لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

یک سوخت‌بر در تیراندازی نیروهای مرزبانی در استان هرمزگان کشته شد


عکسی از ویدئو منتشر شده در یوتیوب از اعتراضات در کوهستک.
عکسی از ویدئو منتشر شده در یوتیوب از اعتراضات در کوهستک.

فرمانده مرزبانی هرمزگان گفته است، روز جمعه ۲۲ اسفند در جریان تیراندازی نیروهای مرزبانی به سمت شناور حامل سوخت «قاچاق»، یک سوخت‌بر کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین دهکی، فرمانده مرزبانی هرمزگان، گفته است، «مرزبانان در حین پایش نوار مرزی و گشت زنی در حوزه استحفاظی در سواحل سیریک و در نزدیکی بندر کوهستک» متوجه «چندین فروند شناور فعال در قاچاق سوخت» می شوند.

به گفته فرمانده مرزبانی هرمزگان سوخت‌بران تلاش کردند که فرار کنند اما نیروهای مرزبانی آنها را تعقیب کرده‌اند.

حسین دهکی اضافه کرده است٬ مرزبانان برای متوقف کردن شناور «به سمت سیستم رانشی شناور تیراندازی کردند، که با اصابت گلوله به یک نفر از خدمه شناور» کشته شد.

خبرگزاری فارس می‌گوید سوخت‌بر کشته شده ۳۱ سال سن داشته و از اهالی سیریک بوده است. گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که در جریان تیراندازی به سوی این شناور بیش از یک نفر کشته شده است.

فرمانده مرزبانی هرمزگان در ادامه گفته است، به دنبال انتشار خبر این درگیری معترضان «به مقر مرزبانان هرمزگان در اسکله بندر کوهستک حمله‌ور شده و به تعدادی از شناورهای سازمانی و تجهیزات دریابانی» و همچنین «خودروهای شرکت نفت آسیب وارد کرده و چند تن از مرزبانان را به شدت مجروح کردند.»

گزارش‌ها در شبکه های اجتماعی حاکی است که نیروهای امنیتی به سوی معترضان در بندر کوهستک تیراندازی کرده‌اند. هنوز گزارشی در خصوص تلفاتی احتمالی این تیراندازی منتشر نشده است.

تیراندازی ماموران مرزبانی به سوخت بران در هرمزگان در حالی رخ داده است که ماموران امنیتی روز چهارم اسفند به سوی برخی سوخت‌بران که به محدودیت‌های تازه سپاه پاسداران برای حمل‌وفروش سوخت در پاکستان معترض بودند، شلیک کردند و برخی از آن‌ها را کشتند و برخی را زخمی کردند.

روپرت کول‌ویل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، در ۱۵ اسفندماه گفته بود: «دست‌کم ۱۰ سوخت‌بر در استان سیستان و بلوچستان توسط نیروهای سپاه پاسداران هدف گلوله قرار گرفتند و کشته شدند.»

آقای کول‌ویل تاکید کرد که به دلیل قطع خطوط ارتباطی و اختلال در اینترنت، تایید آمار دقیق کشته‌شدگان مشکل بوده، اما گزارش‌های «تایید نشده» حاکی است که بیش از ۲۳ نفر در جریان ناآرامی‌های اخیر در این استان کشته شدند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز ۱۲ اسفند با صدور بیانیه‌ای سپاه پاسداران را به «نقض قوانین بین‌المللی» و استفاده «غیرقانونی» از سلاح‌های مرگبار علیه سوخت‌بران متهم کرد.

بر اساس بیانیه این سازمان، سپاه پاسداران در برخورد با گروهی از سوخت‌بران غیرمسلح از «سلاح مرگبار» استفاده کرده و این اقدام به کشته و زخمی شدن چندین نفر از اقلیت بلوچ منجر شده است.

دولت جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر طرح‌هایی را در مناطق مرزی به اجرا گذاشته است که به ساکنان این مناطق اجازه می‌دهد تا اقدام به فروش سوخت در آن سوی مرز کنند.

کارشناسان اجتماعی در ایران می‌گویند، بیکاری، فقر و محرومیت گسترده در استا‌ن‌های مرزی ایران به ویژه در سیستان و بلوچستان باعث شده است که سوخت‌بری به یک منبع درآمد اصلی برای مرزنشینان و شهروندان در این مناطق بدل شود.

با استفاده از فارس، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG