لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

روند مذاکرات مقام‌های ارشد دو کره آغاز شد


چو میانگ‌گیان (چپ)، وزیر اتحاد در کره جنوب، و ری سان‌گوان، هم‌تای او از کره شمالی
چو میانگ‌گیان (چپ)، وزیر اتحاد در کره جنوب، و ری سان‌گوان، هم‌تای او از کره شمالی

مقام‌های ارشد دو کره در منطقه حائل نظامی میان دو کشور دیدار کرده‌اند تا برای مذاکرات میان رهبران شمال و جنوب مقدمه‌چینی کنند. دیدار مقام‌های دو طرف سه روز پس از سفر رهبر کره شمالی به چین صورت گرفته‌است.

چو میانگ‌گیان، وزیر اتحاد در کره جنوبی، نهاد مربوط به امور کره شمالی، و ری سان‌گوان، هم‌تای او، صبح نهم فروردین ماه در روستای پـَن‌مون‌جام، در نزدیکی مرز دو کره، دیدار و مذاکره کردند.

پیش از این مقام‌های سئول و پیونگ‌یانگ برای این‌که دیداری در سطح رهبران دو طرف صورت گیرد، به توافق رسیده بودند. مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، قرار است در ماه آوریل، دیدار کنند. انتظار می‌رود در گفت‌وگوها میان وزرای اتحاد دو کره، زمان دقیق دیدار میان مون جه‌این و کیم جونگ‌اون، مشخص شود.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی می‌گوید وزیران دو کره در مورد مسائلی مانند گروه‌های کاری و تماس‌ها میان آن‌ها برای آماده‌سازی مقدمات دیدار رهبران دو طرف، گفت‌وگو می‌کنند.

ری سان‌گوان در آغاز نشست روز پنج‌شنبه گفته است «طی هشتاد روز گذشته، در روابط دو کره رخدادهایی به‌وقوع پیوسته است، که اساسا انتظار آن‌ها نمی‌رفت».

هم‌تای او از کره جنوبی نیز ابراز امیدواری کرده‌است که تعاملات و مذاکرات دو کشور «به‌خوبی پیش خواهد رفت» تا نشست ماه آوریل «با موفقیت همراه شود».

نخستین دیدار در سطح مقام‌های ارشد دو کشور برای آماده‌سازی مذاکرات ماه آوریل، اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که کیم جونگ‌اون، در نخستین سفر خارجی خود به عنوان رهبر کره شمالی، به چین رفت و با شی جین‌پینگ، رئیس‌ جمهوری خلق چین دیدار کرد. در آن دیدار بود که کیم جونگ‌اون در مورد خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره و نیز فرجام مذاکرات میان خودش و روسای جمهوری کره جنوبی و ایالات متحده، ابراز امیدواری کرد.

پس از این سفر، دونالد ترامپ نیز اظهار داشت «بخت خوبی» در اختیار رهبر کره شمالی قرار گرفته و می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و «کار درستی برای مردمش و برای بشریت» انجام دهد.

دو کره از سال ۱۹۵۳ به این‌سو، یعنی پس از پایان جنگ دو طرف که به مرزبندی در شبه‌جزیره انجامید، هنوز در وضعیت آتش‌بس قرار دارند. رهبران دو کشور در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ دیدارهایی انجام دادند که در نوع خود بی‌سابقه بود. در آن زمان کیم جونگ‌ایل، پدر رهبر فعلی کره شمالی، بر سر کار بود. دیدار آوریل میان کیم جونگ‌اون و مون جه‌این، سومین دیدار در این سطح از مقام‌های شبه‌جزیره است.

برپایه گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، آلمان و یون‌هاپ|ت.ت|
XS
SM
MD
LG