لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

تهدید یک نماینده مجلس علیه اتحادیه اروپا؛ وزیر کشور: قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی جای نگرانی ندارد


گروهی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در دیدار با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
گروهی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در دیدار با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

یک روز پیش از نشست اتحادیه اروپا در مورد وضعیت جاری در ایران و تصمیم‌گیری پیرامون تروریستی نامیدن سپاه پاسداران، اسماعیل کوثری، نماینده مجلس و از فرماندهان سابق سپاه، اتحادیه اروپا را تهدید کرد.

اتحادیه اروپا قرار است روز پنج‌شنبه ۲۹ دی‌ درباره وضعیت ایران در پی چهار ماه اعتراض مردمیِ سراسری در کشور بحث کند و یک قطعنامه به تصویب برساند.

این نشست پس از آن برگزار می‌شود که بیش از یکصد تن از نمایندگان پارلمان اروپا هفته گذشته نامه‌ای را امضا کرده و از اتحادیه اروپا خواستند که گام‌های جدیدی در برابر حاکمیت تهران بردارد.

این نمایندگان همچنین در نامه خود به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به‌طور مشخص از معرفی کامل سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی حمایت کرده بودند.

حال در‌ آستانه جلسه اتحادیه اروپا، اسماعیل کوثری، نماینده مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، تهدید کرده است که تروریستی اعلام کردن سپاه توسط اروپا «تبعاتی غیر قابل تحمل» برای اتحادیه اروپا خواهد داشت.

او مدعی شد: «ممکن است تبعات توطئه اتحادیه اروپا علیه سپاه برای کشورهای اروپایی قابل‌تحمل نباشد».

آقای کوثری بدون اشاره به این «تبعات» همچنین گفت: «در صورتی که اتحادیه اروپا در راستای اهداف آمریکا عمل کرده و بخواهد سپاه پاسداران را به عنوان یک نهاد قانونی که مورد احترام ملت ایران است در لیست گروهای تروریستی قرار دهند باید به تبعات سنگین این اقدام توجه کنند».

به نظر می‌رسد اشاره این نماینده مجلس به دولت دونالد ترامپ است که کل سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار داد.

اما در چند سالی که از این اقدام دولت ترامپ می‌گذرد، چندان صحبتی از تروریستی اعلام کردن سپاه توسط اروپا در میان نبود تا این که دور تازه اعتراضات مردمی در ایران آغاز شد.

به‌دنبال آغاز اعتراضات از روز ۲۶ شهریور با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، عده کثیری از مردم ایران ابتدا در اعتراض به کشته شدن این زن جوان به خیابان‌ها‌ آمدند، اما خیلی زود در شعارها و اعتراضات خود کلیت نظام از جمله سپاه پاسداران را هدف قرار دادند.

پاسخ حکومت اما تنها سرکوب و اتهام‌زنی به معترضان بود و یکی از ابزارهای اصلی این سرکوب، نیروی سپاه پاسداران.

اسماعیل کوثری در پاسخ حمایت نمایندگان اروپایی از معترضان گفته است: «اگر دست به این توطئه بزرگ علیه سپاه بزنند، ما هم می‌دانیم چه‌کار کنیم، چون با این اقدام سپاه نه تنها محدود نمی‌شود، بلکه ممکن است شرایط طور دیگری رقم بخورد».

همزمان احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، که او نیز از فرماندهان سابق سپاه است اضافه شدن سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی بین‌المللی را جای نگرانی ندانسته است.

او روز چهارشنبه ۲۸ دی‌در این باره گفت: «طرح پارلمان اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه هیچ نگرانی ندارد و سپاه با قدرت به راه خود ادامه خواهد داد».

وزیر کشور ایران همچنین ادعا کرده است که سپاه پاسداران «بیشترین مبارزه با تروریسم را داشته» است.

سپاه سه روز پس از آن موضوع جلسه پارلمان اروپا خواهد بود که هزاران ایرانی ساکن فرانسه و سایر کشورهای اروپایی روز ۲۶ دی با سفر به استراسبورگ در شمال شرق فرانسه، در برابر مقر پارلمان اروپا خواهان تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدند.

XS
SM
MD
LG