لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

تشدید ناآرامی‌های قرقیزستان و اعلام وضعیت فوق العاده در بیشکک


سورنبای جینبکف، رئیس جمهوری قرقیزستان
سورنبای جینبکف، رئیس جمهوری قرقیزستان

در پی وقوع موج جدیدی از درگیری بین گروه‌های سیاسی رقیب در پایتخت قرقیزستان سورنبای جینبکف، رییس جمهوری این کشور روز جمعه ۱۸ مهر در بیشکک وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

ناآرامی‌ها در قرقیزستان از روز یکشنبه و با اجتماع معترضان به تقلب در انتخابات پارلمانی آغاز و به برکناری نخست وزیر و دولت منجر شد.

در روزهای اخیر هر یک از گروه‌های سیاسی با سازماندهی و بسیج هواداران خود می‌کوشند ابتکار عمل را به دست گرفته و افراد مورد نظر خود را برای مقام نخست وزیری و ریاست پارلمان معرفی کنند.

در جریان درگیری بین هواداران الماس بیگ آتامبایف، رییس جمهور سابق و هواداران صدیر جاپارف که از سوی چند حزب به عنوان نخست وزیر موقت حمایت می‌شود چندین نفر از جمله تلیک توکتوقاضیف، مدعی مقام معاونت نخست وزیری مجروح شده‌اند.

خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در محل درگیری گفت که هواداران صدیر جاپارف با سنگ به گروه رقیب حمله کرده و در جریان این درگیری‌ها صدای شلیک چند گلوله نیز شنیده شد.

یکی از نزدیکان الماس بیگ آتامبایف گفت به سوی خودروی رییس جمهور سابق شلیک شده ولی به او آسیبی نرسیده است.

هواداران آقای توکتو قاضیف نيز گفتند که او از ناحیه سر مجروح و برای مداوا به بیمارستان منتقل شده است.

چند ساعت قبل از شروع درگیری‌ها الماس بیگ آتامبایف از رییس جمهور قرقيزستان خواست تا به شکل مسالمت‌آمیز کناره‌گیری کند.

ناآرامی‌های سیاسی در قرقیزستان، فقیرترین کشور آسیای میانه با حدود ۶.۵ میلیون جمعیت تازگی ندارد. طی ۱۵ سال اخیر این سومین باری است که دولت این کشور در نتیجه ناآرامی و شورش سرنگون می‌شود.

چند ساعت قبل از شروع درگیری‌ها سوربنای جینبکف، رییس جمهور قرقیزستان با صدور فرمانی به مدت دو هفته در شهر بیشکک وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

طبق دستور رييس جمهور در طول وضعیت فوق العاده معاون وزیر کشور مسئولیت حفظ نظم و آرامش در بیشکک را برعهده خواهد داشت. در این دستور بدون ارائه جزییات قید شده است که تردد مردم و خودروها در سطح شهر محدود و برگزاری اجتماع، تظاهرات و هرگونه مناسبتی ممنوع خواهد شد.

رییس جمهور قرقیزستان روز جمعه در دیدار با فرمانده جدید نیروهای مسلح از او خواست به کنترل ناآرامی‌ها و برقراری نظم در کشور کمک کند ولی مشخص نیست که ارتش و پلیس دستورات رییس جمهور را اجرا خواهند کرد یا نه.

احزاب و گروه‌های مخالف حکومت در روزهای اخیر توانسته‌اند نخست وزیر و کابینه را وادار به استعفا کنند ولی تاکنون در مورد ریاست و ترکیب دولت موقت به توافق نرسیده‌اند.

در نتیجه این اعتراض‌ها کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان نتایج انتخابات پارلمانی یکشنبه را باطل اعلام کرده و روز جمعه اعلام کرد که طبق قانون رای‌گیری بعدی باید ظرف یک ماه انجام شود.

اوایل روز جمعه سوربنای جینبکف اعلام کرد که به محض تشکیل کابینه و شروع فعالیت دولت جدید حاضر است از مقام ریاست جمهوری کناره‌گیری کند.

روسای جمهوری چهار کشور دیگر آسیای میانه روز جمعه با انتشار بیانیه مشترکی خواستار گفت‌وگوی گروه‌های سیاسی برای یافتن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران قرقیزستان شدند.

XS
SM
MD
LG