لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

سفر پادشاه جدید بریتانیا به ایرلند شمالی؛ تابوت ملکه فقید به لندن منتقل می‌شود


چارلز سوم پس از رسیدن به ورودی قلعه هیلزبارو، اقامتگاه خاندان سلطنتی در شهر بلفاست، از خودرو پیاده شد و با تعدادی از مردم دست داد
چارلز سوم پس از رسیدن به ورودی قلعه هیلزبارو، اقامتگاه خاندان سلطنتی در شهر بلفاست، از خودرو پیاده شد و با تعدادی از مردم دست داد

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور برای شرکت در مراسم یادبود و سوگواری ملکه الیزابت دوم در ناحیه ایرلند شمالی به بلفاست رفت.

مراسم یادبود ملکه فقید که در تمامی بخش‌های بریتانیا برگزار می‌شود روز گذشته با تشیع جنازه او در ادینبورو، پایتخت اسکاتلند، شروع شد. چارلز سوم قرار است روز جمعه نیز در مراسمی که به همین مناسبت در مرکز ولز برگزار می‌شود به شهر کاردیف برود.

قبل از ورود پادشاه بریتانیا به قلعه هیلزبارو، اقامتگاه خاندان سلطنتی در شهر بلفاست، جمعیت وسیعی در این منطقه تجمع کرده بودند. چارلز سوم پس از رسیدن به ورودی این ساختمان از خودرو پیاده شد و با تعدادی از مردم دست داد و گفت‌وگو کرد.

لیز تراس، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، نیز قرار است در مراسم یادبود ملکه فقید در شهر بلفاست شرکت کند. چارلز سوم در حاشیه این مراسم با سیاستمداران ارشد و رهبران مذهبی ایرلند شمالی دیدار خواهد کرد و پس از پایان این مراسم در کلیسای جامع سنت آن به لندن باز می‌گردد.

یکی از موضوعات مهمی که پادشاه جدید با آن مواجه خواهد بود یکپارچگی بریتانیا و به‌طور مشخص حفظ ناحیه ایرلند شمالی به عنوان بخشی از قلمرو این کشور است. ایرلند شمالی به‌دلیل دشمنی دیرینه بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌های ساکن این ناحیه قبل از امضای توافق موسوم به جمعه پاک در سال ۱۹۹۸ کانون بحران و خشونت بود.

ملکه الیزابت دوم در سال ۲۰۱۱ پس از حدود یک قرن از استقلال جمهوری ایرلند از امپراطوری بریتانیا، به این کشور سفر کرد که نشانه‌ای از بهبود و عادی‌سازی مناسبات با ملی‌گرایان ایرلند بود.

چارلز سوم نیز در گذشته با یادآوری ترور عمومی پدرش توسط ارتش سری جمهوریخواه ایرلند در سال ۱۹۷۹ گفته است که این حادثه دردناک به درک بهتر او از مصیبت‌های مردم ایرلند کمک کرده است.

وزیر خارجه جمهوری ایرلند در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت خاندان سلطنتی بریتانیا نیز در خشونت‌های ایرلند قربانی و هزینه داده است.

او افزود: «به اعتقاد من پادشاه جدید با توجه به قطبی بودن جهت‌گیری‌های سیاسی به خصوص در ایرلند شمالی تقویت مناسبات بین بریتانیا و جمهوری ایرلند را جدی خواهد گرفت».

همزمان، تابوت ملکه فقید که روز دوشنبه در شهر ادینبورو با شرکت چارلز سوم و سایر فرزندانش تشییع شد با هواپیما به لندن و سپس با اتومبیل به کاخ باکینگهام منتقل می‌شود.

صبح روز چهارشنبه تابوت ملکه الیزابت دوم در مراسم رسمی روی یک ارابه توپ به تالار وست‌مینستر در ساختمان پارلمان منتقل خواهد شد و تا صبح روز یکشنبه ۲۸ شهریور که خاکسپاری او انجام می‌شود در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

دولت بریتانیا خود را برای جمعیت زیاد مشتاقان به وداع با ملکه فقید آماده کرده است و علاوه بر اقدامات امنیتی و انتظامی ویژه، وعده داده که برای مردم که ممکن است ساعت‌ها در صف انتظار بکشند امکانات مناسب را فراهم کند.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفت: «هدف ما این است که تا حد امکان جمعیت بیشتری بتواند برای ادای احترام به تابوت ملکه بیاید. در عین حال پیش‌بینی می‌کنیم که به‌دلیل اشتیاق فراوان، صف‌های طولانی تشکیل خواهد شد و مردم ممکن است ساعت‌های زیادی انتظار بکشند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG