لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۰

ارتش عراق آخرین بخش از استان کرکوک را از کنترل کردها خارج کرد


نیروهای عراقی در منطقه کرکوک
نیروهای عراقی در منطقه کرکوک

نیروهای دولت مرکزی عراق روز جمعه پس از درگیری با شبه‌نظامیان کُرد موفق شدند آخرین بخش از استان کرکوک را از کنترل کردها خارج کرده و بر این منطقه مسلط شوند. به گفته نیروهای کرد درگیری‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

این خبر را یک مقام امنیتی که نخواسته نامش ذکر شود روز جمعه ۲۸ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده‌است.

وی به این خبرگزاری گفت که ارتش، پلیس و نیروهای ضدتروریستی عراق هم‌اینک وارد بخش آلتون‌کوپری شده‌اند که ۵۰ کیلومتر بیشتر با اربیل، مرکز اقلیم خودگردان کردستان عراق، فاصله ندارد.

او افزود که نیروهای دولت مرکزی برای در دست گرفتن کنترل آلتون‌کوپری با کردها «درگیر شدند اما موفق شدند حمله‌ای را ترتیب داده و پرچم [عراق] را در بالای ساختمان شهرداری نصب کنند.»

خبرگزاری آلمان گزارش می‌دهد که در درگیری‌های روز جمعه ۳۰ تن از نیروهای اقلیم کردستان و دست‌کم ۱۰ نفر از شبه‌نظامیان شیعه همراه ارتش عراق کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این درگیری‌ها توپخانه ارتش عراق مواضع کردها را در شمال و جنوب آلتون‌کوپری هدف قرار داده و از ایستگاه‌های بازرسی شمال این شهر دود غلیظی برخاسته است.

تیم خبرنگاری آسوشیتدپرس می‌گوید کاروانی متشکل از ۵۰ خودروی زرهی را دیده که برای تقویت جبهه کردها عازم خط دفاعی اقلیم کردستان علیه دولت مرکزی شده است.

این تحولات در پی همه‌پرسی استقلال کردستان عراق رخ می‌دهد که دولت مرکزی و کشورهای همسایه و بسیاری از کشورهای دیگر با برگزاری آن مخالفت داشته‌اند.

در پی برگزاری این همه‌پرسی، برخی مسئولان عراقی و همچنین مسئولان حشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق که مورد حمایت ایران است خواستار خارج کردن منطقه نفت‌خیز کرکوک از کنترل کردها شده بودند تا بدین‌وسیله تلاش کردهای عراق برای استقلال را با مانع بزرگ‌تری مواجه کنند.

شهر یک میلیون نفری کرکوک سال‌هاست که مورد مناقشه اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است. اقوام کرد، عرب و ترکمان اکثر ساکنان این شهر را تشکیل می‌دهند.

در همین راستا، نیروهای وابسته به دولت مرکزی عراق روز دوشنبه بدون مقاومت چشمگیری از سوی نیروهای اقلیم کردستان کنترل کرکوک را به‌دست گرفتند. نیروهای دولت مرکزی همچنین کنترل میدان‌های نفتی کرکوک را به‌دست گرفته‌اند.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق می‌گویند در پی تسلط نیروهای دولت مرکزی بر شهر نفت‌خیز کرکوک نزدیک به ۱۰۰ هزار کرد از این شهر گریخته‌اند.

نیروهای پیشمرگ علاوه بر کرکوک از مناطق مورد مناقشه دیگری مانند خانقین، سنجار (شنگال)، گوار، مخمور و سنون نیز عقب‌نشینی کرده‌اند.

پیشمرگ‌های اقلیم کردستان سال ۲۰۱۴ در بحبوبه حملات داعش که منجر به عقب‌نشینی نیروهای دولت مرکزی شد، وارد کرکوک شدند و کنترل چاه‌های نفت را به‌دست گرفتند.

در پی بازپس‌گیری کرکوک توسط دولت مرکزی، «کوسرت رسول»، معاون مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، ارتش عراق در کرکوک را «اشغال‌گر» توصیف کرد و دادگاه بغداد نیز طی حکمی دستور بازداشت «کوسرت رسول» را به خاطر این اظهارات صادر کرد.

مسعود بارزانی دربارهٔ فرمان بازداشت صادر شده برای معاونش گفته است: «بغداد نخواهد توانست کوسرت رسول را بازداشت کند. این یک تصمیم سیاسی است و نشان می‌دهد همزیستی با بغداد دشوار شده‌است.»

XS
SM
MD
LG