لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

کویت از دستگیری ۱۲ فرد «مرتبط با ایران» خبر داد


کاخ دادگستری کویت
کاخ دادگستری کویت

وزارت کشور کویت شامگاه جمعه خبر داد که پس از یک هفته تحقیق و تجسس، ۱۲ نفر از اعضای یک گروه را که با ایران و حزب‌الله لبنان در ارتباط بوده‌اند، دستگیر کرده است. وزارت کشور کویت این گروه را «تروریستی» توصیف کرده است.

این خبر سه هفته پس از تعطیلی برخی از دفاتر سفارت ایران در کویت و کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی در آن کشور مخابره می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت کشور کویت اعلام کرد که این ۱۲ نفر در مناطق مختلف این کشور دستگیر شده‌اند.

براساس این گزارش، حکم بازداشت این ۱۲ نفر پس از صدور حکم دادگاه دربارهٔ پرونده مشهور به «گروه عبدلی» صادر شده است.

در همین حال به گزارش شبکه العربیه، دادگاه عکس ۱۶ عضو این گروه را منتشر کرده و از شهروندان کویت خواسته بود که اطلاعات خود دربارهٔ این افراد را به نهادهای امنیتی اعلام کنند.

روز ۲۶ تیر روزنامه کویتی «السیاسه» خبر داده بود که ۱۴ شهروند شیعه کویتی که محکوم به تشکیل گروهی مرتبط با تهران شده‌اند، با فرار از کشورشان از طریق دریا به ایران گریخته‌اند.

این ۱۴ تن پس از فرجام‌خواهی از زندان آزاد شده بودند و قرار بود تا زمان اعلام حکم دادگاه عالی، آزاد بمانند.

دادگاه عالی کویت تحقیقات اطلاعات ارتش آن کشور و دستگاه‌های امنیتی در مورد این حلقه را موجه و معتبر تشخیص داده و ارتباط فرد اول حلقه یعنی «حسن حاجیه» را با «عبدالرضا دهقان» کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت، «محرز» دانسته است.

این پرونده از سال ۹۴ در جریان است و ایران هرگونه ارتباط با این گروه را رد کرده است.

پس ازانتشار این گزارش‌ها، دولت کویت روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر از تهران خواست که تعداد دیپلمات‌های خود در این کشور را از ۱۹ به ۴ تن کاهش دهد.

در همان روز وزارت خارجه ایران در اعتراض به این تصمیم فلاح الحجرف، کاردار کویت در تهران، را احضار کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز ضمن «نکوهش» اقدام کویت اعلام کرد که «بحث اخراج و یا نامطلوب قلمداد کردن اعضای کارکنان سفارت ایران مطرح نیست» و سفیر ایران در این کشور باقی می‌ماند.

در اردیبهشت‌ماه ۹۴ نیز میثم امرودی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، هنگام خروج از کویت دستگیر و پس از یک روز آزاد شد.

پس از انتشار این اخبار، برخی از وب‌سایت‌های نزدیک به اصولگرایان ایران اعلام کردند که وی پیش از این در سال ۸۷ سرپرست مدارس ایرانی در کویت بوده، اما به دلیل «مواضع ضدصهیونیستی و ضدآمریکایی» و همچنین «فعالیت گسترده در حوزه شیعیان کویت» از این کشور اخراج شده است.

نزدیک به یک‌سوم از جمعیت شهروندان کویتی را شیعیان تشکیل می‌دهند. ایران و کویت اما روابط کم‌تنش‌تری در مقایسه با روابط تهران با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی داشته‌اند.

در این ارتباط، شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت، در نشست سران اتحادیه عرب در فروردین ماه سال جاری از گفت‌وگوهای «سازنده» با ایران استقبال کرده بود.

مقام‌های ایرانی در ماه‌های پایانی سال گذشته گفت‌وگوهایی را با کویت و عمان انجام دادند، گفت‌وگوهایی که پس از دیدار وزیر خارجه کویت از تهران و رد و بدل شدن برخی پیام‌ها میان طرفین صورت گرفت.

وزارت امور خارجه ایران نیز سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، به عمان و کویت در بهمن ماه ۹۵ را «نشانه حسن نیت» و «بیانگر علاقه‌مندی به داشتن روابط مطلوب و متوازن» دانسته بود.

در همین حال کویت روز چهارشنبه، ۱۱ مردادماه، گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر انتقال اسلحه به دست جمهوری اسلامی از طریق آب‌های این کشور به حوثی‌های یمن را رد کرده بود.

رویترز روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد، به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرده گزارش داده بود که سپاه پاسداران، از طریق آب‌های کویت، راه تازه‌ای برای انتقال سلاح به شیعیان حوثی در یمن پیدا کرده است.

XS
SM
MD
LG