لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

برقراری نخستین خط تماس اضطراری بین رهبران دو کره


یک هفته پیش از دیدار رهبران دو کره، روز جمعه ۳۱ فروردین اعلام شد که یک خط تماس اضطراری بین مقام‌های دو کشور برقرار شده و مقام‌های دو کشور در مکالمه‌ای چهار دقیقه‌ای این خط را آزمایش کردند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز جمعه خبر داد که با برقراری خط تماس اضطراری بین مقام‌های دو کشور، «مکالمه آزمایشی موفقیت‌آمیزی به مدت چهار دقیقه و ۱۹ ثانیه» بین مقام‌های رسمی در دفتر رهبران دو کشور انجام شده است.

این تماس یک هفته پبش از دیدار تاریخی رهبران دو کشور صورت گرفته است. کیم جونگ اون و مون جائه‌این قرار است جمعه آینده در منطقه غیرنظامی بین دو کشور با یکدیگر دیدار کنند و به گفته سئول، مکالمه تلفنی دو رهبر «به تسهیل مذاکرات و رفع سوء تفاهم‌ در دوره تنش‌ها کمک می‌کند».

نشست رسمی رهبران دو کشور پیش از این تنها دو بار، یک بار در سال ۲۰۰۰ و بار دیگر در سال ۲۰۰۷، برگزار شده است.

رسانه‌های بین‌المللی دیدار هفته آینده بین رهبران دو کره را زمینه‌ساز دیدار تاریخی بین سران آمریکا و کره شمالی درباره خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره تلقی می‌کنند.

مون جائه‌این، رئیس جمهوری کره جنوبی، روز پنج‌شنبه اعلام کرد پیونگ‌یانگ پذیرفته است که خروج نظاميان آمریکایی از این شبه‌جزیره به عنوان شرط غیرهسته‌ای شدن مطرح نشود.

به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا حدود ۲۸ هزار نیروی نظامی در خاک کره جنوبی دارد و کره شمالی همواره خروج این نیروها را پیش‌شرطی برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ذکر می‌کرد.

به گفته رئیس جمهوری کره جنوبی که روز پنج‌شنبه در ضیافت ناهار با خبرنگاران این کشور سخن می‌گفت، آمریکا حاضر نیست طرحی که خروج نظامیانش از شبه‌جزیره کره را پیش‌شرط قرار دهد بپذیرد و سرانجام رهبر کره شمالی «به خاطر تشویق روحیه همکاری و دیپلماسی» حاضر شده است از طرح این موضوع به عنوان یکی از شروط غیرهسته‌ای شدن دست بردارد.

در حالی که بنابر گزارش‌ها، دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی قرار است احتمالا در دو ماه آینده برگزار شود هنوز محل برگزاری آن اعلام نشده و جزئیاتی از سفر اخیر رئیس سازمان سی.آی.ای به کره شمالی و دیدارش با رهبر آن کشور نیز منتشر نشده است.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه میزبانی کشورش را تکذیب کرد و گفت مسکو پیشنهادی برای میزبانی این دیدار ارائه نکرده است.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد که دیدارش با رهبر کره شمالی در هفته‌های آینده برگزار خواهد و به موضوع خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره پرداخته خواهد شد.

آقای ترامپ که در واشینگتن و در نشست خبری مشترک با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با خبرنگاران صحبت می‌کرد افزود: امیدوارم این دیدار یک موفقیت بزرگ باشد ولی «اگر فکر کنم که دیداری بی فایده است، جلسه را ترک خواهم کرد».

دونالد ترامپ با این حال تصریح کرد که فشار حداکثری بر کره شمالی تا خلع سلاح هسته‌ای ادامه خواهد یافت.

کره شمالی و آمریکا از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ روابط خصمانه‌ای با یکدیگر داشته‌اند و پیونگ‌یانگ بارها تهدید کرد که علیه آمریکا و متحدانش در منطقه دست به اقدام نظامی خواهد زد. آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی نیز با تحریم‌های شدید شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور همراه شد.

نشست کمیته مرکزی حزب حاکم در کره شمالی

در حالی که اخبار مربوط به جلسات مهم حزب حاکم در کره شمالی معمولا پس از پایان این جلسات و بدون ارائه جزئیات منتشر می‌شود، اما روز پنج‌شنبه خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرد که نشست کمیته مرکزی «حزب کارگران کره» روز جمعه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی موضوع این نشست را «بحث و تصمیم‌گیری درباره موارد سیاسی در مرحله جدید» اعلام کرده است.

خبرگزاری رویترز ظهر جمعه اعلام کرد روشن نیست که این نشست تاکنون برگزار شده است یا خیر.

در طول دو سال گذشته، این نشست‌ها به ریاست کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، برگزار شده است.

همچنین به گزارش آسوشیتدپرس، در نشست کمیته مرکزی، حدود یکصد نفر از اعضای حزب حاکم به علاوه اندکی کمتر این تعداد از دیگر چهره‌های سیاسی حضور دارند.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG