لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

چین از تصمیم کره شمالی برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی استقبال کرد


چین تصریح کرده که از مذاکره و رایزنی کره شمالی با طرف‌های مرتبط حمایت خواهد کرد.
چین تصریح کرده که از مذاکره و رایزنی کره شمالی با طرف‌های مرتبط حمایت خواهد کرد.

چین به عنوان اصلی‌ترین حامی و شریک اقتصادی کره شمالی، روز شنبه از تصمیم این کشور برای توقف آزمایش‌های اتمی و موشکی استقبال کرد و این موضوع را گامی در جهت خلع سلاح هسته‌ای در منطقه‌ای ملتهب خواند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز شنبه اول اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش دیگر نیازی به آزمایش هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک ندارد، چرا که به توانایی تولید سلاح هسته‌ای دست یافته است.

او همچنین اعلام کرد که علاوه بر تعلیق همه آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای، یک سایت اصلی آزمایش‌های اتمی در شمال این کشور را نیز می‌بندد.

این موضوع با واکنش مثبت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که قرار است به زودی با رهبر کره شمالی دیدار کند، همراه بود و آقای ترامپ در توئیتی نوشت که «این خبر بسیار خوبی برای کره شمالی و جهان است. پیشرفت بزرگ! در انتظار نشست مشترکمان هستم».

اما روز شنبه چین نیز که اصلی‌ترین متحد کره شمالی و بزرگترین شریک اقتصادی این کشور است، با استقبال از این موضوع تأکید کرد که به باور این کشور، «تصمیم به توقف آزمایش‌های هسته‌ای و تمرکز بر توسعه اقتصادی و ارتقای استانداردهای زندگی مردم [کره شمالی]، به تسهیل وضعیت آتی این کشور منجر می‌شود».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، این اقدام همچنین «کمکی به تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای [شبه‌جزیره کره] و دستیابی به توافقی سیاسی است».

او همچنین تصریح کرده که چین از مذاکره و رایزنی کره شمالی با طرف‌های مرتبط حمایت خواهد کرد.

اعلان غافلگیرانه توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی، کمتر از یک هفته پیش از دیدار رهبران دو کره صورت می‌گیرد. دو طرف به تازگی یک خط تماس اضطراری برقرار کرده‌اند و قرار است جمعه آینده در منطقه حائل میان کره شمالی و کره جنوبی دیدار کنند.

رهبر کره شمالی که اخیراً از چین دیدار داشته همچنین قرار است به زودی دیداری با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا داشته باشد و اخیراً اعلام شد که میزبان مایک پومپئو، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و نامزد تصدی وزارت خارجه این کشور نیز بوده است.

در عین حال هنوز نشانه‌ای در دست نیست که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، قصد دارد به کلی از بلندپروازی‌های هسته‌ای و موشکی این کشور، از جمله تولید موشک‌هایی که بتواند همه خاک آمریکا را زیر پوشش داشته باشد دست بردارد.

کره شمالی که از فقیرترین کشورهای دنیاست، برای سال‌ها سیاست توسعه همزمان نظامی و اقتصادی را دنبال می‌کرد اما تحریم‌های گزنده سازمان ملل در سال گذشته که بیش از دو سوم درآمد صادراتی کره شمالی را هدف گرفته بود، ضربه‌ای سخت‌تر به اقتصاد این کشور بود.

در عین حال رهبر کره شمالی در اعلان خود برای توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای مدعی شده که در شرایط کنونی که کشورش به «کشوری قدرتمند» بدل شده، «کل حزب و کشور» باید بر سیاست موسوم به ساخت‌وساز اقتصادی کمونیستی» تمرکز کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG