لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

ابراز تاسف کرملین از تصمیم واشینگتن در مورد عدم بازگشت به معاهده «آسمان باز»


دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

کرملین روز جمعه ۷ خرداد ضمن ابراز «تاسف» در مورد تصمیم تازه واشینگتن برای عدم بازگشت به معاهده «آسمان باز» گفت که این پیمان بدون مشارکت روسیه و ایالات متحده بسیاری از کاربردهایش را از دست خواهد داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در نشست خبری روز جمعه بر اهمیت حضور همزمان روسیه و آمریکا در این معاهده تاکید کرد. این پیمان در سال ۱۹۹۲ امضا شده بود.

معاهده «آسمان‌های باز» که ۳۵ کشور عضو آن هستند به هواپیماهای جاسوسی و تجسسی کشورهای عضو اجازه می‌دهد که در حریم هوایی سایر اعضا پرواز کنند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، خردادماه سال گذشته اعلام کرد که ایالات متحده به دلیل نقض این معاهده توسط روسیه از آن خارج می‌شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا، سال گذشته در دوران مبارزات انتخاباتی از این اقدام دونالد ترامپ انتقاد کرده بود. با وجود این، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه به همتای روس خود اطلاع داد که واشینگتن قصد بازگشت به معاهده «آسمان باز» را ندارد.

این تصمیم پیش از دیدار رهبران آمریکا و روسیه در ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در ژنو سوئیس اعلام شده است. این ملاقات قرار است با هدف کاهش تنش‌ها میان دو کشور برگزار شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG