لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

تهاجم روسیه به اوکراین؛ گلوله‌باران اودسا، انتقاد زلنسکی از دبیرکل سازمان ملل


ساختمانی مسکونی در اودسا که هدف حمله هوایی روسیه قرار گرفت
ساختمانی مسکونی در اودسا که هدف حمله هوایی روسیه قرار گرفت

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، می‌گوید ارتش روسیه یک ساختمان مسکونی دیگر را این‌بار در بندر اودسا هدف حمله موشکی خود قرار داده که این حادثه به کشته شدن ۸ غیرنظامی از جمله یک نوزاد سه ماهه منجر شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، با تاکید بر لزوم محاکمه عاملان این حمله، گفته است «به نظر می‌رسد کشتن کودکان طرح ملی جدید روسیه باشد».

او همچنین امروز از تصمیم آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، برای دیدار با پوتین، قبل از سفر به کیف انتقاد کرد. دبیرکل سازمان ملل قرار است روز سه‌شنبه به مسکو سفر کند. او پیش از سفر به مسکو به آنکارا می‌رود. دولت ترکیه در هفته‌های اخیر میزبان چند دور گفت‌وگو بین نمایندگان اوکراین و روسیه بوده است.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین قرار است امروز با وزیران خارجه و دفاع آمریکا در شهر کی‌یف مذاکره کند. محور این مذاکره تامین جنگ‌افزار بیشتر برای ارتش اوکراین است.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز یکم اردیبهشت اعلام کرد واشینگتن برای تقویت توان دفاعی اوکراین در برابر موج جدید حملات روسیه در جبهه شرق، مجموعه‌ای از کمک‌های نظامی و امنیتی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

با در نظر گرفتن بسته ۸۰۰ میلیون دلاری جدید، مجموع کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین از زمان شروع جنگ از مرز سه میلیارد دلار عبور کرده است.

رئیس جمهور اوکراین که از زمان حمله روسیه به کشورش تاکنون میزبان چندین رهبر اروپایی مانند بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، و روسای‌ جمهور لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی، بوده است، بارها از هم‌پیمانان غربی خود خواسته است که تجهیزات نظامی بیشتری به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه ارسال کنند.

از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یکی از انبارهای مهم تسلیحات خارجی در مجاورت اودسا را مورد هدف قرار داده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین نیروهای ویژه اوکراین در اودسا را متهم کرد که قصد «استفاده از مواد شیمیایی سمی» دارند تا آن را به گردن روسیه بیندازند.

قدرت‌های غربی پیش از این روسیه را متهم کرده‌اند که می‌خواهد با چنین اتهاماتی اذهان عمومی را از حملاتی که خود احتمالا در حال برنامه‌ریزی برای انجام آن است، منحرف سازد.

علاوه بر تشدید حملات به اودسا، فرماندار لوهانسک نیز خبر داده است که تمام شهرهای این منطقه شبانه‌روزی گلوله‌باران می‌شوند و روسیه حملات خود را افزایش داده است.

در شهر خرسون نیز درگیری‌ها ادامه دارد و ارتش اوکراین می‌گوید یک مقر فرماندهی روسیه در این شهر را منهدم کرده که منجر به کشته شدن دو ژنرال ارتش روسیه شده است. ارتش روسیه در مورد این ادعا اظهار نظری نکرده است.

سازمان اطلاعات دفاع بریتانیا که به طور مرتب تحولات جنگ اوکراین را رصد و گزارش می‌کند، در آخرین گزارش خود که امروز منتشر شده، گفته است مقاومت نیروهای اوکراینی در شرق این کشور باعث شده که حملات متعدد روسیه در این منطقه دفع شوند.

در این گزارش از فقدان زمان کافی برای سازماندهی مجدد نیروی‌های روسی که در حملات قبلی مشارکت داشته‌اند و روحیه ضعیف سربازان این کشور به عنوان مشکلات ارتش روسیه نام برده شده است.

منبع: خبرگزاری‌های الجزیره، رویترز، رادیو اروپای آزاد / ر.ح/ف.پ
XS
SM
MD
LG