لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

افشاگری جدید؛ «بیش از هزار هکتار زمین اوقافی» به احمد علم‌الهدی واگذار شده است


یکی از بزرگ‌ترین موقوفات استان خراسان در حالی به امام جمعه مشهد واگذار شده که او همواره مشکلات معیشتی مردم را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد
یکی از بزرگ‌ترین موقوفات استان خراسان در حالی به امام جمعه مشهد واگذار شده که او همواره مشکلات معیشتی مردم را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد

وحید اشتری، از اصولگرایان موسوم به «عدالت‌خواه»، در یک افشاگری تازه خبر داد که یکی از بزرگ‌ترین موقوفات استان خراسان، با عنوان «گوهرشاد»، شش سال پیش به احمد علم‌الهدی واگذار شده است.

این فعال سیاسی روز دوشنبه ۱۹ تیرماه در توئیتی نوشت که «موقوفه واگذارشده»، بیش از هزار هکتار زمین در مشهد و پنج هزار و ۷۰۰ «رَقبه سنددار» در چناران استان خراسان دارد.

این فعال اصولگرا با انتشار نامه «رئیس اداره تحقیق و حسابرسی، اوقاف و امور خیریه استان خراسان» در این زمینه نوشت: «در بررسی‌ها متوجه شدم آقای علم الهدی از ماه‌ها قبل از اردیبهشت ۹۶ که رسما توسط اداره تحقیق اوقاف خراسان به عنوان متولی این موقوفه معرفی شود، حق تولیت به حسابش واریز می‌شده است.»

«رَقبه» به ملک و زمینی اطلاق می‌شود که برای بهره‌برداری تا آخر عمر به کسی داده می‌شود و در اصطلاح حقوقی به امول غیرمنقول گفته می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین موقوفات استان خراسان در حالی به امام جمعه مشهد واگذار شده است که او همواره فقر و مشکلات معیشتی مردم را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد.

احمد علم‌الهدی در مرداد سال ۱۳۹۱، همزمان با گرانی و کمیابی مرغ در ایران، با بیان این‌که قرار نیست امکانات غذایی مردم همیشه به یک شکل باشد، گفت: «مشهدی‌ها مگر اشكنهٔ پيازداغ را يادتان رفته و آن زندگی را فراموش كرده‌ايد.»

این سخنان نماینده علی خامنه‌ای در استان خراسان در حالی بیان شد که اقتصاد ایران با تورم بیش از ۴۰ درصد و سقوط دیگر شاخص ها مواجه بود.

وحید اشتری در توئیت روز دوشنبه خود با بیان این‌که «مدیران مجموعه‌های زیر نظر رهبری در هر استان با اعلام نظر نماینده ولی فقیه در همان استان تعیین می‌شوند»، اعلام کرده که با «نظر مثبت آقای علم‌الهدی» در سال ۱۳۹۵ رئیس وقت اداره اوقاف خراسان تودیع و محمد جمشید احمدزاده جانشین او شد.

او در ادامه تصریح کرد: «مدیر تازه‌وارد اوقاف به یکی دو ماه نرسیده یکی از بزرگ‌ترین موقوفات استان را (حالا قانوناً یا غیرقانونی) به نماینده ولی‌فقیه اعطا کرده است.»

آقای اشتری تأکید کرده که با توجه به تأثیر سیاسی-اجتماعی امام جمعه مشهد در انتخاب مدیران، «یک تعارض منافع جدی» به وجود آمده است.

او همچنین با انتشار تصویر وکالت‌نامه‌ای عنوان کرده که پس از واگذاری این موقوفات به امام جمعه مشهد، احمد علم‌الهدی در وکالت‌نامه‌ای، «اداره موقوفه و در واقع اجرای وقف‌نامه را» مجدداً به محمد جمشید احمدزاده، رئیس اداره اوقاف، سپرده است.

این فعال سیاسی در این زمینه گفته که «با یک حرکت ناپلئونی عجیب همان ناظر بر موقوفات، خودش مجری و پیمانکار» شده است و طبق وقف‌نامه، ۱۰ درصد از «درآمد هنگفت» این موقوفات به عنوان حق‌ تولیت به آقای علم‌الهدی می‌رسد.

وحید اشتری أواخر خرداد گذشته نیز موارد دیگری از فساد سازمان أوقاف را منتشر کرد.

این فعال توئیتری روز ۲۸ خرداد با انتشار تصویری از یک فرم اجاره‌نامه نوشت که «یکی از بزرگ‌ترین موقوفات چند صد هکتاری» استان قزوین متعلق به حسینیه امینی‌ها، «تقریبا به صورت رایگان» به مونا چایچیان، متولد ۱۳۶۹ و عروس مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف واگذار شده است.

اتهام فساد مالی گسترده در نهاد رهبری جمهوری اسلامی و نهادهای تابعه آن سال‌هاست که با نام علی خامنه‌ای پیوند خورده است، نهادهایی که حتی از دادن مالیات معاف هستند.

سازمان شفافیت بین‌الملل در گزارش سالانه خود که بهمن ۱۴۰۱ منتشر کرد گفته بود که ایران در میان ۱۸۰ کشور از لحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ۱۴۷ قرار گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌ اجتماعی و رادیوفردا/ پ.م/ ک.ر.
XS
SM
MD
LG