با پیونگ‌یانگ گفت‌وگو کرده‌اند. مقام‌های امنیتی نیز از طریق دیگری تماس‌هایی با یکدیگر داشته‌اند».

پس از علنی‌شدن دعوت کیم جونگ‌اون از دونالد ترامپ برای دیدار، و پذیرش این دعوت از سوی آقای ترامپ، گفته شد دو طرف در پایان ماه مه گفت‌وگو خواهند کرد. طی ماه‌های گذشته تنش‌ها و بحران در شبه‌جزیره کره به‌طور فزاینده‌ای بالا گرفته بود. کره شمالی دست به چندین آزمایش موشکی زد که نشان می‌داد در تولید موشک‌های بالیستیک و قاره‌پیما، پیشرفت قابل توجهی کرده‌است. علاوه بر آن آزمایش‌های هسته‌ای نیز انجام داد و گفته شده اقدامات زیادی نیز برای کوچک‌کردن کلاهک هسته‌ای، برای برنشاندن بر موشک‌های بالیستیک، انجام داده‌است. از سوی دیگر تحریم‌های سازمان ملل بیش از گذشته شدت گرفت و آمریکا و متحدانش نیز بر شدت تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه خود بر پیونگ‌یانگ افزودند. در عین حال بین رهبران ایالات متحده و کره شمالی نیز هشدارها و تهدیدهای لفظی، پیرامون حمله اتمی یا حملات گسترده دیگر رد و بدل شد.

اما در آغاز سال میلادی ۲۰۱۸ رهبر کره شمالی، در پیام سال نوی خود، پیشنهاد انجام مذاکراتی را داد، سپس هیئتی از ورزشکاران آن کشور راهی المپیک زمستانی کره جنوبی شد، دیدارهایی بین مقام‌های ارشد سئول و وپیونگ‌یانگ انجام و در نهایت موضوع دعوت کیم از ترامپ مطرح شد. رهبر کره شمالی به‌تازگی و برای نخستین بار از زمانی که روی کار آمده، سفری نیز به چین انجام داد و با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، دیدار کرد.

هنوز تحلیلگران زیادی با تردید به احتمال وقوع خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره می‌نگرند. برای نمونه آن‌ها می‌گویند ممکن است پیونگ‌یانگ برای توافق بر سر خلع سلاح، خواستار امتیازهایی شود که ایالات متحده تمایلی به دادن آن‌ها ندارد، مانند خارج کردن نیروهایش از منطقه. شماری دیگر از تحلیل‌گران نیز به مذاکرات پیشین اشاره کرده‌اند که در زمان پدر کیم جونگ‌اون انجام شد و به توافقاتی بر سر کمک در برابر توقف فعالیت‌های هسته‌ای نظامی انجامید، که البته آن نیز در نهایت فرجام چندانی نیافت و شکست خورد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، واشینگتن‌پست، یون‌هاپ|ت.ت|
XS
SM
MD
LG